Rambo útočí
John Rambo proslul jako filmová postava nezapomenutelně ztvárněná Sylvesterem Stallonem. Pro legendu akčních bijáků je to vlastně role téměř životní. Ano, ještě je tu Rocky, ale přeci jen, toho Ramba si Stallone vzal tak nějak za svého. Když v roce 2019 vyšel pátý díl série s podtitulem Poslední krev, Rambo na odpočinku v něm svedl svůj závěrečný boj s bandou padouchů, aby se – spoiler alert – nakonec raněný, starý a vyčerpaný posadil při západu slunce do houpacího křesla na verandu a v klidu hleděl vstříc pravděpodobně smrti. Stallone se dušoval, že ten pátý film, jehož název odkazuje na ten první, který měl premiéru před 41 lety, bude opravdu závěrečný. Herecké legendě, jejíž omlácená kamenná tvář je neodmyslitelně spojená s akčním žánrem, je nyní 77 let. Stallone sice natáčí ještě další díl Postradatelných a k tomu i vánoční speciál, ale jak dlouho ještě může být testosteronovým bohem rozdávajícím rány na všechny strany? Přeci jen – pořád to není Chuck Norris.
Rambo se původně zrodil v hlavě spisovatele Davida Morrella, a to o deset let dříve než snímek První krev – roku 1972. Podle předlohy měl otce italského původu a indiánskou matku z kmene Navajo, narodil se v Arizoně. Matka jej vedla ke křesťanství, zároveň ho ale zasvětila do tajů jeho domorodých předků. Rambo si toužil vzít svou první lásku, pak ale narukoval a odešel bojovat do války ve Vietnamu. Tam byl znechucen praktikami některých svých kolegů a našel si cestu k místním obyvatelům. Jeden z nich mu zachránil život a odhalil mu kouzlo zen-buddhismu. Elitně vycvičený bojovník Rambo tak ztratil strach a stal se prakticky kamenným strojem na zabíjení se silným morálním kódem. Po návratu do USA zjistil, že jeho milá se dávno vdala a navíc, že americká společnost veterány z Vietnamu vůbec nepřijímá, dokonce jimi opovrhuje. To vše zapříčnilo, že se Rambo nedokázal včlenit do obyčejného života. Morell později prozradil, že Ramba napsal na základě studia posttraumatické stresové poruchy a rozhovorů, které vedl se studenty, kteří Vietnam zažili.
První Rambův příběh postaví hrdinovi do cesty šerifa Willema Teaslema, jenž v Rambovi vidí potížistu, a jejich drobná rozepře přeroste v osobní spor. Zatímco v knižní předloze Rambo v závěru umírá – v podstatě z milosti ho zastřelí velitel speciální jednotky, která Ramba vycvičila, aby nestrávil zbytek života ve vězení – ve filmovém zpracování John přežívá a brousí si zuby na další a další díly úspěšné franšízy.
Rambo dal totiž vzniknout vlastně samostatnému subžánru, tzv. „one man army movies“, který je postavený na jednom nepřemožitelném hrdinovi, na něhož nabíhají hordy nepřátel, a on přesto ze všech soubojů vychází vítězně. John Rambo se stal velmi rychle inspirací pro další filmaře, tak vzniklo například Komando s Arnoldem Schwarzeneggerem (nicméně z tohoto konceptu vychází třeba i John McClane ze Smrtonosné pasti), ale rovněž filmovým archetypem. Postupně se vžilo i to, že se v běžném hovoru Rambem nazývá někdo buď fyzicky namakaný, nebo agresivní a odbojný. Je to kulturní ikona, pojem, jenž vystoupil ze stránek knižního románu a utekl velice daleko.
Morrell napsal k původnímu dílu ještě pokračování, které je vlastně prequelem – Ramba v něm vrací do Vietnamu a čtenáři přibližuje, co všechno tam voják zažil. Kniha Rambo III je pak už novelizací filmu Rambo III, protože vyšla koncem 80. let, kdy už byla psaná série s tou filmovou neoddělitelně svázána. K tomu existuje dnes osm počítačových her, jeden seriál a také vznikající film Rambo: Nová krev. Ten, jak už název napovídá, se pokusí kultu vlít do žil něco čerstvého. Je asi vhodné dodat, že filmoví fanoušci vědí – tohle skoro nikdy nefunguje. Rambo bez Stalloneho prostě není Rambo.