fb pixel RECENZE: Shazam! je zábavná vánoční pohádka pro celou rodinu. Tak proč ji sakra dávají v dubnu? – G.cz

RECENZE: Shazam! je zábavná vánoční pohádka pro celou rodinu. Tak proč ji sakra dávají v dubnu?

DC mají oproti Marvelu co dohánět. Až velmi pozdě se v universu Supermana, Batmana a dalších temných superhrdinů chytli za nos a uvědomili si, že nastala zlatá doba filmových adaptací komiksů. Pak zřejmě zpanikařili a na tom, co nám v kinech nabízí, je to znát. Další kousek, který nás má přetáhnout do jejich stáje, je skoro pohádkový Shazam!.

Kateřina Horáková 5.4.2019, 07:00

To jsou ale hezká kouzla!

Zatímco Marvel už roky točí obrovské peníze na propojeném megauniverzu a ždímá největší superhrdiny svých komiksů až na dřeň, jeho největší protivník, DC Comics, dřímá. Na úspěch Iron Mana z roku 2008 reagoval až o 5 let později Mužem z oceli a pak bůhví proč čekal další tři, aby otrávil fanoušky grafických novel soubojem Supermana a Batmana, do jehož role, opět bůhví proč, obsadil Bena Afflecka.

Následovaly filmy Sebevražedný oddíl, Justice League, Wonder Woman - všechno průměrné a oproti marvelovkám mdlé kousky. Až loňský Aquaman dokázal opravdu zaujmout, a to za to ještě z větší části vděčí především neskutečnému charismatu Jasona Momoy v hlavní roli. Ale DCUE se nevzdává a přichází s dalším počinem. Tentokrát to zkouší uhrát především na dětské diváky s adaptací komiksu Shazam!

Billy Batson (Asher Angel) je čtrnáctiletý raubíř, který střídá jedny pěstouny za druhými a zoufale se snaží najít svou matku, které se kdysi ztratil, a tak skončil v péči státu. Jednoho dne se zásluhou starého kouzelníka změní v dospělého superhrdinu Shazama (Zachary Levi). Shazam s dokonalým tělem s vyrýsovanými svaly si však uchovává duši dítěte a v dospělé verzi se pouští do všeho, co by dělal každý teenager, kdyby byl obdařen superschopnostmi: užíval si je! Umí létat? Má rentgenové vidění? Dokáže rukama vrhat blesky? Shazam se vydává otestovat hranice svých schopností s radostnou bezstarostností dítěte. Ale na scénu přichází Dr. Thaddeus Sivana (Mark Strong), který má ty samé schopnosti, jen je umí ovládat daleko lépe a jeho srdce a úmysly zdaleka nejsou tak čisté.

Příběh je zasazen do adventní doby, takže si divák klade otázku, proč DC tenhle film vypustilo do kin v dubnu. Pak se ale nabízí ještě záhadnější dotaz; proč vlastně DC tenhle dost slabý film vypustilo ven jen pár týdnů před očekávanou premiérou posledních Avengers?

Shazam! je rozhodně zábavný a dialogy nešustí papírem, příjemná je na nich především dávka realismu, s jakou hrdinové komentují fakt, že jedna z postav se jen tak z ničeho nic dokáže měnit v dospělého s nadpřirozenými schopnostmi. Jenže to není komiksový film. Je to rodinná komedie s dojemným závěrem a humorem cíleným vyloženě na teenagery. Nic z toho není dost silné, aby utáhlo opravdu nekonečných 132 minut stopáže, na jejichž konci divák zjistí, že sledoval pouze úvod do vícedílné série. Kdy přijde další část zatím nikdo netuší, jisté je jen to, že bude. Do té doby můžete Shazama! nechat spát a pustit si ho těsně před premiérou sequelu, abyste byli v obraze.

A tady čtěte recenzi na Skleněný pokoj Julia Šefčíka.