1. Je jich nejvíc v Evropě
Na našem území momentálně operuje 6551 benzínových pump. Je to pětkrát víc než na Slovensku, resp. zhruba polovina počtu německých stanic. Z toho už si uděláte obrázek o tom, jak moc zahuštění benzínkami jsme, protože Německo je co do počtu obyvatel osmkrát větší a s těmi auty na tom bude možná ještě lépe. A přesto se benzínkám v ČR daří, oproti loňsku jich dokonce skoro stovka přibyla.
2. Třetina z nich je soukromá
Z toho bezmála sedmitisícového počtu ovšem musíme trochu krátit. Třetina benzínek je totiž soukromá - pro zaměstnance a podniky a ze zbývajícího počtu 3900 benzínek je zhruba deset procent s omezeným prodejem (jsou veřejně přístupné, ale k čerpání pohonných hmot potřebujete nějakou zaměstnaneckou nebo klubovou kartičku). V důsledku tedy můžete čerpat palivo u 3649 benzínek. A to je pořád hodně slušné číslo.
3. Kolik je benzínek na D1?
Na trase Praha-Brno je obousměrně celkem 31 čerpacích stanic. Takže se vám v podstatě nemůže stát, pokud nejste vyloženě šetřílek, že byste někde v koloně vysáli nádrž do dna. Oproti tomu v Německu, které je pověstné dlouhými dálničními úseky bez benzínek, najdete úseky, kde na stejné délce nenarazíte ani na deset benzínek. Obousměrně. A z toho jich opravdu jen pár bude hned vedle dálnice. Na takový luxus jsou zvyklí jenom Češi. Není divu, že tolik krajanů každoročně v Německu svoji spotřebu podcení. Naši sousedí zkrátka s benzínkami šetří a případně je schovávají do okolních vesnic a nechlubí se s nimi hned vedle rychlostní komunikace, kde narazíte cca na jednu každých padesát-šedesát kilometrů (např. úsek Plzeň - Mnichov je úplně typický).
4. Už brzy budete častěji tankovat u MOLu
Benzínky sice nemizí, ale vzhledem k minimálním maržím a tvrdým daním uvaleným na pohonné hmoty, se občas některý z velkých hráčů rozhodne z trhu odejít. A přesně to se teď děje. Zvykli jste si na rudé LukOily a žluté Agipky? Tak s tím je teď konec. Všechny tyto čerpačky teď zezelenají (jde o celkem 169 stanic) pod logem maďarského obra MOL, pod který spadá mj. i slovenský Slovnaft. Na MOL se celkem těšíme, protože v Maďarsku má slušné ceny, čisté záchody, slušně vybavený obchod s čerstvými potravinami a usměvavou obsluhu. Tak snad alespoň tři ze čtyř věcí budou fungovat i v ČR.
5. Benzina - jednička na trhu
Dlouholetá jednička na trhu s historií sahající až do konce čtyřicátých let. Benzina momentálně provozuje 333 stanic, přičemž některé z nich jsou prémiové a nabízejí větší spektrum výrobků a prémiových paliv a maziv. Jsou označeny jako Benzina PLUS a většinou jsou dražší než jejich chudší sestřičky, ale kromě dobře vybaveného obchodu je k nim často přilepený nějaký ten fastfoodový řetězec.
6. OMV - bývalé Avanti a Aral
První benzínku si rakouský koncern otevřel na našem území už v roce 1991 a posléze začal nenápadně skupovat malé tuzemské majitele, ale i neúspěšné zahraniční (např. BP). Velkým krokem k ukrojení většího podílu na trhu byla akvizice Aralu a Avanti. Díky těmto přírůstkům se momentálně počet modrozelených pump ustálil na 217 kusech.
7. EuroOil - Czech Made
Nenechte se zmást názvem, EuroOil je stoprocentně českou firmou a palivo jí dodává ČEPRO. Design jejich stanic je nenápadný, nabídka obchůdků však dostačující a s kvalitou paliv nikdy nebyl problém. Po republice mají 190 poboček.
8. Shell - dlouholetá historie
Stanice téhle slavné značky jste mohli potkávat už v předválečném Československu. Na slavnou historii firma navázala hned v roce 1991 a dnes má celkem 172 poboček, které v hojné míře nabízejí prémiová paliva a maziva.
9. PapOil - papoušci tankují od roku 2006
PapOil působí na českém trhu už od roku 1993, ale až do roku 2006 jen trpělivě skupoval ostatní malé sítě jako Petra nebo RB Oktan. Před devíti lety se rozhodl sjednotit jejich vzhled a charakteristické logo s papouškem se tak objevilo na více než stovce stanic. Dnes jich PapOil vlastní 128. Benzina se ho pokusila před pár lety odkoupit, ale cena byla nastavená hodně vysoko. V roce 2012 ovšem přišel maďarský MOL a všechny benzínky PapOilu odkoupil, přičemž jim ponechal stávající branding. Dokonce k nim teď připojí pětadvacet benzínek Slovnaftu úřadujících na Moravě, které se brzy převléknou do papouškových barev. PapOil tak rozšíří své počty na 153 poboček.
10. MOL - maďarští lídři
Maďarský gigant to se svou expanzí myslí smrtelně vážně. Loni koupil od Rusů LukOil (což byl vlastně převzatý JET), a teď "zdědil" pumpy po odcházejícím Agipu. Když to všechno sečtete dohromady, dává to i s PapOilem krásných 322 stanic, tedy na dostřel Benzině. Není to ale jenom o počtu pump, ostatně Benzina je o fous v objemových prodejích decimována OMV. Maďaři se ale netají tím, že by rádi stanice modernizovali a časem otevřeli pár dalších, aby si po Maďarsku utrhli prvenství i na našem trhu. Na zelené si tedy raději rychle zvykejte. Uvidíte jich čím dál tím víc.
A TADY máte článek o nové Škodě Superb, ve které jsme se konečně svezli.