Dálnice prostě neumíme
Za nejnovějším kolapsem na naší hlavní dopravní tepně údajně stojí husté sněžení, příčiny je však nutné hledat úplně jinde. Je polovina prosince a k této části roku podobné projevy počasí patří. Jinde v Evropě si s podobným nečasem dokážou poradit, dokonce i na místech, kde by to mělo být složitější, například v alpských průsmycích. Jenomže u nás mají sypače problémy ucpanou komunikací vůbec projet.
Aktuální peklo na D1 je nešťastnou souhrou několika faktorů. Tím hlavním je však dozajista skutečnost, že tato dopravní stavba není koncipována na objem dopravy, který musí pojmout. A do toho ta nepovedená modernizace.
Naše hlavní dopravní tepna je totiž hodně zkornatělá a probíhající rekonstrukce příliš zlepšení nepřináší. Modernizace D1 se nedaří; nejenže se k nelibosti řidičů neúnosně protahuje, navíc vůbec neprobíhá, jak má. V zimním období měly například stavební firmy odstranit všechna omezení, která souvisí s modernizací této dálnice. Což se však nestalo. Kolem 100. km je stále zúžení, a to v obou směrech. Právě zde je situace nejkritičtější. Kvůli tomu, že firmy nestihly dodělat středová svodidla, není možné dané omezení zrušit. Budou za to sice následovat tučné pokuty, ale co z toho budou mít řidiči, kteří si dlouhé hodiny postáli v koloně a nestihli včas dojet, kam potřebovali?
Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zhruba před měsícem na tiskové konferenci uvedl, že při opravách D1 panují velké problémy a nedodržují se termíny. „Budeme samozřejmě postupovat podle smlouvy a vymáhat penále. V současnosti ale hlavně budeme tlačit na to, aby se tam dalo spolehlivě jezdit a dálnice byla postavena, v kvalitě jaké by měla být," řekl Ťok doslova. Z toho vyplynulo, že práce budou probíhat i během zimního období.
„Za všechno můžou řidiči kamionů.“ Opravdu?
Lidé nadávají na to, co vidí. Na sníh a na kamiony. Kamionů kolem sebe v koloně mají velkou spoustu, bývají tak považovány za největší zlo. Může se stát, že kolonu způsobí řidiči kamionů, kteří si vybírají přestávku na odpočinek, kterou jim nařizuje zákon. Nechtějí-li dostat pokutu, tak tuto pauzu ctít musí. Jenomže ve veřejném zájmu je mít průjezdnou dálnici, a tak jim policisté mohou přikázat, aby přestávku přerušili, dojeli na nejbližší odstavné parkoviště a tam ji dokončili. Takový šofér by měl dostat od policistů potvrzení, aby při budoucí kontrole tachografu nebyl za nedodržení pravidel nucené přestávky penalizován.
Tolik k teorii. A jak to vypadá v praxi? Odstavné plochy pro takové množství kamionů neexistují. Dosud se je vybudovat nepodařilo, proto jsou si řidiči kamiónů nuceni vybírat povinné přestávky na všech možných (i nemožných) místech, což je další problém dálnice D1 (a nejen její). Co si budeme povídat, lepší si postát v koloně za spícími řidiči kamionů, než aby vás převálcoval trouba, kterého postihl mikrospánek. Jediné řešení odstavných parkovišť, které je v dohledu je to, že se v odstavné parkoviště promění celá dálnice.
Rozsáhlá modernizace D1 byla zahájena před více než pěti lety, ministerstvo dopravy se pro tuto investici zdráhá používat označení „oprava“, protože vedle výměny povrchu dochází také k rozšiřování dálnice na každé straně o 75 cm, což ale není jen tak, protože je kvůli tomu například třeba zbourat některé mosty. Je ve hvězdách, jak dlouho ještě modernizace potrvá. Na samém počátku si zástupci státu počínali velmi takticky, když nebyl určen jasný termín dokončení. Zaznělo tehdy, že by se to mělo stihnout za pět až deset let. Uvedl to tehdejší šéf ŘSD David Čermák i tehdejší zmocněnec pro modernizaci D1 Jiří Švorc. Za pět let se to nestihlo, tak uvidíme, jestli bude stačit těch deset.
A zde si přečtěte o tom, jak se stavělo naše nejdelší parkoviště.