fb pixel
Vyhledávání

7x losí test. Co to vlastně je? Srážka auta se zvěří.

Zima, brzký soumrak a nenažraná zvěř. Nikdo z nás nechce losa nebo kance v klíně. A proto existuje losí test.

Václav Rybář
Václav Rybář 6.2.2018, 08:00

1. Kdo uhne, vyhraje

U drobné zvěře a domácích mazlíčků se nevyplácí kličkovat. Každý expert na bezpečnost dopravy vám prozradí, že prudký úhybný manévr se většinou nevyplatí, zvlášť na vymrzlé vozovce za snížené viditelnosti. S rostoucí velikostí zvířete se ale samozřejmě riziko poškození auta i jeho posádky zvyšuje.

Pověstným králem mezi chlupatými překážkami silničního provozu je los evropský. Obří tele vážící dva až tři metráky, výjimečně i více, měří na výšku často přes dva metry. Představuje pro auto nejen těžkou, ale také nebezpečně vysokou překážku. Většina vozů ho totiž nesrazí, nýbrž mu podsekne nohy, a tři metráky živé váhy se pak ve značné rychlosti převalí přes střechu.

Švédské automobilky Saab a Volvo při výrobě svých vozů s tímto rizikem počítají, ale jak můžete vidět na přiloženém videu, ani poctivá švédská ocel nápor lososa často nevydrží. A proto vzniknul tzv. losí test.

2. Seznamte se s Moosesem

Podobizna losa, kterou jste mohli vidět v předchozím bodě, se jmenuje Mooses (od anglického moose, což je v překladu právě los). Je to loutka, která váhově i rozměrově odpovídá dospělému samci losa. Volvo s ní čas od času testuje strukturální integritu svých vozů, případně Moosese půjčuje jiným automobilkám. Podle našich informací je nerozbitný, na rozdíl od německých figurín divočáků, které se používají při podobných testech a většinou se po nárazu rozprsknou na tisíc kousků.

3. Stovky testů ročně

Švédský motoristický magazín Teknikens Värld ročně otestuje v tzv. losím testu stovky aut. Nepoužívá ovšem figurínu ‚losa-ničitele‘. Místo toho vyznačí pomocí kuželů ‚esíčko‘ odpovídající myšce, kterou musí vůz opsat, aby imaginární zvíře na poslední chvíli objel. Na stránkách časopisu si každý může najít to svoje auto, včetně maximální rychlosti, ve které se ním podařilo myšku absolvovat, aniž by došlo ke sražení kuželů. Nebo k něčemu horšímu...

4. Myška v osmdesátce

Většina vozů zvládne popsaný manévr až do rychlosti sedmdesáti, resp. osmdesáti kilometrů v hodině. Velmi záleží na elektronických asistentech vozů, kteří mohou případný nastupující smyk zažehnat. Často však za cenu uměle vyvolané nedotáčivosti, jež může řidiče dostat do nepředvídatelných potíží.

Dalším faktorem je těžiště vozu. V minulosti se ukázalo, že vozy s vyšší karoserií, zejména užitkové dodávky nebo MPV, mají s testem potíže. Asi nejslavnější je aféra s Mercedesem-Benz třídy A.

5. Osudové áčko

Díky nejmenšímu z Mercedesů znají v Německu losí test všichni. V roce 1997 se totiž při tomto manévru malé Áčko převrátilo. Bylo to velké překvapení, protože ačkoliv se občas stalo, že při hraniční rychlosti jezdily auta po třech nebo dokonce dvou kolech, k převrácení docházelo velmi, velmi výjimečně.

Mercedes se zprvu postavil k průšvihu zády, ale nakonec všechna doposud prodaná Áčka ‚svolal‘ a upravil podvozek a nastavení kontroly trakce. Svůj losí reparát pak vůz složil bez problémů. Termín elchtest ale kvůli této aféře zná snad každý dospělý Němec.

6. Fotbalový los

O tom, že se v Německu na aféru nezapomnělo a stala se součástí lidové slovesnosti, svědčí i pichlavé označování vzájemných sportovních klání, zejména fotbalových přáteláků se Švédskem. Kdykoliv se blíží, začnou si Němci povídat o tom, že nároďák musí projít losím testem.

7. I klokani jsou zákeřní

I další země mají podobné úhybné testy. U Němců už jsme zmínili test s divočáky, Australané mají zase věrnou repliku klokana. Volvo se mimochodem na australském trhu hodně rozpíná, takže ve Švédsku kromě losů začali brojit i proti legendárním zvířatům s kapsou.

Podobné články

Doporučujeme

Další články