Tabákový trh se v posledních letech výrazně mění. Zásadní legislativní omezení i negativní vnímání kuřáků společností je po západních zemích už i v Česku důvodem, proč se kuřácká komunita odklání od tradičních tabákových produktů a hledá vhodné moderní alternativy. Těch v posledních letech stále přibývá. Jakou s nimi mají Češi dosavadní zkušenost zjišťoval průzkum agentury IPSOS, jehož zadavatelem je společnost British American Tobacco, která v tomto segmentu na český trh dodává dva produkty – zařízení na zahřívaný tabák pod značkou glo™ a novinkově pak i nikotinové sáčky LYFT.
Z výsledků exkluzivního průzkumu vyplývá, že e-cigarety, které jsou na trhu nejdelší dobu, zná 93 % dotazovaných kuřáků, resp. 61 % je i vyzkoušelo. Následuje je zahřívaný tabák (glo / iqos), o kterém slyšelo 86 % a 50 % respondentů jej vyzkoušelo. Třetí příčka patří žvýkacímu tabáku, kde se znalost pohybuje okolo 85 %, avšak přímou zkušenost s ním má jen 21 % dotazovaných, a to častěji muži než ženy. Všeobecně je znalost tabákových alternativ větší u mladších lidí do 35 let s vyšším vzděláním.
„Poměrně vysoká znalost kategorie zahřívaného tabáku mezi českými kuřáky, ale hlavně jejich přímá zkušenost s ním, je pro nás povzbudivá. Potvrzuje, že čeští spotřebitelé jsou velmi otevřeni novinkám a mají o alternativy tohoto typu velký zájem. Před dvěma lety tyto produkty v Česku nikdo nepoužíval, dnes mají 160 tisíc loajálních pravidelných uživatelů. Pokud jde o glo, právě jsme překonali hranici 50 tisíc prodaných zařízení. Stále nás ale čeká dlouhá cesta, pokud jde o celkový podíl na trhu. Očekáváme, že během následujících pěti let se k novým kategoriím produktů přesune 20 procent konzumentů,“ uvedl k aktuálním datům Tomáš Tesař, manažer komunikace British American Tobacco.
Na českém trhu se nedávno objevila i další forma prostředku užívání nikotinu. Jde o nikotinové sáčky LYFT, které vycházejí z tradice švédského snusu, ale na rozdíl od něj tato novinka neobsahuje tabák. LYFT je vyroben z vysoce kvalitních surovin - kromě nikotinu obsahuje vodu, eukalyptus, celulózová vlákna z borovice, aromatické látky a sladidla. Ačkoli se na českém trhu novinka LYFT teprve rozkoukává, překvapivě její znalost prokázalo v průzkumu 40 % dotazovaných, přímo ji pak vyzkoušelo 11 % z nich.
„Výsledky znalosti LYFTu nás velmi mile překvapily. Jedná se totiž o produkt, který jsme na trh uvedli opravdu nedávno. Nikotinové sáčky LYFT si vkládáte do úst pod horní ret, pohodlně a diskrétně tak lze užívat nikotin na cestách či v práci. Pro ty, co holdují nikotinu, je to další cesta k budoucnosti bez kouře,“ dodal Tomáš Tesař.
Průzkum agentury IPSOS probíhal v průběhu října 2019 na reprezentativním vzorku 521 respondentů.