„Prostě se starám“
Mít peníze většinou znamená mít i moc. Ne nutně nad ostatními, i když to většinou také, ale primárně nad svým životem. Znamená to mít do jisté míry svobodu. Cokoliv chcete, to si můžete koupit, rozhodně v době pozdního kapitalismu. Marla Greyson, hlavní (anti)hrdinka černé komedie I Care a Lot (česky Jako v bavlnce), chce být bohatá. Chce žít v luxusu, protože vnímá, že na světě jsou jen dva druhy lidí; ti, kteří se dokážou dravé kapitalistické společnosti přizpůsobit a těžit zní a ti, které ta stejná společnost sežvýká a vyplivne. A Marla se rozhodla, že chce patřit do té první skupiny. Osvojila si proto určitou sadu hodnot, mezi něž ovšem nepatří věci jako morálka nebo soucit.
Marla není vyloženě zlá; je cynická a až extrémně realistická. V životě vedle svého bohatství má i jiné věci, na kterých jí záleží a které miluje; třeba svou přítelkyni. O to je nelítostnější a bezcitnější, když má právě tyto věci chránit před nevítanými rušivými elementy. Sama sebe vidí jako lvici, jež chrání teritorium vydobyté sice levárnami, ale poctivě vydřenými. Není to klasicky černobíle pozitivní postava a pro diváka je nesnadné se s ní ztotožnit, přesto se s postupem snímku může přistihnout, že té prohnané ženštině parazitující ne nevinných stařečcích skoro až fandí. Čím to je?
Ono totiž nejde o to, že by Marla byla vyloženě zlá. Zlé je to, čeho je produktem; kapitalismu, lépe řečeno jeho nejhorší podobě vytažené do extrému, v níž je život člověka redukován jen na hmotný majetek, který ten člověk vlastní. Marla ve filmu I Care a Lot funguje jako jakési ztělesnění této ideologie. Ale protože režisér filmu J Blakeson měl v úmyslu především bavit, ne poučovat svoje publikum nebo nastavovat neúprosně kritické zrcadlo systému, ponechává své protagonistce i trochu lidskosti.
Ne zas tak raněná laň
I Care a Lot je aktuálně nejstreamovanějším filmem na Netflixu v rámci ČR a zaslouží si, aby to tak ještě chvíli zůstalo. Je to zábavně napsaná jednorázovka s překvapivě dobrou hudbou od spíše neznámého Marca Canhama, který s režisérem filmu spolupracoval v minulosti již několikrát. J Blakeson, pro něhož se jedná o teprve třetí celovečerní snímek v horizontu posledních deseti let, si scénář napsal sám. Fantazii pustil úplně na volno, a tak jsou pravidla, podle nichž funguje svět jeho filmu, malinko přitažená za vlasy a vykreslení některých postav, zejména zabedněných a neschopných mafiánů, není zrovna uvěřitelné. Působí skoro až jako karikatura. Zároveň to byl ale možná záměr, protože přesně toto se v rámci žánru naprosto pohodlně snese.
Co chybí scénáři, pak jednoznačně nahrazuje jak Peter Dinklage na poměrně malém prostoru v úloze mafiánského bosse, tak – a to především – Rosamund Pike v úloze Marly. Když se britská herečka s jemnými rysy, blond vlasy a plachým pohledem v roce 2002 poprvé objevila na velkém plátně, bylo to v úloze záporné bond girl Mirandy Frost ve filmu Dnes neumírej. Poté, co si po boku Keiry Knightley zahrála naivní Jane Bennet v adaptaci Pýchy a předsudku, se zdálo, že vedlejší role něžných laní v mainstreamu a zajímavější, přesto ne úplně výrazné party v nezávislých kouscích, budou jejím osudem.
Na velkou příležitost tato talentovaná herečka čekala až do roku 2014, kdy si ji David Fincher vybral do hlavní ženské role v oceňovaném dramatu Zmizelá. Pike hraje Amy Dunne; inteligentní psychopatickou vražedkyni, která záletnému manželovi připraví pomstu. Pomstu za nevěru, samozřejmě, ale ne primárně. Amy Dunne se především pro svůj slavný monolog o „cool girl“ stala ikonickou postavou. Britská herečka v partu Amy dokonale využila obsazení proti svému typu. Za něžný vzhled schovala chladně zvrácený charakter a prakticky sama utáhla celý Fincherův snímek. Díky ní se už Amy stihla zapsat do kroniky současné americké žánrové kinematografie.
Že se v náročnějších rolích a v kůži silných, nejednoznačných žen cítí dobře, ne-li nejlépe, potvrdila jako manželka Reinharda Heidricha v jinak slabším historickém snímku Smrtihlav a potvrzuje to znovu teď jako Marla Greyson. Přesto se Pike v rolích neopakuje a každý další svůj antihrdinovský charakter dokáže posunout na novou úroveň. Proto stojí za vidění jak I Care a Lot, tak i každý další snímek, na němž se rodačka z Londýna bude podílet.