Ani sedan, ani SUV
Tohle loučení proběhlo už na jaře, akorát nám tenhle článek chvilku ležel v šuplíku. BMW 5 GT alias Gran Turismo je skutečně na první pohled neobyčejné auto. Ze strany byste to hádali na něco mezi sedanem a kombíkem, ale když se podíváte zezadu, evokuje vám GT spíš modely X4 a X6 s jejich splývavou zádí. Na kukuč tohohle auta, kterému zepředu dominují obří bavorácké ledvinky, se nezvyká snadno, ale na druhou stranu si ho nikdy s ničím nespletete.
Na trhu je pětkové gétéčko už víc než pět let a vedle nově představené pětkové řady už působí trochu archaicky, zejména co se týče technologií, protože nová pětka se umí třeba i sama zaparkovat a má ještě početnější armádu bezpečnostních asistentů. I gétéčko ale ve své době bylo výkladní skříní mnoha technologií, a především nabízelo spoustu prostoru a praktický přístup do kufru. Na tom se nic nezměnilo ani po letech, takže pro naší cestu do nejzápadnějšího cípu Rakouska se jevilo jako ideální kandidát.
Pět je míň než sedm, ale víc než šest
Že nerovnice v nadpisu nedává smysl? Nechte nás to vysvětlit. My jsme zkraje jara jeli do Rakouska, abychom si tu ještě na poslední chvíli zalyžovali, možná i trochu prolezli okolní kopce a vzhledem k nádhernému počasí se možná i někde v nížinách vykoupali. To všechno můžete při dobré konstelaci stihnout a gétéčko s tím nemá problém, protože jeho obří kufr spolkne všechno, co k uvedeným činnostem potřebujete. Tajemství auta je v tom, že 5 GT není pětka. Je totiž postavené na platformě sedmičkového bavoráku, vlajkové lodi automobilky. Tomu odpovídá i větší rozvor, a tedy spousta místa uvnitř. Na zadních sedačkách máte královský prostor pro kolena i hlavu, takže 5 GT klidně můžete používat jako limuzínu.
Místa a luxusu je tu jak v šestkovém Gran Coupe, které se ovšem prodávalo o něco víc, takže v nadcházejících měsících nahradí naši 5 GT model 6 GT – ten bude ještě trochu luxusnější a definitivně zařadí tuhle karosářskou variantu mezi modely pro zhýčkané zákazníky, kteří chtějí maximum prostoru, ale naopak nechtějí SUV.
Motor ze zlata
Na testování jsme měli ideální kombinaci – šestiválcový dieselový motor, osmistupňová automatická převodovka ZF a pohon všech kol xDrive. Ano, auto má dobře přes dvě tuny, ale tenhle motor je prostě miláček. Zvenku nezní jako diesel, spíše spokojeně ševelící benzín (s větším nájezdem se to samozřejmě bude trochu měnit), uvnitř je skvěle odhlučněný a pouští k vám pomocí různých audiokouzel jen ty ‚hezké‘ frekvence, a především má solidní zátah. S množstvím hmoty se totiž pere příjemných 258 koní. Auto tak sice rozvážněji, ale o to spolehlivěji plní všechny rozkazy a i při svižné dálničním tempu si řekne o nějakých osm, devět litrů. Ano, škodovkáře to možná neohromí, je to ovšem směšná daň za dokonale kultivovanou a nesmírně pohodlnou jízdu.
Bavorák pro Bavory
Pro koho tedy vlastně gétéčko je? Pro člověka, co bydlí poblíž autobahnu a často zdolává dlouhé trasy. Na takových totiž spotřeba skutečně olizuje osmilitrovou hranici a auto se vám odvděčí velkým komfortem, který zajišťuje podvozek a také příplatková přední sedadla, připomínající pohodlné ušáky – křeslům skutečně chybí už jen houpací režim, jenže to by vás zase uspalo, což za volantem rozhodně nechcete.
Jestli si dovedu představit rychlejší motorizaci? Jistě, ale 530xd je svým způsobem ideální zlatý střed. Na dálnici se nenuceně převaluje a umožní vám jet i vysoko nad limit (ten německý, neexistující), na okreskách umí hravě smazávat rovinky a nedostane vás do průšvihu ve vracáku, kde se těžké GT přeci jenom necítí ve své kůži. Je to šestiválec pro každý den, který vám nesežere peněženku, ale máte z něj o několik tříd lepší pocit než ze čtyřválců.
A ten design? Jestli bydlíte v Bavorsku a chcete vyčnívat z davu normálních trojek a pětek, případně jejich Xkových bratříčků, možná to není úplně špatný nápad. Gétéček jsem v okolí Mnichova potkal hned několik, ale nikdy nezapadaly do šedi dálničního davu. Hrdě si nesou svůj zadek na trh a nová šestková verze na tom nic nezmění. Svoje pozadí tak mohou proměnit v přednost. Jen se připravte, že známým nebo rodině budete muset tuhle osobitou volbu trochu vysvětlovat, zvlášť u nás, kde jsou řidiči pořád ještě zamilovaní do tradičních kombíků.
Unikát na dlouhé trasy
Gétéčko však není ani kombík, ani SUV. Je prostě svoje a nic na silnici se mu nepodobá. A já si i po sedmi dnech za volantem vždycky na parkovišti prožíval ten mix obdivu i pohrdání, ačkoliv ke konci šlo spíš o ten obdiv, protože s každou další stovkou najetých kilometrů si mě tohle auto získávalo víc a víc. Nebude to tím zadkem, spíš tou kombinací pohonu, motorizace a jízdního požitku. Pro Němce, který má krizi středního věku za sebou a chce rychlý, nepříliš užraný vůz s rychlou převodovkou, kultivovaným chodem a zábavnou čtyřkolkou, co umí pohodit zadkem, může být gétéčko skutečně zajímavější volbou než klasický kombík nebo sedan. Se svou těžkou tonáží drží na dálnici jako přibité, v zatáčkách není tak neohrabané jako SUV a svými rozměry á la sedmičkové ‚bávo‘ prostě budí respekt.
Pevně věřím, že šestková verze bude podobně zajímavým shlukem předností a kontroverze. Jenom přidá nejmodernější technologie a trochu ostřejší vzhled. Bavoráků a ‚dolňáků‘, kterým uhrane, bude určitě dost a dost. Jenom jí prostě musí dát šanci a nespolehnout se na první signální.
A na závěr se ještě podívejte třeba na těchto 10 největších automobilových rivalství.