Dobrý šéf a šťastný zaměstnanec, to jde ruku v ruce. Pokud máte na starosti vedení týmu a nevíte si tak úplně rady, tady je několik věcí, které byste si měli osvojit, abyste byli spokojeni vy i vaši lidé.
Stát v čele znamená nést zodpovědnost. Ale zodpovědnost musíte umět nést nejen v dobrých časech, ale i v době, kdy se moc nedaří. Jen málokdo dokáže převzít zodpovědnost i za neúspěch. Správný lídr stojí za týmem, nejen když se dostaví úspěch, ale umí nést zodpovědnost i za špatné výsledky nebo nezdárné situace.
2. Zajímejte se o svůj tým
Každý z vašich pracovníků má jiné povahové vlastnosti, jiný přístup k práci, jiné předpoklady. Dobrý manager zná a rozvíjí silné stránky svých zaměstnanců, uvědomuje si jejich rezervy a zároveň si vychovává nástupce, aby se on sám mohl posouvat dál.
Ve svém týmu si vychovávejte vlastního nástupce, radí Jan Bek (Foto: JYSK)
3. Nebojte se riskantních rozhodnutí
Dobrý lídr musí mít odvahu riskovat, rychle se rozhodovat, a to třeba i jen s minimem informací. Pokud vidíte prostor pro zlepšení, nebojte se ho navrhnout, získat pro to nejen váš tým, ale i vaše přímé nadřízené.
4. Jasně formulujte cíle a očekávání
Vedoucí pracovník by měl mít jasně stanoveno, kam chce firmu nebo svůj tým posunout. Měl by jasně formulovat cíle a očekávání, která klade na každého člena týmu. Měl by být systematický a věci dotahovat do konce, tedy dávat věcem řád. Pokud je tomu naopak a sám pracuje chaoticky, vytváří tím celou řadu problémů, a především frustraci zaměstnanců.
Získat si lidi není jednoduché, ale přináší to sladké ovoce, říká Jan Bek z JYSK (Foto: JYSK)
5. Získejte si lidi pro svou věc
Dobrý šéf musí být zároveň skvělý mluvčí a motivátor. Musí mít dar získat si lidi pro svou věc, tím, že prokazuje upřímný zájem v každé fázi plnění úkolu. Musí umět vytknout zaměstnancům chyby, a především je musíte umět pochválit, když je to na místě. Naslouchejte vašim podřízeným, zajímejte se o ně, zajímejte se o jejich práci. Jen tak si dokážete získat lidi na svou stranu.
6. Buďte vždy dva kroky napřed a smýšlejte pozitivně
„Když vybíráme kandidáty na store managery (vedoucí prodejen, kteří vedou tým 5–6 lidí), nejsou pro nás vždy rozhodující dlouholeté manažerské zkušenosti či červený diplom z vysoké školy. V JYSKU je rozhodující mít aktivní přístup a pozitivní myšlení. Stejně tak je důležité, aby vedoucí dokázal vytvářet pozitivní atmosféru a budovat si dobré vztahy,“ míní Bek.
Dobrý šéf musí umět i vytvořit v týmu pozitivní atmosféru, připomíná Jan Bek z JYSK (Foto: JYSK)
7. Věřte sobě. Věřte týmu.
„Je nesmírně důležité, aby kandidát na vedoucí pozici věřil ve své vlastní schopnosti a uměl věci měnit k lepšímu. Musí mít touhu rozvíjet nejen vlastní dovednosti a schopnosti, ale i schopnosti členů svého týmu. Není to tedy primárně o přesnosti, poslušnosti a dodržování pravidel. V JYSKU se řídíme slovy: je lepší krotit tygry, než kopat osly do zadku,“ dodává s nadsázkou Bek o tom, jak být dobrý šéf.
Každý člověk v týmu se počítá, upozorňuje Jan Bek. (Foto: JYSK)
V JYSKu hledají „tygry“ s jiskrou v oku.
„V současné době hledáme pro Českou republiku i Slovensko vhodné kandidáty na pozici store managera. Takového tygra. Někoho, kdo se nebojí výzev, jedná rychle, je rozhodný a zároveň má onu jiskru v oku,“ dodává Bek.
Přidejte se k nám. Ukažte odhodlání, získejte příležitost. Více informací o kariéře v JYSKu najdete na kariera.jysk.cz