Covidové maturity: Jak dopadly a jaké úlevy měli studenti? – G.cz
Vyhledávání

Covidové maturity: Jak dopadly a jaké úlevy měli studenti?

Zdroj: Pixabay

Letošní maturity se od maturit konaných v minulých letech v mnohém lišily. V čem měli studenti výhodu a jak dopadla úspěšnost?

Komerční sdělení 11.7.2021, 07:30

Zkouška dospělosti je pro budoucí maturanty zdrojem velkých nervů i za normálních okolností. Letošní absence prezenční výuky v důsledku covidových opatření přispěla k tomu, že se pro mnohé studenty stala maturita přímo noční můrou. V návaznosti na to bylo letošním maturantům poskytnuto několik výhod. Podle některých maturantů to nestačilo, úspěšnost však byla poměrně vysoká.

Zlomky a výpočet procent? Zájem o matematiku klesá

Maturita z matematiky představuje pro spoustu studentů zlý sen. Zájem o matematiku je na českých školách poměrně nízký, což ukazuje i průměr známek z matematiky napříč školami. Výpočet procent, zlomky nebo desetinná čísla, zkrátka nejsou oblíbeným učivem českých žáků. Svědčí o tom i statistiky úspěšnosti jednotlivých maturitních předmětů, kde matematika spolu s němčinou a francouzštinou patří mezi předměty s největší mírou neúspěšnosti.

Letos se nepodařilo maturitní zkoušku z matematiky složit 16,8 % přihlášených žáků. Je to však stále lepší skóre než v minulém roce, kdy to bylo 17,6 %. Příčinou zlepšení je rozhodně i snížení nároků na splnění zkoušky, ke kterému došlo v návaznosti na omezení školní výuky během koronavirové krize. Hranice úspěšného splnění didaktického testu byla totiž u matematiky snížena ze 33 % na 27 %.

Maturita z matematiky však není jen o bezhlavém počítání a naučených postupech. Základy, jako je výpočet procent nebo trojčlenka, studenti během testu použijí, nicméně musí během plnění úloh zapojit hlavu a nad příklady se zamyslet. Klíčové je správné pochopení zadání a základy logického myšlení. Právě kvůli nepozornosti se může stát, že i student, který má výborný průměr známek, během didaktického testu zaváhá a dosáhne horšího výsledku.

Maturita z češtiny dopadla dobře

Maturita z češtiny je pro maturanty menším strašákem než maturita z matematiky. Studenti, kteří před češtinou upřednostňují matematiku, jsou stále v menšině. Tak či tak, maturitě z češtiny se žádný maturant nevyhne. Každoročně se sice na sociálních sítích objevují stížnosti maturantů na didaktické testy, nicméně úspěšnost je u češtiny standardně vyšší.

Ačkoliv ke složení zkoušky dávno nestačí napsat formální dopis a znát gramatiku, neúspěšnost činila u maturit z češtiny letos pouhých 4,9 %. K malému procentu neúspěšnosti také u češtiny jistě přispělo zmírnění podmínek pro složení zkoušky. Čas na vyplnění didaktického testu byl u češtiny i cizích jazyků prodloužen o 10 minut.

Napsat formální dopis a složit ústní zkoušku netřeba

Tím, co znamená normostrana a kolik znaků musí mít jejich slohová práce, se studenti zabývat nemuseli. Letošní maturanty úplně minula písemná část, ve které se u češtiny dříve psala slohová práce na určené téma, formální dopis či jiný útvar dle zadání. V minulých letech dostali studenti zadaný tematický okruh a druh slohového útvaru, který mají na dané téma zpracovat. Dále byl zadán interval počtu znaků, který stanovoval délku práce (tzv. normostrana). Letos se tomu studenti vyhnuli.

Ústní část zkoušky byla tento rok nepovinná, maturanti tedy potřebovali hlavně úspěšně absolvovat didaktický test. Díky absenci ústní části minulo studenty popisování knihy z povinné četby a umělecký text. Letošní maturanti tak měli složení maturitní zkoušky výrazně jednodušší, nicméně vzhledem k podmínkám, které měli ke studiu v závěrečném ročníku, se to dalo očekávat.

Dobrý průměr známek nezaručí úspěch

Ačkoliv je dobrý průměr známek to, za čím se mnoho středoškoláků žene, u maturity se ke známkám získaným během studia nepřihlíží. Určitou roli hrál průměr známek u ústních maturit. Ty totiž studenti skládali s učiteli, kteří znali do jisté míry žáka i jeho studijní výsledky. U didaktických testů však maturantům dobrý průměr známek bohužel v ničem nepomůže.

Složení maturity je ve formě testů nejen o přípravě, ale i o pečlivosti. Tento rok neměli maturanti možnost nahnat v češtině body za dobře strukturovaný formální dopis nebo slohovku. Záležitosti, jako je normostrana, tak mohli vypustit. Logiku a pozornost letošní maturanti opět uplatnili především v testu z matematiky. Výpočet procent a základní příklady totiž zdaleka nebyly to jediné, co je v testu čekalo.

TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články