1. Doba pokrizová
www.gifbay.com Říká se, že finanční krize už skončila, ale většina médií stále jede v úsporných režimech. Nenabírají lidi a ti stávající se drží svých pozic zuby nehty, často za cenu malých platů a enormního množství práce. Prorazit v takovém prostředí je těžké, občas prakticky nemožné. S tím souvisí i následující problém...
2. Znehodnocená práce
Tlak na peníze a rozpočty způsobil následující fenomén. Redakce tlačí na co nejnižší náklady a často se stane, že najmou studenta, který dělá zadarmo kvůli praxi. Nebo čičmundu z horní dolní s hromadou volného času, který je schopen dělat práci za pár drobných na pivo. Zkušený redaktor, který zná hodnotu své práce, má pak smůlu. A když student/čičmunda vyčerpá svůj kreativní potenciál? V řadě stojí deset dalších a jede se nanovo.
3. Kolegové
multitudeofgifs.tumblr.com Připravte se na fakt, že novinářská obec je extrémně nepřátelské prostředí a největšími kritiky nebudou čtenáři, ale ostatní novináři. Pomluvy, urážky, navážení se do každého - to je dnes bohužel běžné. Budete označeni za analfabeta, fašistu, havlistu, trockistu, lempla, cokoliv. Nenechají na vás nit suchou.
4. Čtenáři
Říká se, že názor je jako řitní otvor - má ho každý. A pokud má čtenář jiný, dá vám to sežrat ve veřejných diskuzích (stačí kouknout na největší zpravodajské servery), často bez argumentů nebo jakékoliv konstruktivní debaty. Jste připraveni nechat se anonymně urážet i za dobře odvedenou práci? Ne každý to snese.
5. Svoboda
tumblr.com Pokud nepracujete v menším svobodném médiu, rozlučte se s velkou částí své kreativní volnosti. Příjmy z inzerce jsou nadřazené pravdě, snaha nikoho nenamíchnout zaměňována za objektivní přístup a vyváženost. Nakonec zjistíte, že sice můžete něco říci, ale pak to musíte vyvrátit, zmírnit nebo převést do spekulativní hyperkorektní roviny.
6. Témata
Vzpomeňte na teroristické útoky ve Francii a v Africe. Kde zemřelo víc lidí? A o čem se víc psalo/mluvilo? Smutnou pravdou je, že média informují o tom, co je čtenářsky atraktivní, ne o tom, co je důležité. Nepropadnete v takovém prostředí deziluzi, beznaději a frustraci?
A pokud jste stále odhodlaní pracovat v médiích, koukněte na 10 typů exotů, které potkáte ve velkém vydavatelství.