fb pixel
Vyhledávání

Krize českého školství: učitelů je málo, mladá generace kantorů situaci nezachrání

Zdroj: Pxhere

Po dvouměsíčních prázdninách začal nový školní rok a sotva se tak stalo, na aktuálnosti získal opět problém nedostatku učitelů. O naléhavosti situace svědčí otevřený dopis, kterým zástupci ředitelů a gymnázií a středních škol vyzvali vládu, ať koná. Problémem je také nevyrovnaná úroveň dovedností u mladých kantorů, mezi kvalitními a nekvalitními učiteli jsou propastné rozdíly.

Václav Roman
Václav Roman 3.9.2018, 12:34

Kdo bude učit?

V letošním školním roce by mělo do lavic usednout na jeden a půl milionu žáků a studentů. Dle statistik ministerstva školství by jich mělo být přibližně o 15 000 více než loni. O jejich vzdělávání se má postarat 134 tisíc učitelů, jenomže loni jich bylo 150 tisíc. Nepoměr je vidět na první pohled.

Do školství se lidé vůbec nehrnou, obor je totiž dlouhodobě podfinancován. Otřepané „chceš mít hodně peněz, tak se dobře uč“ v případě pedagogů neplatí. Učitelské platy u nás dosahují jen 56 % toho, co berou ostatní vysokoškolsky vzdělaní zaměstnanci. A to je málo. Zoufale málo. Průměr v zemích EU i OECD se pohybuje okolo 86 %. Úsilí, které věnovali naši kantoři do svého vzdělání, se obrací vniveč.

Není divu, že vykonávat psychicky náročné povolání téměř nikdo nechce. Vzdělávání dětí a dospívajících je nejen zodpovědná práce, která dokáže člověka vysát. Syndromem vyhoření u nás trpí každý pátý učitel.

V dopise vládě žádají zástupci vedení škol o okamžité řešení situace, protože jinak hrozí kolaps, jehož žehlení by bylo velmi obtížné a hlavně nákladné. Šetřit na vzdělání se rozhodně nevyplatí. Vláda slibuje, že k navýšení platů dojde od ledna 2019, to se ale tvůrcům dopisu zdá pozdě. Učitelů je čím dál méně a jejich průměrný věk se zvyšuje. A to není všechno. Jelikož nemá kdo učit, může se stát učitelem i ten, kdo by se jím za normálního stavu nestal. A v tom je kámen úrazu.

Mládí vzad

U mladé generace učitelů jsou patrné velké rozdíly, co se jejich dovedností týká. V zahraničí takové rozdíly nejsou a nenajdeme je ani u našich kantorů, kteří nastoupili do škol před třiceti a více lety. Vyplynulo to ze studie Daniela Münicha a Jany Krajčové, kteří se zaměřili na čtenářskou gramotnost, matematické dovednosti a používání digitálních technologií. V průměru na tom byli naši učitelé obdobně jako jejich kolegové v zahraničí, pokud se však autoři studie zaměřili na jednotlivé věkové skupiny, objevily se výrazné rozdíly.

V mladé generaci učitelů je například velké množství těch, jejichž čtenářská gramotnost je velmi špatná. Vypadá to, jako by schopnosti porozumět textu nebyla přikládána taková váha jako v minulosti. Vše v duchu „hlavně ty, kteří se rozhodli stát učiteli, neodradit hned na začátku“. Rozevírají se tak nůžky mezi kvalitními a nekvalitními učiteli. A ti kvalitní jsou velmi často zlákáni nějakou lepší nabídkou a z oboru odejdou. Bohužel pro naše školství, ne pro ně osobně. Situace učitelů je tak hrozná, že lepších nabídek rozhodně není jako šafránu, takže se brzo může stát, že za katedru usednou školníci a uklízečky.

Zde si přečtěte o tom, že jízdné zdarma zaplatíme všichni.

Podobné články

Doporučujeme

Další články