Čachrování ve Státním fondu kinematografie
Herečka Lída Baarová a politička Milada Horáková toho na první pohled nemají mnoho společného, pár věcí by se ale našlo. Jména obou osobností zná - nebo by měl znát - každý Čech, o obou v nedávné době vznikly životopisné snímky, které jejich režiséři roky připravovali. Pouze jeden z filmů se ale dočkal grantu od Státního fondu kinematografie (SFK), a to dokonce historicky rekordního.
Byl to v roce 2015 trochu poprask, když se Rada SFK rozhodla věnovat počinu Filipa Renče Lída Baarová 15 milionů korun, což tehdy znamenalo celých 60 % ročního rozpočtu pro jeden z vybraných filmů, ještě navíc takový, který od expertů nedostal to nejlepší hodnocení. Situace, která do té doby nikdy nenastala, rozvířila vody a budila mnoho otázek zejména ohledně souvislosti udělení grantu a Renčova státního vyznamenání. Když o rok později o podporu žádala Milada, nedostala od SFK ani korunu.
Bez sexu peníze nežádej
Historické životopisné kousky jsou u domácích filmařů i publika oblíbené, to ale neznamená, že je tu umíme dobře natočit. Milada je podle prvních ohlasů malinko patetická, v některých momentech malinko nepřesná, v jiných naopak malinko učebnicová. U tohoto konkrétního příběhu však význam nespočívá až tolik ve výsledné kvalitě filmu, nýbrž v tom, že se někdo rozhodl jej natočit.
Milada Horáková byla političkou, feministickou ikonou, obětí justiční vraždy a dodnes zůstává symbolem odvahy, neústupnosti a boje s komunistickým režimem. Její život je potřeba si připomínat. Na rozdíl od Baarové v něm nefigurují odhalená ňadra, pozlátko světa filmových hvězd a sexuální skandály, z historického hlediska je ale nesrovnatelně významnější. Pokud SFK vysílá vzkaz, že bez prvoplánově přitažlivých prvků pro něj projekt není atraktivní natolik, aby mu projevil podporu (která by v případě takovéto látky měla být skoro automatická), je to špatně a je to ostuda.
Mrnkův film nakonec zafinancovala a zachránila americká společnost Netflix, která je našincům známá především jako výrobce seriálů a streamovací služba. To v konečném důsledku přinese jedno významné pozitivum.
Právě Baarová byla totiž první českým snímkem, který se v nabídce Netflixu objevil, a to je tak maximálně na to plácnout se udiveně do čela. Milada není přelomovým veledílem, alespoň v ní ale nejsou žádné ohnivé milostné scény, ze kterých má i obyčejný filmový konzument, který snese téměř vše, chuť vypálit si oči z hlavy. Už jen díky tomu bude v databázi o něco důstojnějším zástupcem ČR, a za to můžeme být jen rádi.
A tady si přečtěte 6 zajímavostí o životě Milady Horákové.