Mission: Impossible - Fallout má dnes oficiální premiéru v českých kinech. V těch amerických už proběhla v červenci a snímek zaznamenal vůbec nejlepší start ze všech dílů série. Během tzv. opening weekendu vydělal jen v USA téměř 62 milionů dolarů (celosvětově pak dvojnásobek), což je druhý nejlepší odpich filmu v kariéře Toma Cruise. Podíl na oblíbenosti série má určitě i odvaha a touha hlavní hvězdy absolvovat akskadérské kousky osobně...
1. Zraněný Cruise
Strach, kterým Cruise netrpí, se přesouvá na režiséra, potažmo producenty. Když padá hvězda, mohou si přát jedině to, aby se jí nic nestalo. Cruise padal během své šesté mise coby Ethan Hunt mnohokrát. Seskoky padákem dobrý, horší byly přeskoky z budovy na budovu. Jeden skok se mu nepodařil, zlomil si kotník a natáčení muselo být na nějakou dobu pozastaveno. Nicméně původně plánovaná červencová premiérse stihla. Inkriminovaný záběr byl ve finální verzi snímku nakonec použit, protože vypadá věrohodně. Producenti by navíc další podobné vylomeniny nedovolili.
2. Seskok HALO
Jednou ze zásadních scén filmu je seskok Ethana Hunta z vysoko letícího letadla. Ukázala se také jako jedna ze scén nejnáročnějších. Ani tady se Tom Cruise nenechal zastoupit kaskadérem, raději podstoupil speciální výcvik. On totiž HALO seskok není jen tak ledajaký seskok. Zkratka vznikla ze čtyř anglických slov „High Altitude Low Open“. Seskok se provádí z vysoké nadmořské výšky (kolem 8 km) a padák se otevře v posledních chvíli (asi 650 metrů nad zemí). HALO seskok se hodí, pokud chcete svištět vzduchem nepozorovaně. Před Cruisem ještě žádný jiný herec podobný střemhlavý pád k zemi nezkoušel. Takhle vysoko ve vzduchu hrozí ztráta vědomí, a to u toho ještě něco hrajte a natáčejte. Cruise měl na hlavě speciální helmu, která kromě bezpečnosti sloužila i k filmování. Pád z takové výšky sice trvá dlouho, takže je dostatek času na natáčení, ale v té rychlosti je mnoho záběrů nepoužitelných. Navíc režisér potřeboval specifické, soumračné světlo. Cruise absolvoval přes sto cvičných seskoků.
3. Honička na motorce
Tom Cruise zkrotil i motorku a proháněl se kolem pařížského Vítězného oblouku. Bez helmy, v protisměru a v pořádné rychlosti. Proti němu jedoucí auta ve filmu jsou reálná, žádný laciný efekt. V jednom ze záběrů se musel držet ve speciálně upraveném koridoru a doufat, že ostatní pojedou tak, jak mají. Jinak... no radši nedomýšlet.
4. Pilotování helikoptéry
Udržet ve vzduchu dron dá zabrat. Co teprve udržet ve vzduchu helikoptéru? Tom Cruise to zvládl bravurně a navíc s ní provedl i nebezpečně vypadající manévry, nad kterými se tají dech. Adrenalinem nabitá honička se natáčela v kaňonech novozélandských Alp.
5. Vzhůru do nekonečna a ještě dál!
A helikoptéra hraje hlavní roli i v dalším kaskadérském kousku. Během dalšího natáčení na Novém Zélandu Cruise skočil na lano visící ze vzlétající helikoptéry a šel nahoru spolu s ní. „Tohle jsme prostě nemohli udělat před zeleným plátnem. To by v Mission: Impossible nebylo možné,“ prozradila koordinátorka kaskadérů Wade Eastwood o jedné z nejextrémnějších akčních scén celé série. Herec šplhal po laně zhruba 600 metrů nad zemí a pak ho ještě čekal 12 metrů dlouhý volný pád na zatížení umístěné na konci provazu. Cruise měl na sobě speciální bezpečnostní popruhy, ale i tak visel doslova na vlásku.
6. Honička po střechách
Po Novém Zélandu následovalo natáčení ve Velké Británii, což nemělo být tak náročné jako předcházející kousky. Skákání ze střechy na střechu však nedopadlo nejlépe. Cruise už po dopadu věděl, že je to zlé, že už nebude moci scénu natočit znovu, a tak ji prostě dokončil. Profesionál každým coulem. Pak dostal dovolenou na zotavenou. Po natáčení přiznal, že to byl opravdu tvrdý náraz do žeber. Nohu před sebe dal jen na zlomek vteřiny, aby náraz zmírnil, a bylo to. Jak vypadá záběr věrohodně, to se můžete jít přesvědčit do kina...
A zde si přečtěte 7 důvodů, proč se místo 007 zajímat o Ethana Hunta.