Christopher Booker před časem určil sedm základních zápletek, které se objevují nejen ve filmech, ale i v divadle nebo v literatuře. Většina příběhů dle nich funguje, existují ale tvůrci, kteří si to rádi dělají takříkajíc po svém...
1. Přemožení monstra
Hrdina se dozví o velkém zlu, které hrozí jeho zemi a vydá se ho zničit.
Příklady: Válka světů, Sedm samurajů, James Bond, Avengers, atd.
2. Z hadráka boháčem
Přes všechno zlo, které soustavně škodí a zesměšňuje hlavního hrdinu, hrdina dospívá a kvete ve vyrovnanou a silnou osobnost, posléze obdrží velké bohatství, království a perfektní protějšek.
Příklady: Popelka, David Copperfield, Aladin, Jane Eyre, atd.
3. Výprava
Výpravu pohání vidina „mocného a důležitého předmětu“, který hlavní hrdina musí přes všechny nástrahy a nebezpečí získat a vydává se na cestu za jeho ukořistěním. Často v kumpanii, aby nebyla nuda.
Příklady: Pán Prstenů, Čaroděj ze země Oz, Harry Potter a Relikvie smrti...
4. Cesta a návrat
Hrdina zamíří do kouzelné země plné praštěných pravidel a zákonů. Zvítězí nad vším tím šílenstvím a vrací se domů, vyspělejší než na začátku.
Příklady: Zakázané království, Kroniky Narnie, Alenka v říši divů,...
5. Komedie
Hrdina a hrdinka jsou si společně souzeni, brání jim v tom ale velké zlo. Příběh dojde do fáze, kdy záporáci za své pikle draze zaplatí a dvojici konečně nic nebrání být spolu. Kaskády příběhu poodhalují divákům, jací oba dva hrdinové doopravdy jsou.
Příklady: Deník Bridget Jonesové, Čtyři svatby a jeden pohřeb, Holka na hlídání,...
6. Tragédie
Toho je odvrácená strana První zápletky – Přemožení monstra. Náš protagonista je záporák, my pomalu sledujeme jeho propad do temnoty až do okamžiku, kdy je poražen a země osvobozena od jeho zlého vlivu.
Příklady: Obraz Doriana Greye, Breaking Bad, Carmen, Anna Karenina, atd.
7. Znovuzrození
Zpočátku podobné jako Tragédie. Náš hrdina si ale na poslední chvíli uvědomí, co činil, a zabrání svému poražení na poslední chvíli, aby se kál a obrátil na stranu dobra.
Příklady: Sněhová královna, Kráska a zvíře, Vánoční koleda, Já padouch, atd.
Je těžké dnes vůbec najít nějaký kousek, který nezapadá do stanoveného schématu. Ale pár jich doopravdy je. Protože máme sedm kategorií, našli jsme vám i sedm filmů, které na výše uvedené kánony úplně kašlou...
1. Chlapectví
Proč jsme usoudili, že nepatří ani do jedné ze sedmi kategorií? Protože kromě toho, že kluk vyroste, se vůbec nic nestane.
2. My Dinner with André
Verbální vodopád, film o dialogu, který ani po letech nedokážeme pořádně zkousnout. Sem ho uvádíme nejspíš proto, že nějaká souvislá zápletka se jen horkotěžko hledá.
3. Bůh Masakru
Za Večeří hned následuje Carnage. A kdo Polanskiho film viděl, ten zcela chápe. Je nezařaditelný, šílený, geniální. Krize středního věku naší západní civilizace stísněná do jedné nervózní zfilmované divadelní hry. Je to síla.
4. Po přečtení spalte
Coenovic nálož je tak nesmyslně švihlá, až by někdo mohl připustit, že je podle skutečných událostí. Ovšem zůstaňme u toho, že je to pouze fikce. A nenapadá nás žádná kategorie, která by se pro tuhle Coenovku hodila.
5. Dvouproudá asfaltka
Tenhle nízkorozpočtový následník Bezstarostné jízdy je holt cestou odnikud nikam. Tím ovšem nechceme Dvouproudovou asfaltku shazovat, je to... celkem dobrej biják. Nutí vás se zamyslet. A to se cení.
6. Lola běží o život
Experimentální parádní kousek z Německa. Proč je tady? Samozřejmě tím nechci naznačit, že postrádá zápletku, ale prostě nepasuje ani do jedné z výše nastínených kategorií. Lola trčí stranou. Tak jako tak je to zatraceně skvělý film.
7. Mazací hlava
Máte raději kino než domácí biják? Tak to vás tam bude štvát těchto deset určitých jedinců.