Uvědomme si, že s autem najezdíme tisíce kilometrů po hrbolatých silnicích, které nejsou ideálně rovné, přejíždíme retardéry, koleje a také občas přehlídneme nějaký ten výmol. Těch otřesů je prostě hodně a to je na světlech znát. Nejen na jejich seřízení, ale také na životnosti žárovek.
Kontrola, zda světla svítí či nikoli by měla být samozřejmostí před každou jízdou. Nesvítí-li některá žárovka, tak je nutná okamžitá výměna. Náhradní žárovky jsou v povinné výbavě každého vozu.
Bez světel se prostě nedá jezdit. Samozřejmě nouzově dojet můžete, ale bez osvětlení alespoň ke středu vozovky nejde ani to.
A teď k vlastnímu seřízení světel. Těmi otřesy se jejich nastavení mění, a to je nebezpečné. Špatně seřízená světla mohou oslňovat protijedoucí vozidla či chodce a to může vést k dopravní nehodě, což určitě nechceme. Také řidič automobilu se špatně seřízenými světlomety hůř vidí a to je opět nebezpečná situace, která může vyústit až v dopravní nehodu. Zhoršené osvětlení také zvyšuje únavu očí a to je také nebezpečná situace.
A ještě jedno nebezpečí spočívá v nastavení samotných světlometů. Z kabiny každého vozu lze nastavit úhel sklonu světlometů. A jejich nesprávné nastavení vede opět k již zmíněným nebezpečím oslnění, zhoršené viditelnosti či únavě očí. V návodu na obsluhu automobilu nalezneme jak správně postupovat. Základní pravidlo je takové, že čím více zatížíme automobil nákladem nebo pasažéry, tak světla svítí na kratší vzdálenost. Ovladačem sklonu světlometů jim tedy nastavíme menší úhel, aby svítila do správné vzdálenosti. Naopak, jedeme-li ve vozidle sami a bez nákladu, tak úhel sklonu světlometů zvýšíme, abychom neoslňovali ostatní účastníky silničního provozu.
„Kvalitní světelný systém je jedním z faktorů pro bezpečnou jízdu, zejména jízdu za snížené viditelnosti, v noci či za deště,“ říká Tarek Hamed, marketingový ředitel firmy Philips pro střední a východní Evropu. „Nabídka světelných systémů na trhu je velmi široká, uplatňují se zde LED světla, halogenové žárovky, HID xenonová světla či laserové světlomety. Liší se výkonem, svítivostí, životností a samozřejmě cenou. Správný výběr se odvíjí od způsobu využití vozu,“ vysvětluje Tarek Hamed.
„Pokud často jezdíte po neosvětlených cestách, pak je rozumné investovat do výkonnějších světelných zdrojů. Naopak pokud jezdíte převážně ve městech s dobře osvětlenými komunikacemi, je lepší dát přednost úspornějším zdrojům světla, které mají většinou delší životnost.“
Tarek Hamed také zmiňuje, že nejčastější a nejoblíbenější variantou jsou halogenová světla. Je to hlavně díky jejich relativně nízké ceně a snadné údržbě, takže je jako variantu volí i většina výrobců automobilů a instaluje je do nových vozidel. Je ale dobré vědět, že ne všechna halogenová světla mají stejné parametry. Existují například typy halogenových žárovek navržených tak, aby svítila jasněji nebo osvětlovala širší úhel než klasické žárovky.
A ještě dvě rady na závěr. Pokud měníte jednu žárovku, vyměňte hned obě najednou. Žárovky totiž mívají podobnou životnost a také po čase jejich světlo slábne, přestávají svítit tak jasně. Proto je dobré provést výměnu současně. Po výměně žárovek je také vhodné světlomety znovu seřídit. Vůz postavíme 5 metrů od stěny se zapnutými tlumenými světly. Světelný kužel by měl dosahovat o 5 centimetrů níže, než je výška světel u automobilu.