Z šetření společnosti Ipsos vyplývá, že nikotinové výrobky užívá poměrně velká část české populace – konkrétně 43 %. Zbylých 57 % respondentů tvrdí, že žádné takové produkty neužívá. Více než třetina Čechů se pak identifikuje jako pravidelní uživatelé, tedy osoby, které nikotinové výrobky užívají alespoň několikrát týdně. Pouze 8 % populace přijímá nikotin alespoň jednou týdně či méně často – ti jsou v rámci průzkumu označováni jako příležitostní uživatelé.
„Ukazuje se, že nikotinové produkty jsou v České republice stále významnou součástí života mnoha lidí. Na druhou stranu je patrné, že Češi nejsou ve způsobech užívání nikotinu tolik konzervativní a dávají šanci alternativám. Na tento fakt reagujeme již delší dobu rozšiřováním našeho portfolia alternativních výrobků se sníženým rizikem, protože je zřejmé, že poptávka po těchto produktech se bude do budoucna jen zvyšovat,“ komentuje závěry průzkumu Štěpán Michlíček, regionální ředitel British American Tobacco pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.
Mezi pravidelnými uživateli se největší popularitě těší ochucené elektronické cigarety, které preferuje více než polovina uživatelů nikotinových alternativ. Výrazně oblíbené jsou však i produkty na bázi zahřívaného tabáku, dostupné na tuzemském trhu jak v ochucených, tak v neochucených variantách.
„Výsledky průzkumu jasně ukázaly, jak důležité jsou příchutě pro konzumenty nikotinových alternativ a jak výrazně napomáhají lidem s kouřením přestat. Je to zároveň jasný vzkaz pro regulátory, že pokud lidem zakážete užívat některé z těchto méně škodlivých nikotinových alternativ, tak to neznamená, že je přestanou užívat. Prohibice nikdy v minulosti nefungovala a uživatelé si vždy najdou jiné způsoby, jak se k těmto produktům dostat,“ poukazuje Michlíček.
Navzdory rostoucí nabídce alternativních produktů zůstávají stále nejoblíbenějším způsobem přijímání nikotinu klasické cigarety, zároveň se ale zvyšuje počet těch, kteří se rozhodli s tradičními cigaretami skoncovat – konkrétně tak učinilo 12 % z kategorie pravidelných uživatelů. Pouze 3 % dotázaných uvádí, že klasickou cigaretu nikdy nevyzkoušela. Významná část pravidelných uživatelů však zároveň užívá i některé alternativní produkty.
„V České republice narůstá popularita alternativních výrobků, jako jsou zahřívaný tabák nebo nikotinové sáčky. Tyto produkty oslovují hlavně generaci ve věku 18-35, která častěji vnímá klasické cigarety jako zastaralé nebo méně vhodné. Alternativní produkty zároveň považují za méně škodlivé. Tyto změny v uživatelských návycích ukazují, že trh s nikotinovými produkty v České republice prochází zásadní transformací,“ podotýká Štěpán Michlíček.
Z průzkumu dále vyplývá, že muži se identifikují jako pravidelní uživatelé častěji než ženy. Ty naopak ve větší míře uvádějí, že nikotinové produkty neužívají vůbec, nebo dokonce nikdy neužívaly. Z hlediska věku je největší podíl pravidelných uživatelů přítomný ve věkové kategorii 27–35 let. S přibývajícím věkem jejich počet klesá – mezi respondenty ve věku 66–75 let již dominují neuživatelé a bývalí uživatelé.
Zajímavé je, že míra užívání nikotinových výrobků se liší podle vzdělání. S vyšším vzděláním užívání nikotinových produktů výrazně klesá – více než polovina vysokoškoláků uvádí, že nikotinové produkty neužívá vůbec. Mezi pravidelnými uživateli tvoří vysokoškoláci pouze 10 %, zatímco 57 % má základní vzdělání nebo výuční list.
Průzkum realizovaný společností Ipsos poskytuje detailní pohled na užívání nikotinových produktů v České republice. Proběhl na reprezentativním vzorku 2052 respondentů s ohledem na pohlaví, věk, velikost bydliště, region a vzdělání. Pro hlubší vhled do chování pravidelných uživatelů nikotinových produktů byla analyzována podskupina 647 pravidelných uživatelů, kteří deklarují užívání nikotinových produktů alespoň několikrát týdně. Dotazování probíhalo v listopadu 2024 a mělo za cíl nejen zmapovat míru užívání těchto produktů v populaci, ale i identifikovat preference jednotlivých typů – od tradičních cigaret po moderní alternativy, jako jsou elektronické cigarety či zahřívaný tabák.