1. V ČR je největší síť značek na světě. Proč?
Starší provedení značky na trase 0001 na zdi bývalého kláštera ve Svatém Janu pod Skalou. Foto: wikipedia
Z historických důvodů - Klub českých turistů (KČT) od začátku působil na celém území státu včetně Slovenska a Podkarpatské Rusi a značky maloval všude. V jiných zemích byly jen lokální turistické spolky, které vyznačily třeba jen jedno pohoří.
2. Kdo může navrhnout novou trasu?
Kdokoli. O tom, jestli bude vyznačená, ale rozhodují krajské komise značení KČT. Posuzují například, jestli hustota tras v daném území odpovídá potřebě. V Prachovských skalách bude logicky vyšší než třeba u Kolína.
3. Takže když budu chtít vyznačit cestu do hospody, můžu vám podat podnět?
Můžete, ale my vám ho zamítneme.
4. Jaké návrhy ještě zamítáte?
3zsberoun.com
Obce třeba často chtějí vyznačit množství okruhů ve svém okolí. Ty si ale může každý vymyslet sám. Spíš se snažíme, aby naše trasy tvořily síť, ze které si každý vybere podle počasí, výkonnosti, zájmu… Taky musíme mít souhlas vlastníků pozemků a komunikací, po nichž trasa povede.
5. Copak mi někdo může zakázat, abych šel přes jeho les?
Vám to zakázat nemůže, ale nám může zakázat namalovat tam značku. Někteří soukromníci by na svůj pozemek nejradši nikoho nepustili. Tvrdí, že když budete courat kolem, poškodíte louku, rozházíte odpadky…
6. Jak daleko musejí být značky od sebe?
Nejvíce 250 metrů, ale pokud trasa křižuje boční pěšinky a cesty, musí jich být víc. Na každou odbočku nebo křižovatku dáváme dvě značky - naváděcí a potvrzovací.
7. Jak poznáte, jestli je značka dobře vidět?
Jdu po trase a už předem vyhlížím, kde se bude dobře vyjímat. Neztratí se člověk, který jde po trase poprvé v životě a bez mapy? Neměl by. Musím kontrolovat, jestli od poslední obnovy trasy nějaká značka nezmizela. Nepokáceli třeba strom? Nenatřeli lampu?
8. Jak často se trasy obnovují?
Procházíme je vždy jednou za tři roky. Všechny značky na trase znovu namalujeme, vyřežeme křoví, zkontrolujeme stav map, směrovek, rozcestníků…
Staré směrové nápisy tesané do kamene v Drábských světničkách. Foto: wikipedia
9. Co všechno si na to s sebou nosíte?
Nosič na barvy s bílou, barevnou a hnědou. Tu používám na zakrývání starých značek a úpravu nových. Jak strom roste, značka se zvětšuje, takže ji musím hnědou barvou upravit. Mám také štětec a ředidlo, škrabku a drátěný kartáč na očistění povrchu, pilku a nůžky na křoví. Plus samolepicí značky na hladké plochy a hliníkové značky na dřevěné sloupy. Chybět mi nesmí ani hadr a voda na umytí směrovek.
10. Jakou barvu používáte?
Olejovou, kterou si necháváme speciálně vyrábět. Za rok jí spotřebujeme až dvě tuny.
Češi mají značky rádi. Ale ne na svém pozemku. blogspot.com
11. Existují ve značení nějaké nové trendy?
Kromě cyklistických značek třeba trasy pro hipoturistiku čili cestování na koni. V Česku jich je už přes 1900 kilometrů.
12. Co třeba skákací boty nebo chůdy?
Jsme připraveni reagovat na jakýkoli nový druh aktivního pohybu v přírodě. Teď třeba připravujeme značení tras pro vozíčkáře.
13. Kacířská otázka číslo jedna: neztrácí detailně vyznačený svět tajemství?
Naše trasy nejsou všude, takže kdo chce jít adrenalinově mimo ně, může. Kdyby ale značení neexistovalo, spousta lidí by se do přírody nepodívala. Neodvážili by se jít do lesa bez toho, že je červená po deseti kilometrech dovede třeba k hospodě.
14. Zneužil někdo vaše značky, aby přilákal hosty do své hospody?
To se spíš stane, že někomu vede značka přes louku, a on ji přemaluje přes louku souseda. Amatérská ruka se ale hned pozná.
15. Kacířská otázka číslo dvě: mají v době GPS značené trasy ještě smysl?
GPS neukáže nejhezčí cestu a taky nutí místo po okolí pořád koukat na displej.
16. Vytlačí někdy GPS značky?
Často o tom diskutujeme, ale myslím, že ne.
17. Co znamenají jednotlivé barvy?
Lidi si někdy myslí, že červená je hezčí než třeba žlutá, nebo že je obtížnější. KČT ale kdysi prostě začal s červenou a až později přibíral další. Je pravda, že podle dnešního systému je červená dálková nebo hřebenová - prostě nejdůležitější trasa v oblasti. Modré značky jsou spíš regionální a zelené a žluté jsou spojky, které doplňují síť.
18. Jak zjišťujete vzdálenosti? Krokoměrem?
Měříme ji z evidenční mapy. Ve složitějším terénu používáme i ,policejní‘ kolečko.
19. Proč se u nás neuvádějí vzdálenosti v hodinách jako třeba na Slovensku?
To má smysl jen v obtížném vysokohorském terénu, který u nás moc není. V běžném terénu je čas individuální. Někdo ujde za hodinu tři kilometry, jiný pět…
blogspot.com
20. Po listopadu 1989 jste pronikli i do dřív zakázaných oblastí. Které značky tam máte osobně nejraději?
Třeba ty v příhraničí Šumavy a ve vojenských prostorech Jince a Boletice. Nikdo tam dlouho nesměl, takže je tam skvělá příroda.
21. Nechystáte se expandovat i do zahraničí?
Už se stalo - osobně jsem maloval třeba značky mezi českými vesnicemi v rumunském Banátu. Naše trasy jsou i na chorvatském ostrově Krk a začaly se obnovovat staré české značky na Podkarpatské Rusi.