Sci-fi, kterým zabavíte mladší ségru. Cameronova a Rodriguezova Alita: Bojový Anděl milovníky žánru neuspokojí

Rok po Spielbergově Ready Player One přichází do kin další sci-fi cílící na mladší publikum natočené pod taktovkou zvučného hollywoodského jména. Tvůrce megafilmů James Cameron spojil síly s Robertem Rodriguezem a na plátno převedli příběh nadlidsky silné kyberteenagerky jménem Alita, který vychází z japonské manga série Gunnm.

Holka do nepohody

James Cameron a Robert Rodriguez, to jsou dvě tvůrčí jména, která zní každé samo o sobě slibně, ale dohromady poněkud nesourodě. Cameron je zvyklý točit nákladné, vizuálně vypiplané megafilmy, jako třeba Titanic nebo Avatar. Rodriguez je naopak svérázný experimentátor často na hranici mainstreamu a alternativy. Navzdory tomu tito pánové spojili síly na projektu, který nabízí dostatek plochy pro realizaci obou. V roce 2015 ukázal Cameron Rodriguezovi scénář k filmu Alita: Bojový Anděl. Jedná se o adaptaci úspěšné japonské manga série Gunnm, která se dočkala i verze upravené pro americké čtenářstvo.

Příběh se odehrává v roce 2563. Po velké válce a tzv. Zániku žijí zbytky lidstva společně ve špinavém a nepřátelském Železném městě, nad nímž se vznáší elitářská metropole "vyšších" stvoření zvaná Salem. Kyberdoktor Ido (Christoph Waltz) objeví na skládce unikátní zbytek kyberdívky. Dá ji dohromady a pojmenuje ji Alita. Teenagerka, která si z předchozího života nic nepamatuje, se snaží začlenit; najde si kamarády, lásku... Trochu podivné je, že v nebezpečných situacích vykazuje obrovskou sílu, mrštnost a reaguje na ně instinktivně, skoro jako by snad byla bojovník, nebo co...

Sci-fi Alita: Bojový Anděl je filmem, který je bez výmluv a ambicí určen jedné konkrétní cílové skupině a pro tu je maximálně autentický; pro děti těsně před nebo čerstvě v pubertě. Hlavní hrdinka, kterou hraje digitálně upravená Rosa Salazar, je jedinou postavou, která prochází nějakým vývojem a řeší problémy, které trápí i běžné dospívající dívky; přijetí vlastního těla, trable s chlapci, neschody s otcovskou figurou, lov zabijáka osamělých žen, prostě normálka.

Příběh, který snímek nabízí, je i přes množství dějových linek poměrně jednoduchý a třeba na Rodrigueze odvyprávěný nezvykle konvenčně. Vyvažují to ale relativně dobré dialogy, které k šustění papírem sklouznou jen občas a většinou ten smyk zvládnou vybrat nějakou vizuálně aktraktivní bojovou scénou. Pokulhávají i všechny vedlejší charaktery. Christoph Waltz se sice snaží zachránit, co se dá, ale nestačí to. Šablonovití záporáci vypadají, jako by šli na půlnoční projekci Bladea, kladní hrdinové neprochází v podstatě žádným anebo jen úplně hloupým vývojem.

Cameron se už před premiérou nijak netajil tím, že by z jednoho filmu rád vytvořil trilogii. Ostatně, manga předloha z 90. let má 9 svazků a Alita: Bojový Anděl vychází z prvních tří. Pokračováním přeje jak otevřený konec, tak velmi střídmé vyobrazení postapokalyptického světa, ve kterém se Alita odehrává; do nebeského Salemu jsme se třeba v "jedničce" nepodívali vůbec.

Je tedy o to více zarážející, že výsledek, který do českých kin vstupuje 14. února, je tolik překombinovaný a šance na větší divácký úspěch (a tedy i lepší půdu pro navázání dalšími filmy) si tím spíš zmenšuje. Původní verze scénáře byla mládeži nepřístupná, tvůrci se ale rozhodli dílo zjemnit, aby na něj mohly i děti. A ty jediné si taky mohou Alitu v této formě vyloženě užít.

A tady čtěte recenzi na snímek Kafarnaum, který má šanci získat Oscara pro nejlepší zahraniční film.


Komentáře

Doporučeno pro vás