fb pixel KOMENTÁŘ: Fenomén zeleného piva – Češi ho jednou ročně milují, i když se vůbec nedá pít – G.cz
Vyhledávání

KOMENTÁŘ: Fenomén zeleného piva – Češi ho jednou ročně milují, i když se vůbec nedá pít

Zdroj: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Czech_Maundy_Thursday_green_beer_%2801%29.jpg/1024px-Czech_Maundy_Thursday_green_beer - Czeva
Martin Miko
Martin Miko Aktualizováno 11.4.2022, 23:53

Zelený čtvrtek si bohužel žádá zelené pivo

Zelený čtvrtek je pravděpodobně jediný den v roce, kdy se české hospody chlubí tím, že čepují pivo z pivovaru Starobrno. To sice vypadá lákavě vyfocené na sociálních sítích s hashtagem #zelenyctvrtek, ale naproti tomu druhý den na toaletě už tomu tak není. A Starobrno samozřejmě není jediné, kdo nabízí obarvené pivo na zeleno. Tímto způsobem se snaží zaujmout i další malé či větší pivovary. Ty doufají, že svým barvivem přilákají do obchodů a hospod co nejvíce žíznivých zákazníků, kteří by si za běžných okolností objednali pravděpodobně Plzeňský Prazdroj. Jenže z nějakých nevysvětlitelných důvodů ve čtvrtek před Velikonocemi skočí po pivu zelené barvy.

„Vždyť je to jenom jednou za rok,“ řekne vám kamarád, který vás na Zelený čtvrtek vytáhne na pivo, a pak se diví, že odmítáte pít to obarvené. Přitom podle křesťanských tradic bychom v Zelený čtvrtek neboli pátý den Svatého týdne měli řešit úplně jiné věci než barvivo v našem národním nápoji. V tento den si totiž křesťané připomínají poslední večeři Ježíše Krista. V minulosti lidé jedli v tento den zelené pokrmy jako například hrách, kapustu, zelí nebo špenát, čímž chtěli přivolat dobrou úrodu. Navíc byl tento den spojován s velkým úklidem, přičemž všechno smetí se odnášelo na křižovatku, aby se v domě podle pověstí nedržely blechy. Navíc byste se v tento den neměli hádat a nic si půjčovat, aby byl celý rok klidný a vám přicházely do domu peníze. Na Zelený čtvrtek lidé navíc pekli preclíky a jidáše z kynutého těsta. Většina z těchto tradic se nedochovala, takže místo toho jdou lidé po práci na zelené pivo, do něhož někteří sládci přidávají E133.

Samozřejmě, že se jedná o skvělý marketingový nástroj, který české pivovary každoročně rády využijí. Tento pivní speciál se totiž prodává za cenu o dost vyšší než jejich běžná výčepní piva, což potěší i hospodské. Jen si zavzpomínejte na doby minulé, když jste si v hospodě na Zelený čtvrtek zkrátka nesedli, protože každý dychtil po tom si zelené pivo dát a vyfotit si ho na Instagram. Velikonoční čtvrtek navíc symbolizuje jakési zahájení pivní sezóny a lidé si na tuto událost postupně zvykli. Například pivovar Starobrno vaří zelené pivo už po více než šestnácté, zatímco například žádné z piv z Plzeňského Prazdroje se k tomuto pro poctivé pivaře kontroverznímu kroku ještě neodhodlalo. Zásady jsou zkrátka zásady.

Letošní rok zelenému pivu nepřeje, takže se ze sudů dostalo do PET lahví a „lahváčů“. Je sice pravda, že tímto způsobem může zelené pivo vydržet delší dobu, ale na druhou stranu riskujete, že některá z nich budou ještě odpornější než z výčepu. Dokonce si ho prý můžete pořídit i v supermarketu.

Opravdu tohle chce národ poctivých pivařů, který dbá na pořádnou pěnu a vychlazenou sklenici, riskovat? My si radši necháme načepovat plzeň do džbánku, protože se nám to i na Zelený čtvrtek zdá jako jediná logická volba.

Podobné články

Doporučujeme

Další články