V hlavní roli internet
Ruská agrese na Ukrajině je bezpochyby jedním z prvních konfliktů, ve kterém hrají hlavní roli chytré telefony, telekomunikační sítě a internet obecně. O to víc záleží na tom, jestli vše funguje tak, jak má. Samozřejmě v rámci možností, které dává válka.
Operátoři se v podmínkách, které nyní na Ukrajině panují, neúnavně starají o sítě a o to, aby Ukrajinci měli signál. Ten je důležitý z mnoha důvodů. Jednak je to zásadní spojení žen a dětí, které uprchly do zemí Evropské unie, s jejich muži a syny, kteří zůstávají na Ukrajině a brání zemi proti Rusům. Zároveň pochopitelně chtějí Ukrajinci, kteří v zemi zůstali, být schopni nadále komunikovat mezi sebou. A nakonec je to i součást obrany země. Ukrajinské ministerstvo digitalizace totiž vytvořilo aplikaci, respektive kanál na komunikačním programu Telegram, kam mohou Ukrajinci vkládat informace o pohybu ruských vojsk a techniky, a tak působit jako de facto pozorovatelé pro své ozbrojené síly.
Trojice ukrajinských operátorů – Kyivstar, Vodafone UA a Lifecell se na válečný provoz připravovala, jak uvedl Jurij Ščyhol, šéf ukrajinského Úřadu pro komunikační a informační bezpečnost, po dobu posledních dvou let, kdy investovali nemalé finanční prostředky do zajištění rychlé obnovy sítí v případě konfliktu či přerušení poskytování služeb v některé lokalitě. Operátoři spolu před konfliktem tvrdě konkurenčně soupeřili, od 24. února je ale situace samozřejmě naprosto odlišná pro ně i pro jejich dodavatele. Už před zahájením agrese se operátoři snažili „předzásobit“ potřebnými technologiemi pro předpokládané výpadky.
To se podařilo i díky spolupráci s dodavateli, kteří v extrémně složitých podmínkách udržují síť v chodu společně s operátory. Výsledkem skutečně neuvěřitelného úsilí ukrajinských telekomunikačních firem je, že i v naprosto bezprecedentních podmínkách může většina Ukrajinců využívat své mobily. Šéf společnosti Veon Kaan Terzioglu uvedl v rozhovoru pro agenturu Reuters, že asi 85 procent sítě Kyivstaru je stále funkčních i přes těžké ostřelování a výpadky proudu.
Veon, respektive jeho ukrajinskou dceru Kyivstar, podpořili dodavatelé i obchodní partneři. Operátoři v Evropě odpouští ukrajinským telekomunikačním firmám propojovací a roamingové poplatky. Zaměstnanci dodavatelů telekomunikačních technologií, především rádiové části sítě, tedy vysílačů, které jsou logicky nejvíce vystavené ostřelování, pomáhají ve správě sítě. Firmy jako Huawei, ZTE, Ericsson, Nokia, Microsoft a Oracle podle Terzioglua pokračují v „hrdinném úsilí“ v udržení sítí v chodu.
Podpora dodavatelů je přesně to, co nejspíš bude chybět ruským sítím. Odchod z Ruska ohlásili západní dodavatelé, i když je otázka, jak bude vypadat. Nokia oznámila, že ukončí dodávky do Ruska. Šéf Ericssonu Börje Ekholm pak na twitteru uvedl, že Ericsson „pozastavil dodávky hardware, software a služeb z třetích zemí“ a „pečlivě sleduje vývoj situace“. Čínský Huawei, který patří mezi důležité dodavatele technologií do Ruska, pak nijak situaci nekomentoval. Nicméně dle zprávy ruského serveru 47news Huawei přestal na konci března uzavírat nové smlouvy na dodávky síťových zařízení pro operátory i na nové dodávky mobilních telefonů. Je tak takřka jisté, že se bude chovat stejně jako jeho západní konkurenti.
Ukazuje se tak, že nejen Ukrajinci, kteří bojují se zbraní v ruce, jsou hrdinové této války, ale i zaměstnanci telekomunikačních služeb.