fb pixel 7 důvodů, proč je Subaru 360 japonským národním pokladem – G.cz
Vyhledávání

7 důvodů, proč je Subaru 360 japonským národním pokladem

Japonci právě první masově vyráběné auto od Subaru zařadili na seznam kulturního dědictví. Minibrouk za rozumnou cenu pomohl celé generaci vyměnit motorky za auta a nastartoval poválečnou ekonomiku.

Václav Rybář
Václav Rybář 24.8.2016, 08:56

1. Prvňáček

Subaru vzniklo jako automobilová divize Fuji, obřího hráče na poli těžkého průmyslu. Podle nařízení vlády se Fuji na začátku padesátých let musela rozdělit na dvanáct menších společností, ale o pár let později se spojením několika divizí zrodilo Subaru jako automobilová větev Fuji. Celkem se dalo dohromady pět různých divizí, aby vytvořily šestou, k tomuto okamžiku ostatně odkazuje logo Subaru, na kterém je souhvězdí Plejád.

V půlce padesátých let došlo k výrobě prvního vozu Subaru P-1 (alias Subaru 1500), ale vzniklo jenom pár kusů. Až Subaru 360 byl skutečnou sériovou výrobou, která vznikla víceméně na zakázku japonské vlády. Auto mělo obrovský úspěch a Subaru s ním razantně vykročilo na trh.

2. Poválečný zázrak

Subaru 360 dalo Japoncům v přeneseném slova smyslu "auto do každé rodiny". Bylo velmi kompaktní, ale zároveň finančně dostupné. Řešilo nejen problém s nedostatkem peněz, ale i prostoru (viz níže). Na jeho bázi pak Subaru postavilo celou řadu variant, a tak mnozí Japonci na dýchavičnou třistašedesátku rádi vzpomínají. Právě za proměnu společnosti v padesátých a šedesátých letech teď Subaru fasuje ocenění. Šlo o jeden z prvních úspěšných vozů kategorie KEI. A co že to vlastně znamená? Čtěte dál.

3. Auto do kapsy

V roce 1949 japonská vláda inspirovala automobilky k tomu, aby začaly vyrábět malá skladná vozítka, která by ve velkých městech měla nárok na parkovací místo a úlevy na daních. Musela ovšem splnit přísné parametry. První propozice počítala s dvoutaktním motorem o objemu 150 ccm, ale až v polovině padesátých let, kdy vláda trochu povolila a objem navýšila na 360 ccm, se automobilky začaly o výrobu opravdu zajímat. Pod kapotou Subaru 360, jak už název napovídá, je právě dvoutakt o objemu 358 ccm. V sedmdesátých letech se pak objem opět navýšil, tentokrát na půl litru a momentálně (od roku 1990) jsou KEI limitovány objemem 660 ccm.

Dalším drakonickým omezením byly rozměry vozu. Délka maximálně tři metry, výška maximálně dva a šířka pouhé 1,3 metry (omezení pro rok 1955). Ani dnes si producenti KEI nemohou moc vyskakovat, délka může být pouze 3,4 metry a šířka 1,48 metru. Není divu, že všechny Kei vozy jsou trochu krabicoidní, snaží se využít oné relativně velkorysé výšky a kouzlit s vnitřním prostorem. Výška byla stanovena na dva metry i proto, že omezení se týká i dodávek a pick-upů.

4. Všechno v základu

Subaru na KEI vlnu naskočilo jako první a nabídlo Japoncům cenově dostupný vůz, který měl veškerou výbavu v základu. Ona tedy ve skutečnosti žádná nebyla, pokud nepočítáme zavazadlový prostor a sklopné sedačky, které inzerát prezentoval coby přednosti, které u jiných vozů budete hledat marně. Subaru 360 ovšem mělo úspěch. Takový, že ho dokonce jeden americký dealer přivezl koncem šedesátých let do USA a prodával ho tu jako "nejmenší a nejošklivější auto, co je na trhu". A prodal jich pár tisíc, protože Subaru 360 stálo méně než polovinu toho, co průměrný americký vůz. Také bylo více než dvakrát menší a mělo jen zlomek koňské síly, ale to chudé a nenáročné zákazníky nezajímalo.

5. Úsporný motor

Zmíněný dvoutakt o miniaturním objemu měl výkon směšných 16 koní a maximální rychlost 96 km/h. Rozšlapat tenhle vůz na maximálku trvalo nekonečných 37 sekund. I přes muší váhu 450 kilogramů zkrátka dvoutakt nemohl popadnout dech. V USA se prodávala pozdější verze s výkonem 25 koní a automatickou třístupňovou převodovkou, která dostala vzhledem k nízké váze výjimku z většiny povinných homologací, včetně údajů o spotřebě. Subaru tehdy uvádělo podstatně optimističtější hodnoty, než kterých vůz dosahoval. Pořád ale konzumoval o dost méně paliva než obří americké osmiválce.

6. Kolik lidí, tolik chutí

Subaru 360 mělo premiéru jako hatchback s dveřmi otevíranými zepředu (tzv. suicide door), ale brzy se objevila i verze bez střechy a hlavně neuvěřitelně roztomilá dodávka a později i kombík nebo sedan. Vrcholem byla sportovní verze SS, která měla výkon 36 koní. Subaru 360 vládlo trhu dlouhých jedenáct let, než bylo nahrazeno o poznání méně úspěšným modelem R-2 v roce 1969. Ten si cestu do japonských srdcí nenašel a byl po třech letech nahrazen další KEI trvalkou jménem Subaru Rex. Ta se prodávala neuvěřitelné dvě dekády.

7. Inspiruje i po letech

Na Subaru 360 nevzpomíná jen kulturní odbor, ale také samotná automobilka a mnozí příznivci doma i ve světě. Slavné Subaru můžeme najít ve videohrách série Gran Turismo, v roce 2013 dokonce na počest výročí inspiroval vůz řadu exkluzivních hodinek od firmy Orient, a Subaru se ke své legendě otevřeně přihlásilo v roce 2005, když začalo vyrábět model Subaru R1. Ten svým čumákem definitivně odkazuje k třistašedesátce.

A TADY si přečtěte o nejdražších hodinkách japonských kovotepců, které dorazily do Česka

Podobné články

Doporučujeme

Další články