1. Mercedes-Benz třídy E
Legendární éčko začíná v naftě na solidních, ale nijak šťavnatých 136 koních. Na takové to domácí vození nebo taxikaření to samozřejmě stačí, ale co když chcete víc? Mercedes-Benz a jeho sportovní oddělení AMG má pro vás lahůdku. Přeplňovaný osmiválec, který udělá z éčka evropskou obdobu amerických muscle carů. Kolik výhradně na zadní kola dokáže AMG poslat? 585 koní, co z drahého kaučuku nadělají dým, co se rozplyne jako pára nad jakýmkoliv asfaltem. Drahá hračka, ale jsme za ni vděční.
2. BMW řady 5
Pětkový bavorák začíná v dehtu na 143 koních, které tahá z dvoulitrového čtyřválce (navzdory možná zavádějícímu označení 518d). V dieselu pak šplhá ručička výkonu před další motorizace až k třikrát přeplňovanému šestiválci s výkonem 313 koní. Vy ale chcete víc. Chcete M5 ve verzi k třicátému výročí téhle sportovní verze. Rovných 600 koní pro pouhých 300 šťastlivců. Nestihli jste? Časem určitě budou tyhle kousky k mání na aukcích za pořádně tučnou sumičku. Ani základní M5 ale není žádný šnek se svými 560 šimly.
3. Ford Focus
Před faceliftem se dal pořídit Focus s 85 koňmi, teď je základem nabídky pětadevadesátikoňový diesel Duratorq, zatímco benzíny startují na 100 koních s tříválcovým Ecoboostem. Ecoboostem bude vybaven i vrcholný model RS. Čtyřválec z Fordu Mustang o objemu 2,3 litru dodá Focusu krásných 350 koní. To je panečku skok. Podobně bychom mohli počítat i u Volkswagenu Golf, který začíná na 85 koních z přeplňované dvanáctistovky. Jenže Golf končí s eRkem na hranici "pouhých" 300 koní. Dokud se nevytasí s vrcholným čtyřistakoňovým přeborníkem, který zatím jenom slibuje, bude mít největší rozptyl Focus. A nebo že by ne? Audi se svou A3 Forda přeci jenom trumfne - začíná na 105 koních a končí s RS3 na krásných 367. Matematika je neúprosná. Audi vyhrává o rovných sedm!
4. Audi A6
A když už jsme u Audi, nelze zmínit třetího vzadu v souboji emkové pětky z Bavorska a éčkového Mercedesu. Audi A6 startuje s naftovými 150 koníky, tedy o kousek výš než Mercedes a BMW. Nejrychlejší varianta RS6 je pověstná svými brutálními motory, a když si ji pořídíte v kombíku, bude vám závidět úplně každý. S extrémní RS6 Performance se výkon přehoupne přes magickou hranici a čtyři kroužky se zahryzávají do asfaltu silou 605 koní. A to se počítá!
5. Peugeot 308
Tady budeme trochu podvádět, ale co už... Třistaosmička je klasický hatchback střední třídy, takže podobně jako Focus a Golf startuje někde kolem osmdesáti, devadesáti koní. Konkrétně tedy 82, ať jsme exaktní. Momentálně se chystá finišovat s GTI o výkonu 270 šimlů. Zíváte? To předčasně, protože Peugeot Motorsport v současné době finišuje Peugeot 308 R Hybrid. Jestli se podívá do prodeje, ukáže prostředníček Fordu, Audi, Volkswagenu... vlastně úplně všem. Kombinace benzínu a elektriky totiž dává dohromady neuvěřitelných 500 koní. A že to není jen pohádka na rýsovacím prkně, o tom se před pár dny přesvědčilo několik motoristických novinářů. Tohle auto existuje a jezdí skvěle. Teď ho už jen dostat do pracek za rozumnou cenu.
6. Dodge Charger
Hellcat. Označení, které loni otřáslo celým automobilovým světem. Muscle cars mají tradici, pokud jde o silné motory v autech, které začínají na pro Ameriku konzervativních 250 až 300 koních. Vezměte si třeba Dodge Charger, oblíbené náčiní policistů a autopůjčoven. V základním šestiválcovém balení, které nejčastěji potkáte právě v půjčovně, má tohle auto necelých 300 koní. Policie může počítat s plnokrevnějšími 490 koňskými silami, ale pokud chcete víc, pořídíte si Hellcat. 717 koní v autě s motorem z pekla. Maximálka téhle čtyřdveřové rachejtle je 328 km/h. A to má prosím pohon zadních kol. V zatáčkách pořád bokem, ale na rovince vás nikdo nedožene. A navíc ani nestojí majlant. Ještě že se to neprodává u nás, polovina turbomanažerů by skončila omotaná kolem sloupů.
7. Tesla Model S
Jistě, v normálním světě byste si s 315 koňmi ze základního Modelu S připadali jako největší borci. Máte přece Teslu, jezdí rychle, táhne krásně odspodu a na českých silnicích ji hned tak něco nepřekvapí. Jenže soused má taky Teslu a rovnou tu nejnovější, která má 773 koní a akceleraci z nuly stovku takovou, že než řeknete Tesla Model S P90D, tak tou stovkou jedete. Nová doba? Přesně tak. Za nic obyčejného byste ale přece těch pár milionů nevysázeli. Pokud na křižovatce nepotkáte Porsche 918 Spyder, McLaren P1 nebo LaFerrari, můžete si být jistí, že odjedete jako první. A víte co? Při troše váhání trumfnete i zmíněnou hypersportovní smetánku. V luxusním elektrickém sedanu. Svět se prostě zbláznil.
A tady si přečtěte, proč je právě teď ta nejlepší možná chvíle si koupit ostrý hatchback.