Architektura 90. let v Česku
Když zapátráte na pár hodin v realitních portálech, zjistíte, že ty nejdražší domy s monstrózními pozemky jsou v podstatě neprodejné. A to nejen kvůli cenám, které sahají k desítkám milionům korun, ale především proto, že by v něčem takovém nechtěl nikdo bydlet. Tento nevkus a okázalý kýč okoukali devadesátkoví podnikatelé s vysokou pravděpodobností v mexických telenovelách typu Esmeralda. Jinak si totiž neumíme představit, jak někoho mohlo napadnout postavit si v ložnici bazén nebo příjezdovou cestu, kterou byste se zavděčili i José Armandovi.
Mezi charakteristické rysy podnikatelského baroka patří například stylová nejednotnost, která bez jakýchkoliv pravidel kombinuje všechny stavební slohy a styly. Dále sem například patří absolutní nepoměr velikosti stavby, jež většinou stojí na naprosto malém pozemku a vše působí neesteticky. Dům musí být samozřejmě velký, protože v dobách socialismu se žilo v malých panelákových bytech. A pak samozřejmě imitace luxusu, který má odkazovat na historické stavební prvky. Veškeré materiály jsou však nahrazovány levnějšími náhražkami, takže jsme svědky například honosné budovy s plastovými okny apod. Velmi důležitý je samozřejmě i honosný bazén, jakožto symbol luxusu 90. let.
Náš bývalý redaktor Jan Palička se rozhodl tyto realitní bizáry shromažďovat, a proto se svými kamarády založil na Facebooku skupinu Realitní paskvil. „S kamarádem Karlem Kotrbou se už delší dobu bavíme tím, že si posíláme bizarnosti z nabídek realitních serverů. Když jsem nedávno jednu takovou obzvlášť vypečenou sdílel, napsal mi Michal Skřivan, se kterým jsme zakládali stránky jako Stay Zmrd nebo Za všechno může Kalousek, že by stálo za to vytvořit i něco k tomuto tématu. Veřejnost by neměla být ochuzena o perly podnikatelského baroka, ambiciózních realizací naprosto nemocných projektů, výběru toho nejlepšího z předraženého nevkusu, nebo i naprosto šílené popisky jinak normálních nemovitostí z pera kreativních realiťáků,“ popisuje smysl facebookového skvostu Palička.
V následující galerii si proto ukážeme některé typické budovy z vrcholného období podnikatelského baroka.
Také nechápete, proč je jich tolik v inzerátech na prodej? My také ne, ale holt každý nemá třeba 30 milionů na honosné sídlo. To mívali ve zlatých dobách pouze podnikatelé v 90. letech, kteří věděli, jak zacházet s penězi.