fb pixel Kuřata, máslo, vejce, mouka. U těchto potravin řetězce zjevně nejvíce zneužívají drahoty a navyšují si marže – G.cz
Vyhledávání

Kuřata, máslo, vejce, mouka. U těchto potravin řetězce zjevně nejvíce zneužívají drahoty a navyšují si marže

Zdroj: Autor: Chongkian – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=85250720

Ceny některých potravin v obchodech narůstají výrazněji než jejich ceny výrobní, což může znamenat umělé navyšování marží ze strany prodejních řetězců. Více v aktuálním komentáři od Lukáše Kovandy.

Lukáš Kovanda 15.6.2022, 10:07

Okrádají nás řetězce?

S výjimkou jablek a vepřové kýty bez kosti za poslední rok zdražily všechny druhy základních potravin, které ČSÚ podrobně sleduje. V případě některých potravin došlo však k tomu, že cena, za kterou je prodávají obchody, zejména řetězce, vzrostla dramaticky více než cena výrobní. Jedná se hlavně o kuře, máslo, vejce a mouku.

Například loni v dubnu prodávali chovatelé jatečná kuřata průměrně za 22,42 koruny za kilogram, letos v dubnu to již bylo za 23,92. To odpovídá navýšení o zhruba 6,7 procenta. Jenže na pultech obchodů zdražil kilogram kuřete kuchaného za stejnou dobu průměrně z 56,76 koruny na 68,34 koruny, tedy hned o 20,4 procenta.

Takový nepoměr je zarážející. Zatímco totiž chovatelé kuřat zdražili o 6,7 procenta, prodejci kuřat v obchodech více než třikrát tolik, o uvedených 20,4 procenta. Samozřejmě, zpracování kuřete žádá pracovní sílu a energie, které citelně zdražily. Jenže s rostoucími náklady se potýkají také sami chovatelé. Také oni čelí rostoucím cenám energií, lidské práce, ale také třeba krmiv.

Podobná situace nastává u másla. Výrobci másla jej mezi loňským a letošním dubnem zdražili o 31 procent, v obchodech však za stejnou dobu zdražilo o 37,7 procenta. Vejce podražila u jejich dodavatelů z řad farmářů o 16,2 procenta, v obchodech ale hned o 23,4 procenta. Na rozdíl od kuřat přitom v případě másla a vajec těžko vymýšlet, jakým významným zvláštním nákladům nad rámec těch, které registruje producent, čelí jejich prodejce. Vejce ani máslo netřeba „kuchat“ jako kuře.

A hladkou mouku dodávají její výrobci o 35,6 procenta dráž než loni v dunu, ale v obchodech se letos v dubnu prodávala hned o 63,2 procenta dráž, plyne z dat ČSÚ.

U zmíněných potravin je navýšení cen v obchodech oproti navýšení příslušných cen výrobních natolik markantně vyšší, že je namístě podezření, že prodejci, zejména řetězce, zneužívají napjaté atmosféry ve společnosti, obav z drahoty, a s odkazem na rapidní inflaci zdražují více, než by museli. Tak, že si zjevně navyšují své marže.

Podobné články

Doporučujeme

Další články