Fenomén i po roce
V posledních letech se tvůrci televizního obsahu zaměřovali na Sudety. Namátkově můžeme zmínit seriály jako Sever, Pustina, Rapl nebo satirický Most!, který se dočkal největší pozornosti právě díky svému svéráznému humoru, který si nebere servítky v podstatě s ničím. Narážky na gender, vyloučené lokality nebo neonacismus nebyly tvůrcům cizí. Od odvysílání Mostu! uběhl přesně rok a nyní se Česká televize rozhodla odvysílat reprízu a opět v hlavním vysílacím čase. Každé pondělí krátce po 21.00 máme možnost zkouknout seriál, který je volně k dispozici i online na iVysílání. Přesto se na reprízu dívalo v pondělí večer přes milion diváků, což je úspěch vzhledem k tomu, že se na premiérový seriál Místo zločinu Ostrava koukalo okolo 1,5 milionů diváků.
Následujících 8 týdnů mají tedy diváci o zábavu postaráno. Čím byl vůbec zapříčiněn úspěch seriálu? Pravděpodobně tím, že přiblížil celé republice humorným způsobem tíživou situaci v severočeském Mostě mnohem lépe, než dokázaly všechny neziskovky za posledních 30 let. Za vším hledejme osvědčené tvůrčí duo Kolečko a Prušinovský, které společně tvořilo už pošesté. Scénárista Petr Kolečko vytvoři námět k seriálu díky své bývalé přítelkyni, která byla z Mostu. Její otec ukázal Kolečkovi restauraci Severka, čímž v nevědomky pomohl k tvorbě seriálového hitu, který spojil společnost.
A co ještě hledat za úspěchem seriálu Most!? Autentické prostředí odporného a komunisty poznamenaného města, na které je navázáno i nechvalně proslulé ghetto Chanov. Dále pak autentické obsazení v podobě obyvatel města, ze kterých se během měsíce staly v podstatě hvězdy, které obdivovala celá republika. Například z romského herce Zdeňka Godly, který hrál popeláře Frantu, se stal obsazovaný seriálový i filmový herec. V seriálu se navíc objevilo spousta chanovských romů, kteří se svých rolí zhostili naprosto geniálně.
Dalším důvodem, proč se z Mostu! stal hit, byly geniální hlášky, které v podstatě zlidověly. Ze spojení „Dycky Most!“ se stal kult, který dokonce samotné město Most používá ke své propagaci města. Takovýchto hlášek bylo v seriálu tucty, a dokonce jsme na základě nich loni vytvořili několik článků. Jen si namátkově vzpomeňte na Snědou tíseň, černou perlu nebo na hlášku: „Cikáni uměj fejsbúk! Lajkujou cikánský písničky a sdílej cikánský moudra.“
Dále bychom neměli zapomínat na restauraci Severka, která rovněž seriálu napomohla. Zároveň seriál i z ní udělal pravděpodobně nejpopulárnější restauraci roku 2019. Podnik dokonce rozjel kampaň na Slevomatu a promitaly se zde některé díly seriálového hitu. Například na poslední díl Mostu! se dívalo skoro 2 miliony diváků a další statisíce online na iVysílání. Poslední díl byl promítán ve vyprodané restauraci Severka, kde jej sledovali i protagonisté a tvůrci Mostu!.
Zkrátka došlo ke spojení mnoha pozitivních vlivů najednou, které přispěly k vytvoření kultu, který si můžeme po roce opět připomenout v následujících dvou měsících. Dycky Most!