6 důvodů, proč zpoplatnit cyklostezky – G.cz
Vyhledávání

6 důvodů, proč zpoplatnit cyklostezky

Co je užitečnější? Dálnice, nebo stezky?

Nápad, že by cyklisté měli za používání cyklostezek platit, jsme nevymysleli. Přišel s ním bývalý jihlavský politik Leo Švančara. „Když jdeme na procházku s vnoučaty, tak jen uhýbáme cyklistům,“ citovala ho iDnes. „Je to neomalený sport. Dělají ho lidé, kteří si tím ventilují nějaký problém…“

Ivan Brezina
Ivan Brezina 3.10.2015, 16:18

Tématu jsem se na g.cz před rokem podrobně věnoval v seriálu Cyklofašisti, cyklozmrdi a cyklobuzny. Ano, v názvu byla silná nadsázka, ale to téma prostě viselo ve vzduchu. Text vzbudil obrovský ohlas a zároveň mne zasypala lavina nadávek a výhrůžek z úst a klávesnic pomaleji myslících čtenářů, kteří měli pocit, že snad mám něco proti cyklistům. Zrovna já, který jsem na kole objel Island a ročně na něm najedu přes tisíc kilometrů? Zrovna já, šéfredaktor časopisu Outdoor, kde o cyklistice píšeme v každém čísle? Zrovna já, autor seriálu, jak jezdit po Praze na kole slušně a ohleduplně?

Proti ohleduplným cyklistům tedy nejen vůbec nic nemám, ale patřím mezi ně. Přesto mi ale vadí agresivní prosazovatelé cyklostezek za každou cenu. Protože:

1. Cyklostezky jsou předražené

Tak třeba v pražských Vysočanech přišlo 3,2 kilometru cyklostezky na 140 milionů korun a v Praze – Sedlci stálo pouhých dvě stě metrů cyklostezky 18 milionů. To už připomíná tunel.

2. Cyklostezky odsávají peníze na jiné projekty

Týdeník Ekonom spočítal, že jen v letech 2009 – 2014 bylo postaveno či opraveno asi 1500 kilometrů cyklostezek s celkovými náklady přesahujícími 7,3 miliardy korun. Za stejnou dobu se přitom postavilo jen sto kilometrů dálnic, které využívá o několik řádů víc lidí. Opravdu ale musejí být cyklostezky úplně všude? Proč někde raději nezrenovovat park, nepostavit dětské hřiště či klub mládeže nebo nepostavit další kus mnohem užitečnější dálnice?

3. Cyklostezky vyvolávají střety a hádky

Lidé jsou nevzdělaní, v čemž se jim nesmíme divit už proto, že cyklostezky jsou relativní novinka. Nechápou, proč by se po kvalitním asfaltovém povrchu neměli procházet s kočárkem, pouštět na ni děti na tříkolkách a jezdit na ní na kolečkových bruslích. Cyklostezka je vyhrazena cyklistům a pěšák na ní nemá co dělat, což ale řada lidí neví. Výsledkem jsou spory „pumpičkářů“ a „podrážkářů“.

4. Cyklostezky v lidech podporují agresivitu

Kvůli metastázování cyklostezek v poslední době si část cyklistů myslí, že jim patří svět. Chovají se neohleduplně i mimo cyklostezky, riskantně a nezákonně jezdí po chodnících, najíždějí na chodce…

Příkladem je třeba náplavka v Praze mezi Mánesem a Vyšehradským tunelem. Je to vyznačená pěší zóna (žádná cyklostezka!) a podle dopravních značek tam jsou cyklisté pouze trpěni za předpokladu, že pojedou pomalu a nebudou ohrožovat chodce. Přesto tam ale velmi často jezdí agresivně, jako kdyby jim náplavka patřila. Divíte se, že se jim přiléhavě říká „cykloteroristé“?

5. Cyklostezky zvýhodňují jen jednu skupinu lidí

Proč nemají vyhrazené asfaltované stezky i majitelé in–linů, skateboardů, seagwayů, koloběžek nebo třeba šlapacích autíček? Proč jsou si všechni rovni, ale někteří jsou si rovnější?

6. Cyklostezky jsou zbytečné

Asfaltové pruhy vyhrazené cyklistům jsou stejným projevem postmoderní změkčilosti a zpovykanosti jako třeba parkovací místa vyhrazená ženám, pivo bez alkoholu nebo lanovka na Sněžku. Osobně cyklostezky nepotřebuju – prostě jezdím po silnicích.

Chápu, že cyklostezky jsou trendem doby. Ale prostě by bylo spravedlivé, aby cyklisté za jejich užívání platili stejně, jako řidiči platí za užívání dálnic. Zopakujme si to: jen v letech 2009 – 2014 se do cyklostezek investovalo 7,3 miliardy korun. Proč se tak obrovské prostředky cpou do hobby malé skupinky lidí? Jak k tomu přijdou lidé, kteří cyklostezky nepoužívají? A proč si to cyklisté neplatí sami, nebo na to aspoň nepřispívají?

Stačilo by jen zavést cyklistické známky. Kdo by byl na cyklostezce přistižen bez ní, zaplatil by pokutu. A nebo všechna kola povinně vybavit GPS čipem, který by zaznamenával, kudy cyklista během roku jezdil. V rámci placení daní by pak uhradil jen kilometry, které během roku skutečně projel po cyklostezkách. Z výnosů by se hradila výstavba a údržba cyklostezek. Elementary, dear Watson!

Anketa

Měly by být cyklostezky zpoplatněny?

Anketa se načítá...

Podobné články

Doporučujeme

Další články
Zavřít reklamu