Policie ČR: O peníze jde především?

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
22.12.2015, 16:50

Nad neviditelnými oktávkami jsme jenom mávnuli rukou. Prevenci si holt každý představuje trochu jinak. Nejnovější nákupy policejních stíhačů už jsou ale na víc než jen zvednuté obočí. Tady už zkrátka zůstává rozum stát.

Před pár dny slavila úspěch automobilka Škoda, když rozdávala ve velkém nejen služební Superby s 280 koňskými silami (to víte, úředník se potřebuje dostat do práce včas), ale především dálniční flotilu zaměnitelných oktávek, které mají majáky nikoliv na střeše, ale uvnitř vozu po celém obvodu.

Elegantně se tak obchází hned několik vágně sepsaných paragrafů a řidiči budou trpět o něco větším stihomamem než obvykle. Dnes se však může radovat konkurenční Hyundai, které se povedl vyloženě kauf. Za desítky milionů dodá policejním orgánům vozy určené do terénu. Konkrétně jde o Hyundai ix20 a Hyundai Tucson.

To že jsou vozy do terénu? Ano, v případě luxusnějšího Tucsonu lze vrcholnou motorizaci ve čtyřkolce považovat za vhodnou do lehkého, ale opravdu jen lehkého terénu. Konkrétně tedy na polňačku. Při vší úctě k nošovickému klenotu, který nás zahrnuje sebevědomými reklamními spoty, je to jen další z nafintěných SUV, které při prvním terénním zlomu zaskřípá a bude vzpomínat na svoje korejské předky. ix20 je pak snad rafinovaný žert, protože nejde o nic jiného než konkurenci Fabie Scout. Pár plastů jaro nedělá a ix20 oproti standardnímu íčku nic jiného nenabízí. Je to městská holka v nepříliš vysokých holínkách, která uvízne v prvním kravském lejně.

Tohle není filipika namířená proti Hyundai, stejně tak bychom kritizovali jakékoliv SUV, které si na terénního přeborníka jenom hraje. A že bychom jich našli dost a dost i mezi dražšími značkami.

Proč Hyundai vyhrálo? Protože nabídlo nejnižší cenu. A jsme u toho, dámy a pánové. Ve výběrovém řízení opět nerozhodovala kvalita, ale cena. Přitom to není tak dlouho, kdy si policie stěžovala, že vozy Hyundai ix35, nakoupené za velmi výhodnou cenu před několika měsíci (aby ne, šlo o model, který už se oficiálně neprodával, a automobilka potřebovala vymést sklady), se v terénu příliš neosvědčily. Tvrdá zkouška je čekala při ostraze slovenských a maďarských hranic, kdy si s nimi příslušníci dovolili vyjet do skutečného terénu. V některých hůře prostupných oblastech si vozy ani neškrtly, v jiných utrpěly jejich plasty tak závažné poškození, že vozy nebyly schopny dalšího provozu.

Mizerná vizitka? Ale nikoliv. Kdybyste se standardní škodovkou jezdili přes ostré šutráky a skaliska, taky ji odděláte. To je prostě ukázka nevhodného použití vozu, který na těžší terén vůbec není stavěný. Jistě, Hyundai ho do výběrového řízení přihlásila, ale zároveň se hájí tím, že všechny vypsané požadavky splňuje. Na koho tedy ukázat prstem? Těžko říct, ale když jen týden po této kauze vidíme policisty vesele nakupovat Tucsona, což je v podstatě nová generace ix35, a mluvit o užití v terénu, nelze neprotestovat. To už si z nás někdo musí dělat srandu.

A pokud šlo opravdu jen o cenu, dovedeme se na místo víceméně luxusního Tucsonu představit celou řadu jiných aut. Za cenu dobře vybavené korejské vlajkové lodi totiž dostanete dvě dieselové Dacie Duster, které Tucsonu v terénu nakopou zadek, uvezou toho stejně a co se týče komfortu a kultivovanosti, budou policii i úředníkům dostačovat bohatě. Dnes už totiž platí okřídlené rčení, že vyloženě mizerná auta se nevyrábějí. A služebník lidu nepotřebuje vždycky špičku daného segmentu.

Ale co bychom čekali, pravidla se ohýbají všude. Policie snižuje nástupní věk z 21 let na osmnáct, aby se jí vůbec někdo hlásil. Armáda snižuje měřítka fyzické zdatnosti, aby se jí hlásilo víc dobrovolníků. Co na tom, že pomalu nebudou umět ani kotrmelec a nedají víc než pět kliků v řadě, hlavně že budeme mít plné stavy. A v garážích auta, která v případě pohotovosti sotva vyjedou na obrubník.

A TADY si přečtěte, jak nám na Novinkách lžou o běžencích.


Komentáře

Doporučeno pro vás