Co dělat pro duševní zdraví? Každý pátý člověk v ČR je na prášky, tady je 7 tipů, jak si pomoct sám

Obrázek uživatele vaclav.roman
10.10.2018, 23:10

S duševním zdravím populace České republiky je to na štíru. Nejenom nemoci těla, ale i duše jsou nebezpečné, a tak je s podivem, že je velká část z nich pořád tabuizovaná. Zlepšete svou mentální pohodu tak, že si přečtete následující text.

Není zdraví bez duševního zdraví

Nejprve děsivá statistika: duševní onemocnění prožije u nás každý pátý člověk. Jde o různé psychotické poruchy, které znesnadňují nebo úplně znemožňují postiženému běžné fungování. Patří sem i lidé, kteří nadmíru popíjejí alkohol či užívají jiné návykové látky. Dle národního ústavu pro duševní zdraví je na alkoholu závislý každý patnáctý člověk. Více než 7 % naší populace prožívá úzkosti a téměř 4 % trápí závažné deprese.

1. Mluvte o tom, co vás trápí

Nenechávejte si starosti pro sebe, ale fakt. Neberte to tak, že když někomu svěříte, že vás něco trápí, jste otravní. Mnohem víc ho bude otravovat, když se mu včas nesvěříte a on na to přijde sám v momentě, kdy vám to přeroste přes hlavu.

2. Zajděte si za odborníkem

Povídání o problému je hezké, ale mnohdy to nestačí a místo pokecu s kamarádem je lepší jít za odborníkem. Lidová moudrost praví, že každý by měl mít svého terapeuta. Najít toho ideálního může chvíli trvat, a tak se nenechte odradit. S některými věcmi ale prostě pláč na přátelském ramínku pomoct nedokáže. Je až alarmující, že se většina lidí s duševní poruchou vůbec neléčí. Odbornou pomoc nevyhledá přes 90 % lidí závislých na alkoholu. S poruchami úzkosti se zase neléčí přes 60 % postižených.

3. Provázanost onemocnění

U těch, kdo trpí zákeřným fyzickým onemocněním, je větší riziko, že se u nich objeví i onemocnění duševní. Platí to i naopak. Například některá kožní onemocnění mají kořeny v psychických problémech.

4. Pijte střídmě

Jelikož je jedním z duševních onemocnění i závislost na alkoholu, střežte se vyvarovat nadměrnému pití. Je to taky asi nejpřehlíženější věc v oblasti této problematiky. Češi jsou národ pijáků a vnímají v tomhle jen extrémy. Když zkoušíte pití omezit, často se setkáte s nepochopením a hecováním, nebo třeba dokonce i s výsměcehm, že přece nejste žádný alkoholik. Zlaté pravidlo pro tohle je - pokdu to vám přijde moc, tak je to moc. Začněte třeba tím, že si ve vaší oblíbené hospůdce dáte každý týden o jedno pivo méně. Zkrátka skončíte u předposledního kousku.

5. Jezte zdravě

I správná životospráva je třeba, protože ta je prospěšná nejen fyzickému, ale i duševnímu zdraví. Lidé s nadváhou přitahují více nemocí a při pohledu do zrcadla mohou cítit výčitky, což může časem přerůst až v pocity úzkosti. Na druhou stranu nedoporučujeme žádné brutální diety. Nedoporučujeme vůbec žádné diety, jen radíme, jezte zdravě a vyváženě. Dát si čas od času něco „dobrýho mastnýho" není vůbec nic špatného.

6. Dostatečně spěte

Duševní poruchy mají původ v nedostatečném spánku. Když spíme, tak se náš organismus regeneruje. Spánek je důležitý. A pokud odborníci říkají, že je zdravé spát 8 hodin denně, pak je poslechněte. Také není dobré usínat s mobilem v ruce nebo před televizní obrazovkou. To je pak spánek podobně k ničemu, jako když jdete spát nalámaný po večírku.

7. Zbytečně se nestresujte

Stres, vysoké pracovní nasazení, problémy ve vztahu, shon... Je toho hodně, co má vliv na zvýšený výskyt duševních problémů v této hektické době. Někdy na to sami nestačíme a máme pocit, že se všechno bortí jak domeček z karet. A proto na závěr ještě jednou připomínáme, že taková konzultace s odborníkem není nic špatného, že z vás blázna nedělá a může vám jen pomoci.

A zde o tom, proč mobily do ložnice nepatří.


Komentáře