fb pixel
Vyhledávání

Tech-noir - esteticky nejvytříbenější sci-fi filmy

Until the End of the World stál pravděpodobně víc než všechny ostatní filmy Wima Wenderse dohromady a nevydělal ani 5% nákladů. Director's Cut pro fajnšmekry má 288 minut.
Zdroj: www.chud.com

Od knižního cyberpunku k filmovému tech noiru. Nejtemnější, nejsyrovější a nepůsobivější vize lidstva dnů budoucích.

Přemysl Černík
Přemysl Černík 8.9.2015, 16:47

Cyberpunk se nejdříve objevil jako podkategorie sci-fi literatury, která kloubila prvky dystopické futuristické vize s temnou estetikou, která vychází z film noir včetně archetypálních postav pohybujících se na okraji společnosti, a formy detektivní fikce.

K průkopníkům patřili například William Gibson, Bruce Sterling, ale jakýmsi praotcem cyberpunku byl Philip K. Dick. Jeho témata týkající se umělé inteligence, úpadku společnosti, odboje proti totalitární ideologii států a korporací, paranoie a stírání rozdílů mezi objektivní a subjektivní realitou v podstatě žánr definovala, ještě než začal být v širší míře populární.

Kruh se uzavřel, když se literatura částečně inspirovaná filmem vrátila ve své nové hybridní podobě na plátna. U finálního zrodu tzv. tech noiru byl znovu Philip K. Dick – jeho povídku Do Androids Dream of Electric Sheep? zfilmoval v roce 1982 Ridley Scott pod názvem Blade Runner, jenž sice i kvůli přím režiséra s producenty o konečné podobě snímku nebyl okamžitým hitem, ale během několika let (a v pěti přestříhaných verzích) nabyl kultovního statusu. Agent Rick Deckard, kterého ztvárnil Harrison Ford, se stal sci-fi obdobou samorostlého detektiva Philipa Marlowea, který vystupoval v knihách Raymonda Chandlera a byl hlavním protagonistou několika klasických film noirových kousků.

Zásadní vliv Dicka na transformaci knižního cyberpunku ve filmový tech noir koneckonců potvrzuje i fakt, že se adaptací dočkalo dalších jeho osm námětů – Total Recall, A Scanner Darkly, Minority Report, Paycheck, Next, Screamers, The Adjustment Bureau a Impostor. Vůbec první tech noir s většinou aspektů, který tento žánr využívá, však pocházel z dílny George Lucase – jeho režisérský debut THX 1138 z roku 1971. Dodnes nedoceněný snímek, který sleduje úděl muže snažícího se vymanit z unifikované, mechanické a emocí zbavené společnosti, povýšil sci-fi na umělecké dílo pohrávající si s třaskavými dystopickými tématy zabalenými místy v téměř surrealistické formě.

Z více akčně laděných snímků, které vznikly před Blade Runner, stojí určitě za zmínku Escape From New York Johna Carpentera. Tech noiru se věnovala i další známá režisérská jména jako například David Cronenberg (Videodrome, eXistenZ), Terry Gilliam (Brazil, 12 Monkeys), Steven Spielberg (A.I. Artificial Intelligence) či Wim Wenders (Until the End of the World).

Pravděpodobně nejvíce neprávem přehlíženým tech noirem je film Strange Days od Kathryn Bigelow (na jehož scénáři se podílel James Cameron) s Ralphem Fiennesem a Juliette Lewis v hlavních rolích, jehož post-moderní ztvárnění Los Angeles jakožto zločinem prolezlého města plného neonových industriálních klubů je, troufám si říci, nejpůsobivějším od dob Blade Runner, a to i přesto, že se odehrává ve velmi blízké budoucnosti (v roce 1999, film byl natočen o tři roky dříve). Mezi lehčí odnože žánru lze zařadit například snímky jako Demolition Man či 5th Element.

Komerčně nejúspěšnější je bezesporu trilogie Matrix od bratří Wachovských (dnes již tedy bratra a sestry Wachovských), kteří si tradičnější noirovou formu vyzkoušeli již ve svém debutu Bound. Přestože tech noirových filmů nevznikají v Hollywoodu tuny, za posledních 20 let bylo natočeno několik desítek děl, která rozhodně stojí za zhlédnutí. Pár příkladů za všechny – Gattaca, Dark City, The Thirteenth Floor, Cypher, Equilibrium, Renaissance, I, Robot, Children of Men, The Island, Sleep Dealer, Looper, Oblivion, Elysium, Snowpiercer nebo Transcendence.

A TADY máte 7 nových televizních seriálů, které vás budou zajímat.

Podobné články

Doporučujeme

Další články