Praha chce taxikářům povolit vyšší sazby. Klasické drožkaře to těší, Uber štve, odnese to zákazník, který si tak či tak připlatí – G.cz
Vyhledávání

Praha chce taxikářům povolit vyšší sazby. Klasické drožkaře to těší, Uber štve, odnese to zákazník, který si tak či tak připlatí

+ DALŠÍ 2 FOTKY + DALŠÍ 3 FOTKY

Kdo by to byl řekl, že pražští taxikáři mají už 13 let stejnou maximální možnou cenu za kilometr, 28 korun? Totéž se týká i cen za nástupní sazby a čekání na zákazníka. Pražský magistrát nyní uvažuje nad tím, že by ceny po dlouhé době zvýšil, čímž by zamíchal i se sazbami u alternativních přepravců jako je Uber nebo Bolt. My, cestující, si tak či tak připlatíme.

Martin Miko
Martin Miko 8.7.2019, 11:22

Ceny za taxislužby v Praze porostou

Podle informací serveru Deník N by Pražský magistrát po dlouhých 13 letech rád povolil vyšší ceny pro taxikáře, což by znamenalo, že by se maximálně cena za kilometr zvedla na 36 korun, minuta čekání na zákazníka by stála 7 korun a za nástoupení do taxi bychom nově zaplatili až 60 korun. Vychází to ze současného návrhu nařízení, které je momentálně v připomínkovém řízení. Vzhledem k inflaci a současnému růstu cen je logické a správné zvyšovat ceny i v tomto segmentu.

Regulace cen taxikářů dává vzhledem k jejich nevalné pověsti smysl, toto zvýšení limitů nicméně schvalujeme. Magistrát si tento nápad nevycucal z prstu, vypočítal si jej na základě možnosti řidiče si vydělat a jeho ročními náklady na živnost. Ukázalo se, že například řidič a majitel Škoda Octavia si oficiálně může vydělat 30 tisíc korun, zatímco doposud to bylo 17 tisíc, jak stojí v důvodové zprávě. Logicky si můžeme domyslet, že za 17 tisíc korun by žádný taxikář nepracoval v noci a o víkendech, takže buď pracuje víc než 40 hodin týdně nebo práci taxikáře kombinuje v Uberem a Boltem. Na základě vlastních zkušeností asi všichni víme, že takhle to reálně funguje.

Z toho plyne, že když je nemůžeš porazit stávkami, přidej se k nim. I samotní taxikáři potvrdí, že když nemají kšefty, přihlásí se do jedné z aplikací alternativních dopravců, jak se Uber a spol. označují, a získají tím zákazníky.

Zástupci velkých pražských taxislužeb budou logicky s navýšením souhlasit. Ceny se srovnají s inflací. Otázkou však je, jestli se ceny taxislužeb skokově nezvýší takovým způsobem, že se zákazníci budou velmi divit. Jedna jízda by nás totiž v nejhorším případě mohla stát i o desítky korun navíc. Zvýšit ceny budou si mimochodem budou moct i hotelová taxi.

Někdo by mohl namítnout, že alternativní přepravci budou opět ve výhodě, jelikož se na ně stále nebude vztahovat podmínka mít označené vozidlo a vlastnit taxametr, jenže to se možná změní. Vzhledem k flexibilním (rozuměj neustále se měnícím) cenám za jízdu (v závislosti na čase a dopravní situaci) na Uberu a spol. se totiž zákazníkům mnohdy stane, že za kilometr zaplatí mnohem víc než je povoleno. To se samozřejmě magistrátu nelíbí a rád by, aby přepravci Uberu disponovali taxametrem. A ti o něj naopak nestojí.

Na druhou stranu je však zákazník alternativních přepravců předem seznámen s cenou za jízdu, což je fér. I s běžným taxikářem se lze domluvit na ceně předem, takže v praxi je to prašť jako uhoď. Z kdysi všemi opěvované sdílené ekonomiky se stal byznys jako každý jiný, s výjimkou toho, že dokáže obejít některá pravidla.

Co si o tomto tématu myslíte vy? Napište nám do komentářů, protože vás náš názor na toto téma zajímá. Souhlasíte s možným zdražováním? Máte radši klasické taxi, nebo Uber?

A zde si můžete přečíst životní příběh Tomia Okamury z SPD.

Podobné články

Doporučujeme

Další články