fb pixel 6 důvodů, proč článek Ivana Breziny o zpoplatnění cyklostezek nemá pointu – G.cz
Vyhledávání

6 důvodů, proč článek Ivana Breziny o zpoplatnění cyklostezek nemá pointu

Fyzická kondice našeho národa je tristní, obezita je na postupu. Čím víc lidí se zapotí na kole, tím líp.
Zdroj: Profimedia

Ivan Brezina napsal článek, v němž přináší šest důvodů, proč by se měla zpoplatnit jízda po cyklostezkách. Najdete ho ZDE. Argumenty nemají logiku ani vtip. Ivánku, co je s tebou?

Adam Maršál
Adam Maršál 5.10.2015, 11:50

Ivan cituje astrologa a homeopata Lea Švančaru, který říká, že je ”cyklistika neomalený sport a dělají ho lidé, kteří si tím ventilují nějaký problém”.

Cyklistika není neomalený sport. Cyklistika je sport, k němuž se využívá kolo - stejně jako cepín k horolezení nebo kánoe pro sjíždění vody. Neomalení jsou lidé, kteří jsou netolerantní k ostatním a prosazují na jejich úkor své vlastní zájmy. Můžou to být cyklisté, chodci, horolezci, kanojisté, homosexuálové, černoši nebo občané Kropáčovy Vrutice. Dokonce i ženy. Bezohlednost je vlastnost šířící se mezi lidmi bez ohledu na jejich národnost, barvu pleti, vyznání a sport, jaký provozují.

Je možné, že si někteří lidé cyklistikou ventilují nějaký problém. Problémy se určitě dají ventilovat sportem. Psychologové tento postup schvalují a doporučují. Ti, co ježdění na kole neholdují, mohou své problémy ventilovat jinak - například psaním, onanií, bitím dětí, alkoholem, drogami nebo lepením plastových letadýlek. Ale na cyklistiku se dá dívat i z jiného pohledu. Pro řadu lidí je to zábavný, relativně zdravý a dostupný sport, který je součástí jejich všedního života, a mimo jiné také jeden z důvodů, proč žádný problém nemají.

Jistě se dá namítnout, že jde o citát Švančary a ne Ivana Breziny. Ivan ovšem Švančarova slova využil jako odrazový můstek ke svému článku o tom, proč zpoplatnit cyklostezky. Švančara byl ostatně tím, kdo s nápadem platit za využívání stezek přišel. Z toho vyvozuji, že Ivan s tímto citátem souhlasí. Pokud by s ním nesouhlasil, buď by ho nepoužil nebo by se vůči němu ohradil. Ale spíš je za tím obyčejný kalkul, jak vzbudit emoce a strhnout k článku pozornost. Jde o osvědčený, i když laciný a bulvární recept.

Chápu, že se mu nechce přispívat na cyklostezky, po nichž v životě nepojede. Na financování společných věcí ze společného rozpočtu je postaveno fungování celého státu. Lepší řešení se zatím nikde neujalo. Proč musím přispívat na silnici z Černé Vody do Javorníku, když po ni (možná) nikdy nepojedu? Na tuto otázku se dá odpovědět stejně jako na otázku, proč musím platit daně nebo přispívat na solidárně koncipované zdravotní a sociální pojištění? Tento princip nelze dost dobře obhájit nebo vyvrátit v článku, proč zpoplatnit cyklostezky. Spíš by se v něm mohlo řešit, proč si z rozpočtu na její výstavbu někdo ukradl peníze ve svůj vlastní prospěch.

Pojďme se podívat na jednotlivé body.

1. Cyklostezky jsou předražené

Ano, cyklostezka ve Vysočanech je předražená. Suma za její realizaci se dá těžko obhájit jak před stavebním inženýrem tak úplným laikem. Ale to není důvod ke zpoplatnění cyklostezek v Česku. Je to důvod k zahájení vyšetřování politiků, kteří jsou odpovědní za výstavbu cyklostezky ve Vysočanech.

2. Cyklostezky odsávají peníze na jiné projekty

Samozřejmě, že cyklostezky stojí peníze. Zadarmo nevzniknou. Vždy je otázkou priorit, zda se za dané finanční prostředky postaví hřiště nebo cyklostezka. Voliči o tom mohou rozhodnout v místních volbách podle programů kandidujících politiků. O tom, že jsou užitečná dětská hřiště nikdo nepochybuje. Podpora výstavby cyklostezek zas vychází z přesvědčení, že pokud se lidé nebudou bát rizik hrozících ze strany motorových vozidel na běžných komunikacích, budou pro cestování více využívat kolo, které je šetrnější k přírodě i našemu okolí.

3. Cyklostezky vyvolávají střety a hádky

Ivan zde říká, že jsou lidé nevzdělají a nevědí, že na cyklostezku nemají chodit s kočárkem. Ani toto není argument k jejich zpoplatnění. A současně nevidím problém, aby se cyklista vyhnul nevzdělané mamince s kočárkem. Pokud s tím má cyklista problém, nemyslím, že by měl za jízdu po cyklostezce zaplatit. Měl by dostat pohlavek.

4. Cyklostezky v lidech podporují agresivitu

Ivan říká: “Část cyklistů si myslí, že jim patří svět kvůli metastázování cyklostezek”. Část cyklistů, o nichž Ivan kriticky píše, si to nemyslí, protože u nás vznikají sítě nových cyklostezek, ale protože to jsou zmrdi. Zmrdi se chovají bezohledně bez ohledu na to, zda jedou na kole, v autě, v autobuse nebo jdou pěšky. Jsou to ti samí lidé. Zpoplatněním cyklostezek se z nich ohleduplní lidé nestanou.

5. Cyklostezky zvýhodňují jen jednu skupinu lidí

Cyklostezka je dopravní tepna, která slouží svému účelu - bezpečné jízdě na kole. S nárůstem množství motorových vozidel na běžných komunikacích se cyklistické stezky začaly v evropských zemích budovat proto, aby se cyklisté - jakožto slabší účastníci dopravy než řidiči uvnitř vozů - necítili při jízdě ohroženi. Cyklostezky ale nejsou výhodné jenom pro cyklisty. Profitují z nich i řidiči automobilů, kteří kvůli mnohem pomalejším cyklistům ve svém pruhu nemusí přibrzďovat, zdržovat se a případně ohrožovat sebe i jiné účastníky předjížděcím manévrem. V širším kontextu máme z cyklostezek výhody všichni. Člověk, který do práce nejede autem, ale na kole, znamená čistší vzduch pro nás pro všechny.

6. Cyklostezky jsou zbytečné

Z výše uvedeného vyplývá, že cyklostezky nejsou zbytečné. Nejde o změkčilost, ale účel. Cyklistika dlouhodobě patří k nejčastěji provozovanému sportu v Česku. (Ne nejoblíbenějšímu - tím je fotbal.) Znamená to, že se nejde o hobby malé skupinky lidí, ale o masovou záležitost. O zbytečnosti nebo odpodstatněnosti by se mělo debatovat ne nad cyklostezkami obecně, ale nad konkrétními projekty. Zatímco někde může být stezka přínosem, jinde poslouží jen pro obohacení politika, který se o peníze z obecního rozpočtu podělí s firmou provádějící výstavbu.

Jak k financování stezek ze společného rozpočtu příjdou lidé, kteří po nich nejezdí? Asi tak jako lidé, kteří nejezdí vlakem, ke státní podpoře Českých drah, nebo bezdětní k podpoře mateřských škol. Stát i jednotlivé obce financují různé projekty, což nutně neznamá, že jde jen o věci využívané bezvýhradně všemi obyvateli země resp. obce. Má to své důvody přesahující zájmy jednotlivců.

Vybavit povinně kola GPS čipem, jak Ivan navrhuje? Jistě by z toho to mohla být pěkná státní zakázka! Politici jistě rádi podpoří. Kapříci připlují.

Pokud by měli lidé za užívání stezek platit, stezky by se přirozeně přestaly využívat a veškeré investice do nich by úplně ztratily smysl. Došlo by k tomu samému, jako když se zavedlo mýtné pro kamiony na dálnicích. Kamiony dálnice objížděly po jiných silnicích nižších tříd, kde způsobily totální chaos. Objíždění se proto zakázalo. Kudy by objížděli cyklisté placené cyklostezky? Patrně po běžných silnicích. Bylo by řešením zakázat cyklistům jezdit po běžných silnicích zrovna v době, kdy automobilový průmysl podvádí s daty o znečišťování vzduchu? Na to už si každý odpoví sám.

A TADY si přečtěte 6 důvodů, proč navštívit Autobazar Monte Karlo na Streamu.

Podobné články

Doporučujeme

Další články