fb pixel RECENZE: Přes prsty by měl dostat Petr Kolečko. Film scenáristy Mostu je vlhkým snem šovinisty za zenitem – G.cz

RECENZE: Přes prsty by měl dostat Petr Kolečko. Film scenáristy Mostu je vlhkým snem šovinisty za zenitem

Petru Kolečkovi se povedlo něco, co se poštěstí málokterému scenáristovi, tím spíš v Česku - lidé ho znají a vědí, jaké projekty má na svědomí. Za to Kolečko vděčí veleúspěšnému seriálu MOST!, ale rovněž komediálním sériím Lajna a Čtvrtá hvězda či celovečernímu snímku Okresní přebor - Poslední zápas Pepíka Hnátka. Ve filmu Přes prsty se Kolečko poprvé ujal nejen scénáře, ale i režie. A natočil vlhký sen stárnoucího heterosexuálního muže, který je plný šablonovitých hysterických žen v bikinách, které může jednoduše ovládat a na konci mu to všechno projde.

Kateřina Horáková 6.11.2020, 07:30

Přes penis

Ještě před dvěma lety jméno Petr Kolečko znali hlavně čeští filmoví nadšenci a kritici, ačkoliv dílo tohoto scenáristy zbožňovala většina národa. Ať už Okresní přebor, Lajna nebo Čtvrtá hvězda, všechny tyto seriály patří k tomu lepšímu, co tuzemská produkce v posledních letech nabídla a po právu jsou i těmi nejpopulárnějšími. Až se seriálem MOST! s Martinem Hofmannem v titulní roli se ale Kolečko skutečně proslavil sám za sebe. Naložil s tím tak, že svůj další scénář, celovečerní romantickou komedii Přes prsty, se rozhodl i sám režírovat.

Příběh z prostředí plážového volejbalu je dalším sportovním počinem Kolečkovy kariéry, sportu je v něm ale minimum. Rozdíl mezi halovým a plážovým volejbalem jen důrazněji rámuje skutečný leitmotiv snímku, tedy věčný souboj pohlaví. Ale ani to není úplně přesné. Kolečko natočil divoký vlhký sen šovinistického muže ve středních letech, ve kterém se kolem něj motají mladší, atraktivní ženy v bikinách, dostatečně živelné na to, aby ho bavily, ale zároveň dostatečně poslušné, aby jimi dokázal nonšalantně manipulovat, podlosti omlouvat psíma očima a na konci z toho vyšel jako tak trochu rošťácký, ale v jádru dobrý partner.

Tohoto muže ve filmu Přes prsty představuje Jiří Langmajer v roli zarostlého Jíry. Jeho žoviálnost je až odpudivá, ale není největším problémem snímku. Tím je, že svět, jaký nabízí Kolečko, je světem reálným ve snech a představách mnoha mužů, a to není úsměvné a už vůbec ne vtipné. Mohlo by to fungovat, i když to taky není ideální model, přesto mohlo, kdyby proti Jírovi stála stejně výrazná ženská postava. Pak by Přes prsty bylo variací na oblíbené téma "Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše". Ale ona tam žádná nestojí. Kolečkův film je prostě jen téměř dvě hodiny trvající adorování machismu a společnosti, v níž jsou ženy oproti mužům ve všech ohledech méněcenné.

Šablonovitost hlavních hrdinek, které vlastně vůbec nejsou skutečnými titulními postavami snímku, odpovídá tomu, že se nejedná o svébytný film, ale pouze o rozechvělý výstřik Petra Kolečka na filmové plátno. Petra Hřebíčková i Denisa Nesvačilová jsou atraktivní ženy, přesto jsou jejich fyzické přednosti neustále hodnoceny, probírány nebo zpochybňovány muži, a co hůř, v důsledku toho i jimi samými. Jedna je vykreslena jako mladé, naivní tele, které chce hlavně rychle otěhotnět, dokud je "v nejlepších letech", druhá jako starší svobodná žena, která vše obětuje kariéře, za což je "potrestána" tím, že chlastá, je vulgární a cynická, a tedy pro muže neatraktivní. Až ve chvíli, kdy zkrotne - samozřejmě proto, že se zamiluje a podlehne emocím - je prezentována jako krásná, zatímco její mladší kolegyně, nyní odvržená, se mění v hysterickou fúrii. Kolečko implikuje, že ženy mají všechny stejné jádro. Labilní, přecitlivělé, vyprázdněné jádro, které touží po jediném; až přijde nějaký muž, vedle kterého budou moci přestat být samostatně fungující a uvažující bytosti a pod vlivem jeho kouzla se proměnit v odevzdané okrasné květiny.

Přes prsty je stereotypní, neživá, ideologicky závadná, nevtipná komedie, která se z žánrového průměru vymyká jen tím, kolik pozornosti se jí na základě pověsti tvůrce dostalo. Dialogy šustí papírem, vtipy tlačí na pilu, hlášky nedávají smysl. Plážového volejbalu je v něm minimum, špatného českého popu maximum. Finále zdobí Vojta Dyk ve lněné košili a Hřebíčková s pozitivním těhotenským testem v ruce konstatující, že si toho Langmajera "teda asi bude muset vzít". Vy to ale naštěstí nemusíte vidět.

Pozn. red: Recenzi na rok starý snímek Přes prsty publikujeme nyní proto, že je nově dostupný na Netflixu. Z nabídky byl vybrán na základě demokratického redakčního hlasování. Tomu následovalo další hlasování, které rozhodlo, že filmy k recenzování už se nikdy nebudou vybírat kolektivním hlasováním.