Pokud jde o outdoor, jsou Češi naprosto výjimečný národ. Nejen že ven chodíme mnohem víc, než kdokoli jiný v Evropě, ale v outdoorovém oblečení kromě hor vyrážíme třeba i do práce. A hlavně tu máme několik firem, jejichž české produkty jsou stejně kvalitní (ne–li kvalitnější), jako ty nejprémiovější světové značky. Máme tedy být na co hrdí – a proto má taky smysl o tom psát.
Třeba sušický High Point. Navazuje na staletou rodinnou tradici, zaměstnává české lidi a platí u nás daně. Kde se vzal? Podívejte se na tenhle nový film o jedné důležité kapitole z dějin české podnikavosti:
Když začátkem 90. let Šumavu postihla větrná kalamita, zdejší rodák Zikmund Schwarzkopf st. to vzal jako příležitost. „Uměl jsem s motorovou pilou a na německé straně si díky tomu rychle našel dobře placenou, i když nebezpečnou práci,“ vzpomíná. „Vyvrácené stromy jsem likvidoval i v místech, kam si ostatní dřevorubci netroufali…“
Kácením polomů si vydělal na rozjezd oděvní firmy, zaměřené na oblečení na ven. Měl na co navazovat, a to hned dvakrát. Jeho předkové zaprvé v Sušici už někdy kolem roku 1830 založili obuvnickou fabriku, i když jim ji po únoru 1948 komunisté znárodnili a postupně zničili a rozkradli. A zadruhé si Zikmund Schwarzkopf st .před listopadem 1989 šil spacáky a větrovky. V obchodech tehdy nic podobného nebylo a pokud jste chtěli jezdit do hor, museli jste si to doma spíchnout sami. „Prostě jsem nakoupil šusťák a metodou pokusů a omylů se to naučil sám,“ vzpomíná.
Vlajkovou lodí High Pointu je kolekce nazvaná po asi nejúspěšnějším českém horolezci Radku Jarošovi. Po roce 1998 v sušickém outdoorovém oblečení postupně zdolal všech čtrnáct osmitisícovek „Koruny Himálaje“. Tady se podívejte na film:
Ředitel dnešního High Pointu Zikmund Schwarzkopf ml. má k „hadrům na ven“ vztah od tří let, kdy ho shora zmíněný táta dřevorubec začal brát na skály a pod širák. Porevoluční firma vsadila na špičkové materiály BlocVent a Toray, které se vyrábějí v Japonsku. Všechno ostatní je ale místní, od návrhu a střih až po výrobu. Tyhle bundy, kalhoty, trika a další věci jsou prostě české...
A TADY si přečtěte o 14 osmitisícovkách Radka Jaroše.