fb pixel RECENZE: Třetí Mizerové jsou fajn, ale přišli o svůj nekorektní švih. Bohužel – G.cz

RECENZE: Třetí Mizerové jsou fajn, ale přišli o svůj nekorektní švih. Bohužel

+ DALŠÍ 1 FOTKA + DALŠÍ 2 FOTKY

Třetí díl buddycop krimi komedie Bad Boys - česky Mizerové - dorazil na filmová plátna a přestože je formálně všechno na svém místě a mělo by to fungovat, fanouškům původních dvou dílů bude pravděpodobně něco chybět. A to něco je nejspíš Michael Bay.

Jan Studnička
Jan Studnička 17.1.2020, 08:27

V první polovině devadesátých let pracoval mladých Michael Bay jako reklamní režisér pod velením dalšího giganta světového filmu Davida Finchera. Majitel agentury Tony Scott pak oběma gentlemanům sehnal u studia kšeft. Fincher a Bay dostali každý svůj film a zadání bylo pro oba stejné: vytvořte film o dvojici detektivů. David Fincher natočil Sedm. A Michael Bay… vytvořil Bad Boys.

Na prvních Mizerech můžete cítit, jak vzniká samotný Michael Bay. Polonahé ženy, divoké honičky, spousta násilí, namachrované onelinery a samozřejmě režisérův (ne)slavný způsob natáčení akce, který se nesnaží o čisté zachycení choreografie nebo umístění aktérů v prostoru, ale je to spíš jen zběsilá mozaika cool záběrů, které působí na diváka skoro s adrenalinovou abstrakcí. Říká se tomu Bayham.

O osm let později, poté, co Bay více či méně selhal ve svém pokusu natočit klasický hollywoodský velkofilm o Pearl Harbouru, se vrátil k tomu, co mu jde najlíp a natočil Bad Boys II, možná nejvíc Bay film, který kdy byl natočen. Všechno ve filmu je nastavené na overdrive. Drzá a bez jakýchkoli zábran předložená akční komedie překypovala brutálním násilím, sexismem a rasismem, o nichž nikdo neví, jestli je režisér kritizuje nebo vyzdvihuje. Jeden z nejslavnějších filmových kritiků Roger Ebert do své recenze napsal, že každý, kdo se účastnil tohoto projektu by měl dostat nějaké veřejnoprospěšné práce, a dal druhým Mizerům jednu hvězdičku z pěti. Bay je navždy zakódován do DNA série.

A jak na tohle chcete v roce 2020 navázat?

Těžko, zdá se. Producent Jerry Bruckheimer si z Belgie objednal režisérské duo El Arbi/Fallah, kteří vystřelili do světa filmu bruselskou gangsterskou Black, aby pro něj natočili nové Mizery, kteří mohou potenciálně uzavírat trilogii, ale ideálně potenciálně otevírat sérii novou. A přestože chlapci odvedli dobrou práci a Mizerové navždy jsou solidní akční film, nebudete u tohi urvaní jako u předchozích dílů.

Akční sekvence jsou například udělané slušně, ale není to ani Bay, ani přestřelená kopičina a la Hobbs & Shaw, ani křišťálově čistá akce ve stylu Johna Wicka. Je to tak nějak… mezi. A většinu cool záběrů jste viděli v traileru. Taky k tomu přihoďte sem tam nepodařené CGI (zvlášť obličeje protagonistů namontované na kaskadéry) a máte z akčních scén takové velké meh. Což je obzvlášť škoda, protože akční sekvence mají rámovat zcela evidentně rámovat celý příběh, takže když nefungují, tak trochu se rozpadá celý film, který má už takhle problém se svou strukturou. Málo graduje, je tam dost hluchých míst a postrádá nějaký pravidelnější beat.

Na druhou stranu je v akční komedii vedle té akce stejně důležitá ta komedie. A tady třetí Mizerové bezkonkurenčně září. Je to určitě nejvtipnější díl série, komediální timing je špičkový a vlastně je malý zázrak, jak i po pětadvaceti letech chemie mezi hlavními postavy pořád šlape. Will Smith i Martin Lawrence působí ve svých rolích tak přirozeně a na kameře jim to funguje tak moc, že máte tendence odpouštět filmu kdeco. A především mají několik vypjatých i dojemných momentů, které pracují překvapivě dobře. Což tedy funguje maličko na úkor ostatních postav, protože některé momenty okolních charakterů by si zasloužily víc vývoje a na ten pro samé hláškování ústředního dua není čas. A možná i k tomu se vážou nezasloužené dějové zvraty, které buď čekáte od začátku (protože už jste někdy nějaký film viděli) nebo přijdou odnikud.

Bad Boys for life zkrátka fungují mistrně ve věcech, které Michael Bay neuměl, ale když se má film poměřit se svými předchůdci tam, kde byly silné v kramflecích, nevychází z porovnání dobře. Šest z deseti mrtvých nevinných kolemjdoucích.