Z marketingu do porna
Život Kevina Costnera mohl být klidný a docela obyčejný. Prostřední syn dělníka Billa Costnera a jeho ženy Sharon zpíval jako dítě v kostelním sboru, věnoval se sportu a snil o tom, že bude slavný. Ve skutečnosti ale jako každý druhý v klidu vystudoval střední školu, po ní šel na univerzitu, kde se věnoval marketingu, pak si vzal svou spolužačku, našel si práci v oboru, usadil se. Ačkoliv chodil pětkrát týdně do hereckého kurzu, vždycky bral tuto svou vášeň spíš jako koníček. Pak ale přišel osudový let. Na cestě z Mexika Costner narazil na Richarda Burtona. Jako by setkání s hollywoodskou ikonou samo o sobě nebylo dost inspirativní, ti dva se dali do hovoru, na jehož konci stála trochu frázovitá, leč dobrá rada od Burtona pro Costnera: pokud je herectví tvým snem, udělej všechno pro to, aby sis ho splnil.
Kevin se i se ženou odstěhoval do Hollywoodu. On pracoval na lodi, případně řídil vyhlídkové turistické autobusy, ona hrála Sněhurku v Disneylandu. Aspirující herecká hvězda obcházela konkurzy, kdykoliv to šlo. Dlouhou dobu se jí ale dařilo shánět jen štěky a když už se dostala k něčemu výraznějšímu, velmi často její scény nakonec vystřihli. Když pak Kevin na čas zakotvil jako komparz v erotických filmech, vážně uvažoval, že se asi spletl a že se honí za přeludem. Až ve druhé polovině 80. let si Costnerova talentu a lásky i vhodné image pro westerny a gangsterky začali všímat zajímaví filmoví tvůrci, a tak se herec dostal například k práci na Silveradu, De Palmových Neúplatných či v USA kultovnímu Hřišti snů. A pak přišel rok 1990, který jednou provždy změnil Costnerův život.
Ten, co tančí s vlky
Costner tehdy cítil, že potřebuje nějaký opravdu přelomový materiál, pokud se někdy chce uvést jako skutečná filmová hvězda. A tak se mu dostal do rukou scénář Michaela Blakea, který napsal už začátkem 80. let podle své vlastní knihy Tanec s vlky. Příběh vypráví o poručíku konfederační armády Dunbarovi, který je po těžkém zranění v bitvě na vlastní žádost poslán do odlehlé pevnosti. Tam si postupně získává důvěru indiánů z nedaleko žijícího kmene Komančů (pro potřeby filmu byli Komančové nahrazeni Siouxy) a díky poznávání jejich stylu života nachází i svůj vlastní nový smysl existence. Herce to zaujalo natolik, že se rozhodl námět sám režírovat. Do hlavní role chtěl nejprve obsadit Vigga Mortensena, nakonec se ale do projektu ponořil kompletně a Dunbar v jeho podání se mu stal životní rolí.
Costner na Tanec s vlky vsadil opravdu vše - a to včetně svých financí. Hodně přešvihl rozpočet, a tak musel dost doplácet z vlastní kapsy. Sám pak ale na megaúspěšném výpravném snímku, který se stal legendou kinematografie, vydělal asi 40 milionů dolarů. Zároveň zapojil i své blízké. Ve filmu hraje jeho otec William, a sice muže, který trefí do čela konfederačního vojáka, co se snaží Dunbara sestřelit z koně, a také jeho tehdy šestiletá dcera Annie, která ztvárnila mladou verzi Dunbarovy lásky Zaťaté pěsti.
Zároveň hodně dbal na autenticitu a byl extrémně vybíravý, co se štábu týče. Každý, kdo na filmu pracoval, musel na základě Costnerových požadavků vědět alespoň něco o inidánské problematice a pokud to režisérovi bylo málo, musel se dotyčný řádně doučit fakta. Herce, kteří ztvárnili indiány, zase donutil osvojit si řeč Siouxů lakotštinu a speciálně jim platil kurzy tohoto jazyka. Další zajímavosti o 49. nejlepším filmu na ČSFD (mimo jiné tituly, samozřejmě) zjistíte, když si prolistujete následující galerii:
Costner, podobně jako třeba George Lucas při tvorbě prvních Hvězdných válek, při práci na Tanci s vlky málem vypustil duši, to se musí nechat. Ale stálo to za to. Díky Tanci s vlky se do módy vrátily westerny, které v 90. letech už skoro nikoho nezajímaly. Film v roce svého uvedení ukořistil 12 oscarových nominací, z nichž sedm proměnil, a to včetně té pro Nejlepší film. Costnerův režijní debut byl prostě takovým malým zázrakem, který z něj udělal hvězdu třídy A. A ačkoliv se herec drží na výsluní dodnes a stále natáčí, tak i když po svém osudovém filmu natočil ještě několik podařených kousků, tuhle kultovní podívanou už nikdy nepřekonal a, ruku na srdce, už asi ani nepřekoná.