fb pixel 7 motorsportových vrcholů Sébastiena Loeba – G.cz
Vyhledávání

7 motorsportových vrcholů Sébastiena Loeba

Největší talent, který se kdy narodil s volantem v ruce? Dost možná! Božský Seb sice nikdy nesednul do formule, ale jinak zkouší ovládnout všechny formy motorsportu, většinou za volantem Peugeotů či Citroenů. A příští rok zamíří i na Dakar!

Václav Rybář
Václav Rybář 30.9.2015, 14:50

Je mu jedenačtyřicet, má talent od pána boha a moc toho nenamluví, takže s ním novináři nemají lehké pořízení. Za zádumčivého Francouze však mluví činy. Sami se podívejte, kolik toho od roku 1998, kdy začal závodit s cupovým Citroenem Saxo, vlastně stihnul vyhrát.

1. WRC

V roce 2001 nastoupil Loeb do juniorské WRC a vyhrál pět ze šesti závodů. Ten šestý nevyhrál jen proto, že jako „divoká karta“ usednul do dospělého WRC speciálu a skončil těsně druhý za šampionem sezóny. O rok později už jezdil za Citroen Total World Rally Team, který se účastnil pouze omezeného počtu závodů. Vyhrál svou první rally v Německu a další sezónu mu titul unikl o jeden jediný bod, když ho porazil Petter Solberg. O rok později už mu nadělil 36 bodů a vyhrál svůj první titul. Celkem jich bylo do roku 2012 devět. Nikdo na něj nedosáhnul. V roce 2006 měl takový náskok, že ačkoliv ho zranění donutilo vynechat čtyři poslední rally sezóny, stejně vyhrál titul (byť o jeden jediný bod).

2. Le Mans

V roce 2005 si vyzkoušel Le Mans, poté co si trať natrénoval hraním na Playstationu. Debut na okruzích mu bohužel zkazilo poruchové auto. O rok později už to bylo lepší a Loebova posádka se umístila celkově druhá, zaklíněná mezi dvěma audinami, které Le Mans v poslední dekádě nemilosrdně dominovaly.

3. FIA GT

Na okruzích se Loeb dál trénoval v nejrůznějších cupových závodech, kde jezdil s Ferrari 550 nebo Porsche GT3. Se svým vlastním týmem vyhrál jen na domácí půdě. V roce 2013 přesedlal na McLareny ve FIA GT a jeho tým se umístil celkově čtvrtý. V té době už věděl, že sen o Formuli 1 se nesplní. V roce 2009 zkoušel neúspěšně zažádat o superlicenci, ale nedostal ji, protože neměl na okruzích dost odjeto. Proto si užíval v nižších závodních ligách v rámci tréninku na WTCC.

4. Global Rallycross

Americký rallycross zažil trochu šok, když přijel Loeb na návštěvu. Peloton složený z domácích adrenalinových sportovců (Travis Pastrana), driftkingů (Ken Block) a vysloužilých skandinávských mistrů rallye,totiž Loeb už v kvalifikaci ladně obkroužil a dojel do cíle s náskokem půl kola. Zabednění moderátoři konstatovali, že na nováčka je to celkem dobré. Loeb pak lehce vyhrál oba závody a získal i zlato na X Games v roce 2012. Prostě jen další skalp do sbírky.

5. WTCC

V roce 2013 Loeb oznámil, že bude jezdit světový šampionát cestovních vozů za tovární tým Citroenu. Ten ulovil všechna esa WTCC z odcházejícího továrního týmu Chevroletu. Loeb sice v týmu hrál spíš třetí housle, ale byl třetí celkově, za svými dvěma továrními kolegy Lopézem a Mullerem.

6. Závody do vrchu

Legendární závod do nebes nebo-li Pikes Peak, v americkém Coloradu, láká ty nejlepší jezdce už celé dekády. Loeb nemohl být výjimkou. Peugeot mu postavil speciální raketu 208 T16 a francouzský pilot prolétnul trať v absolutním rekordu, který vylepšil o minutu a půl. Jeho čas 8:13.878 z roku 2013 je dodnes nepřekonaný.

7. Dakar

Peugeot to s Dakarem myslí vážně. Angažmá jedenáctinásobného vítěze slavné rallye, Stephane Peterhansela, na míru postavená zadokolka s naftovým motorem o síle 350 koní. Loni sice tým pronásledovaly technické problémy, ale letos má hned několik trumfů. Tím prvním je Loeb za volantem jednoho z vozů, tím druhým je přesun trati z písečných dun do technických pasáží Argentiny. Právě tohle by mohlo neporazitelnému rallyovému šampionovi chutnat. Bude to pro něj sice dakarská premiéra, ale tenhle člověk opravdu nerad prohrává. Je jasné, že dosavadní mistr dakarských tratí – Mini – se má na co těšit.

A proč budou WRC i formule vypadat napřesrok ještě atraktivněji? Přečtěte si pět důvodů v našem článku.

Podobné články

Doporučujeme

Další články