fb pixel RECENZE: Sólo pro hollywoodského psychopata. Vyšinutý stojí hlavně na geniálním Russellu Croweovi – G.cz

RECENZE: Sólo pro hollywoodského psychopata. Vyšinutý stojí hlavně na geniálním Russellu Croweovi

Zdroj: Solstice Studios

Vyšinutý, tlustý a funící Russell Crowe je patrně tím nejlepším, co letos na podzim uvidíte v kině. Kdo by to byl řekl, že? Ale je to tak. Minimalistický psychologický thriller Derricka Borteho by sám o sobě byl průměrnou netflixovou podívanou, díky hollywoodské hvězdě v roli psychopata za volantem je to ale výborná podívaná.

Kateřina Horáková 10.9.2020, 08:10

Russellova one-psycho show

Nabídka filmů v tuzemských kinech se sotva vzpamatovala a už zase hrozí, že biografy znovu zatrhnou. Minimálně do nich budeme muset v rouškách. Odsedět si sto padesáti minutový Tenet s kusem hadru přes obličej? Ne, děkujeme. Co se ale zvládnout dá, to je 90 minut psychologického thrilleru Vyšinutý, který bude k vidění od 10. září. Jakkoliv srandovní se ze začátku zdál námět o tom, že tlustý Russell Crowe v autě pronásleduje mladou matku za to, že ho na semaforu vytroubila, je potřeba si říct, že to patří k tomu lepšímu, co je/bude letos na podzim v kinech k vidění...

Pro amerického režiséra Derricka Borteho je Vyšinutý prvním opravdu velkým projektem, ačkoliv se jedná o relativně komorní snímek. Poprvé ale točil s velkou hvězdou, což bylo jeho štěstí a smůla zároveň. Kdyby ve Vyšinutém psychopatického agresora za volantem nehrál Russell Crowe, byl by to takový ten nenápadný film, který si z nudy pustíte v neděli odpoledne během náhodného prohlížení nabídky Netflixu.

Kdyby ve Vyšinutém nehrál Russell Crowe, byl by to jen průměrný film s průměrným scénářem, bez zajímavého plot twistu, zajímavých postav a diskutabilně napínavou atmosférou. Byl by to film, který se i přes poměrně krátkou stopáž většinu času úmorně vleče, z čeho se tvůrci snaží diváka vytrhnout několika lacině brutálními scénami a jednou akční honičkou, za kterou by se třeba v Rychle a zběsile styděli. Kdyby v tom nehrál Russel Crowe, byl by to film, který se i přes svou zjevnou neschopnost oslovit masy (což je dáno slabým scénářem i nezkušeností režiséra točit pro velké publikum) snaží reflektovat problém s agresivními řidiči, který je obzvlášť v USA kritický, a zároveň nastavit zrcadlo "vyšinuté" Americe. A bůhví, jak by to dopadlo, kdyby místo Russela Crowea roli psychopata odehrál původně oslovený Nicolas Cage.

Jenže - on v tom ten Russell Crowe hraje. A hraje jako ďábel! Po slibné první polovině si dokonce začnete uvědomovat, jak moc Croweův výkon vyniká nad zbytkem filmu. Kdysi nejzářivější hollywoodská star oceněná Oscarem na nějaký čas zmizela z výsluní a před deseti lety se pokusila o comeback nejprve propadákovým Robinem Hoodem a posléze novou adaptací muzikálu Bídnici, která sama o sobě tak marná nebyla, ale věčně zadýchaný Crowe skutečně nikdy neměl kývnout na roli, ve které celou dobu zpívá. Bez pardonu.

Kdyby se rovnou vykašlal na vysokorozpočtové trháky a začal si hledat místo ve filmech typu Vyšinutý, mohl dnes být už úplně jinde a třeba získat i druhého Oscara. Možná. Pokud chcete ještě stihnout návštěvu kina a nelitovat peněz, času ani špatně využité příležitosti, Vyšinutý je ideální.