1. Měla by tam být nemoc
Počítá se nemoc jak psychická, tak fyzická. Hodně úspěšné jsou různé formy obsesivně kompulzivní choroby, objevuje se v oceněných filmech Terapie láskou nebo Lepší už to nebude. Dále je úspěšná anémie - Sophiina volba, autismus - Forrest Gump, Rain Man, Alzheimer - Iris, nebo alkoholismus - Leaving Las Vegas. Z těch fyzických je to zejména AIDS (Philadelphia, opět Forrest Gump, Hodiny, letošní vítěz Klub poslední naděje).
2. Měla by se řešit otázka rasismu, otroctví nebo diskriminace
Letos byl nejlepším filmem vyhlášen snímek 12 let v řetězech. Je o otroctví, které je pro Ameriku stejně citlivým tématem, jako pro nás doba totality. Filmy o otroctví, rasismu a diskriminaci jsou proto vždy ceněné. Nespoutaný Django, Precious, Lincoln, Crash, West Side Story, Schindlerův seznam a další.
3. Mělo by to být překvapivě zpracované
V tom filmu by měl být nějaký překvapivý prvek, něco, co tu ještě nebylo, nebo není při zpracování filmů obvyklé. Letošní Gravitace je revoluční v 3D zpracování, filmy jako Milionář z chatrče nebo Precious byly revoluční v angažmá neherců, Strom života byl revoluční ve svém filozofickém sdělení, The Artist, cizojazyčný film roku 2011, byl celý němý a černobílý.
4. Měla by tam být smrt
Bez smrti ten film samozřejmě není opravdový a hluboký, je to důvod, proč Oscary obvykle nevyhrávají žádné komedie nebo romantické filmy. Výjimkou byla loňská Terapie láskou, ale tam je hlavní hrdinkou alespoň vdova.
5. Mělo by to být politicky korektní
Už se o tom od oscarové noci psalo hodněkrát, ačkoliv předávání cen skončilo před pár hodinami. Favorizovaný Vlk z Wall Street a skvělý Leonardo DiCaprio nevyhrál žádnou z důležitých cen, protože oslavuje padoucha, který Americe škodil. Proto Oscara nemohl vyhrát DiCaprio ani za roli Franka Abagnalea ve Spielbergově Chyť mě, když to dokážeš.
6. Měl by to být doják
Film se musí diváka vždy emočně nějak dotknout, ale teď mluvíme o opravdu srdceryvných příbězích, kdy nevinní lidé zemřou vlivem náhodných okolností (Titanic, 12 let v řetězech) jsou drceni válkou (Sophiina volba, Schindlerův seznam, Anglický pacient, Pokání) nebo nemocí (viz bod číslo jedna).
7. Mělo by to být podle skutečné události
Skutečný příběh dává filmu hloubku, a vědomí, že se to doopravdy stalo, v lidech budí zvědavost. Navíc se samozřejmě více dojmou. Typickými příklady budiž opět Titanic, Králova řeč, 12 let v řetězech, Argo, Hodiny, Čistá mysl, Lincoln a další.
8. Měl by to produkovat, režírovat nebo napsat herec
Zatímco režisérský mistr a veterán Hollywoodu Martin Scorsese skoro vždy na Oscarech ostrouhá, jeho kolegové z řad herců jsou na tom lépe. Jakoby akademie měla slabost pro tvůrce filmů, kteří se k tomuto řemeslu dostali od hraní. Jen za poslední roky mají Oscary za produkování filmu Ben Affleck a George Clooney, za režii Clint Eastwood a Steve McQueen (dobře, jmenovec slavného herce).