fb pixel Dieselgate 2016: Pokuta může dosáhnout až 90 miliard dolarů – G.cz
Vyhledávání

Dieselgate 2016: Pokuta může dosáhnout až 90 miliard dolarů

Právnický mač USA: Německo se dostává do druhého poločasu. Amerika podala na Volkswagen civilní žalobu, což může maximální možnou pokutu až zpětinásobit. Pokud by skutečně soud sáhl po nejvyšší penalizaci, automobilka by to finančně neunesla.

Václav Rybář
Václav Rybář 5.1.2016, 14:50

O aféře Dieselgate se už toho napsalo hodně, takže detaily fixlování s emisemi napříč značkami německého koncernu nebudeme dále rozvádět. Důležité je, že Černého "dehtového" Petra si opravdu vytáhnul jenom Volkswagen, u ostatních značek totiž testy (jakkoliv méně zevrubné) žádné pochybení, resp. podvádění neprokázaly. A tak zůstává gigant z Wolfsburgu osamoceným terčem. Co víc, USA na něj teď podává civilní žalobu, ve které může výše pokuty dosáhnout až 37 500 dolarů za každý vůz vybavený podvodným softwarem. Při celkovém objemu několika stovek tisíc aut to znamená teoretický flastr 90 milionů dolarů.

Připomeňme si, že hodnota Volkswagenu před emisním skandálem byla cca 31 miliard dolarů (automobilka se chvilku držela i před Toyotou, které pro změnu ublížil skandál s nechtěnou akcelerací jejích vozů). Pár týdnů po Dieselgate byla hodnota o deset miliard nižší! Ačkoliv už dále výrazněji neklesá, snadno si spočítáte, že pokuta trojnásobně přesahující hodnotu firmy je v zásadě likvidační.

Tady je nutno také poukázat na to, že maximální a skutečně udělené pokuty se mohou lišit v řádech. Americké soudy byly velmi smířlivé např. ke koncernu General Motors, který nakonec zaplatil pouhý zlomek pokuty, která mu hrozila, a dokonce i ta Toyota vyvázla relativně snadno, ačkoliv se hodnota firmy snížila v průběhu tří let o 15 %, aby loni opět vyskočila nad původní úroveň (momentálně něco kolem 35 miliard dolarů). Lze očekávat, že Amerika nebude chtít zasadit Německu tak fatální ránu a donutit ho, aby za Volkswagen dluh srovnalo. Onu teoretickou sumu lze tedy brát spíše jako velký varovný ukazováček. Je tu ale pár věcí, k nimž dojde zcela jistě.

1. Ztráta důvěry zákazníků

Zatímco v Evropě se Volkswageny prodávají jen o něco málo méně (a oproti tomu škodovky třeba pořád velmi dobře, což je způsobeno i úspěchem nového Superbu), v USA ovšem prodeje klesly prudce a stejně tak v Asii, kde se rovnou dieselové verze přestaly prodávat a zákazníci se odvrací i od osvědčených benzínových bestsellerů (např. Volkswagen Golf GTI). Značka se vždy prezentovala jako tahoun snahy o lepší životní prostředí, takže to Američané vnímají jako facku, jejíž následky bude automobilka cítit několik dlouhých let. Když měl naposledy koncern v USA problémy, šlo o relativně banální průšvih s brzdami u modelu Audi 5000, trvalo cca pět let, než se image čtyř kroužků dostal zpátky na původní hodnoty.

2. Omezení vlivu Volkswagenu na americkém trhu

Je poměrně jisté, že civilní žalobu USA vyhraje a v jejím důsledku uvalí na Volkswagen nejen pokuty, ale i další sankce, včetně omezení jeho vlivu na americkém trhu. A nemusí se to týkat jenom dieselů, kde platil Volkswagen za lídra právě díky nejlepším emisním hodnotám a údajům o spotřebě. Tady nás ještě v následujících měsících čeká spousta vyjednávání a řešení z obou stran.

3. Smrt dieselu v USA a Asii

Diesel to měl na obou zmíněných kontinentech vždy těžké. I díky Volkswagenu se povedlo dostupným a úsporným dieselům vybudovat slušnou pozici a diesel se začal probojovávat i na stojany benzínek. A zrovna ve chvíli, kdy to vypadalo, že lidé budou fandit naftě nejen v pracovních pick-upech, přijde aféra Dieselgate, která naftu staví zpátky na startovní čáru. A možná že už jí definitivně ujede vlak, protože nastupující elektrifikace a hybridizace fandí spíše malým benzínovým motorům v kombinaci s bezemisními pohony.

4. Omezení výroby

Ať už Dieselgate dopadne jakkoliv, Volkswagen bude muset dost možná přehodnotit poměr výroby spalovacích a vznětových motorů, některé modely už rovnou z vývoje vyškrtnul (potkalo to novou Škodu Roomster), a na pár let dopředu zřejmě utrpí i celkový objem. Ještě loni desetimilionovými prodeji Němci honili dlouhodobě kralující Toyotu, teď jim zas bude chvilku trvat, než jí začnou dýchat na záda.

5. Krácení marketingových rozpočtů

Při úsporách už pozvolna dochází i na konec sponzoringu různých sportovních týmů či událostí, omezení účasti v motoristických soutěžích (tedy s výjimkou např. WRC, kde Volkswagen kraluje) a zřejmě toho ve stínu přibývajících žalob ještě přibude. USA totiž zvažuje, že podá i trestní žalobu, která by mohla přinést další sankce a pokuty. V té by už ovšem musel stát prokazovat zlý úmysl.

A TADY se podívejte na 10 aut, kterými si dubajská policie zaručeně něco kompenzuje.

Podobné články

Doporučujeme

Další články