Proč stojí Simpsonovi v posledních letech za starou bačkoru? Za úpadkem kvality stojí producenti i změna Homerova chování – G.cz
Vyhledávání

Proč stojí Simpsonovi v posledních letech za starou bačkoru? Za úpadkem kvality stojí producenti i změna Homerova chování

+ DALŠÍ 2 FOTKY + DALŠÍ 3 FOTKY

Zatímco prvních 10 sérií Simpsonových je považováno za nedotknutelnou klasiku, pozdější díly lákají k obrazovkám stále méně diváků. Ve čtvrtém díle naše seriálu o 30 letech se Simpsonovými hledáme odpověď na otázku, kdy a proč začal pořad ztrácet na kvalitě.

Arian Ebrahimi
Arian Ebrahimi 19.12.2019, 08:00

Od desáté řady jde kvalita dolů

Je zcela pochopitelné, že udržet stabilní kvalitu seriálu, který má na svém kontě téměř 700 epizod je prostě nemožné. Nicméně, fanoušci Simpsonových si již několik let hlasitě stěžují, že kvalita příběhů šla od desáté řady rapidně dolů. Jen se nad tím na chvilku zamyslete – špatných epizod Simpsonových tak je dnes více než dvakrát tolik, co těch opravdu kvalitních. A je stále hůř. Některé z posledních řad jsou doslova nesledovatelné a třeba taková dvaadvacátá řada neobsahuje s výjimkou vánočního speciálu, které si snad jako jediné nadále drží kvalitu, žádnou koukatelnou epizodu. Jak je možné, že na kdysi geniální pořad, který určoval trendy je v posledních letech spíše jen smutný pohled? Důvodů je několik.

Většina skalních fanoušků se shoduje, že křivka kvality začala poprvé silněji klesat někdy na přelomu tisíciletí. Za první vyloženě špatnou epizodu, která vzbudila ostře negativní reakce je pak dle fanoušků považován druhý díl deváté řady s názvem Ředitel Skinner a seržant Skinner. V tomto kontroverzních příběhu se dozvíme, že ředitel Seymour Skinner je ve skutečnosti podvodníkem jménem Armin Tamzarian, který ukradl identitu jinému muži. Tvůrci se tehdy k naprostému rozčílení diváků rozhodli úplně shodit téměř osmiletý vývoj oblíbené postavy, a to vše jen kvůli celkem průměrné scénáři, který je zakončen podivným deus ex machina koncem. To by bývalo dříve nemyslitelné. I když si zbytek této řady držel nadprůměrnou kvalitu zlaté éry seriálu, označují fandové tento díl za jakési první varování, že se směřování Simpsonových je něco v nepořádku.

Kretén Homer

Právě během deváté série převzal výrobu seriálů producent Mike Scully, který pořad vedl až do dvanácté řady. Scullyho éra se vyznačuje přechodem od důrazu na příběhovou stránku epizod k důrazu na co největší množství gagů. Zatímco dřívější díly postupně budovaly silný příběh se zajímavým vyvrcholením, Scullyho epizody na diváka chrlily jeden vtip za druhým i za cenu toho, že dějová linka bude nekonzistentní a méně kvalitní. Nejlépe je tento zvrat ve směřování seriálu vidět na Homerově osobnosti. V klasických epizodách byl Homer milým natvrdlým tlusťochem, který miluje svou rodinu a snad až na občasné škrcení Barta jí nechce vědomě působit žádné potíže. Homera pod Scullym pak většina fanoušku označuje za „Jerkass Homer“ neboli „Kreténa Homera“. Namísto milého trouby se z Homera stává až šílený psychopat, který je sice pro diváka zábavný, nicméně ke své rodině se chová naprosto odporně.

Skvěle se to dá ukázat na příkladu epizody Líza na ledě z ještě klasické šesté řady – v tomto díle, který mimochodem napsal právě Scully (tehdy jen jako scénárista), se Homer otevřeně posmívá sportovním schopnostem svých dětí. V době svého uvedení (rok 1995) byla tato epizoda podrobena ostré kritice, právě za Homerovo arogantní jednání vůči svým potomkům. Od Scullyho éry (tedy od deváté řady dál) je ale toto až zlomyslné chování normou. Pořád je to sice vtipné, ale chybí tomu jakákoliv hlubší myšlenka. I tak jsou ale Scullyho Simpsonovi pořád ještě většinou fanoušku považováni za poměrně kvalitní podívanou.

Skutečný sešup pak přichází až s vedením producenta Al Jeana, který Scullyho během třinácté řady vystřídal. O tom, že pod Jeanem došlo k naprostému úpadku kvality svědčí několik faktorů – Homer se naprosto utrhl ze řetězu a v některých epizodách to pak vypadá, že se tvůrci namísto psaní kvalitních scénářů raději věnují vybírání další z nekonečné řady nezajímavých celebrit, kterou by mohli do seriálu nacpat. To pochopitelně není jen Jeanova vina, nicméně fakt, že seriál vede dodnes něco vypovídá o jeho špatném úsudku. Zároveň je ale možné, že se seriál prostě vyčerpal nekonečnou permutací snad všech možných dějových linek, které je mysl scénáristy schopná napasovat na maloměstskou americkou rodinku. Anebo jen v dnešní době pro seriál, který začínal na konci 80. let, prostě již není místo. Dokud ale bude simpsonovské impérium vydělávat studiu miliony dolarů ročně, není praktický důvod k jeho ukončení. Nejlépe to asi řekl právě Mike Scully, když se ho ptali, jak je možné, že se seriál ještě vysílá. Na otázku napůl v žertu odpověděl: Snižte svoje nároky. A pak budete moct pokračovat do nekonečna.

Podobné články

Doporučujeme

Další články