Když před sto padesáti lety železnice začínala, lidé se jí báli. Mysleli si, že se jim splaší dobytek a že do té doby nevídaná rychlost z vagónů vysaje vzduch, takže se cestující udusí. Ve srovnání s autem dnes už vlak považujeme za příliš pomalý. Jenže právě v tom je často jeho výhoda a na neuspěchaných cestách objevíte pomalost a soustřědění jako neprávem přehlížené životní hodnoty. Vlak s sebou navíc přiváží nostalgii, zvlášť pokud je historický. Kde se po kolejích projet ve Středních Čechách?
1. Svezte se Posázavským Pacifikem
Legendární středočeská trať míří z Prahy na východ podél řeky přes Čerčany do Světlé nad Sázavou. Sto let starý název jí kdysi vymysleli trampové. Ozdobou trati jsou četné mosty, tunely a viadukty, ze kterých je asi nejzajímavější Žampašský viadukt za Jílovým. Údolí překonává po 110 metrů dlouhém s 41,4 metru vysokém odvážném oblouku. Na tratích Posázavského pacifiku se můžete svézt i nostalgickým výletním vlakem, sestaveným z historických osobních vozů a často i parní lokomotivy. Slouží jako připomenutí minulosti, kdy lidé ještě nespěchali do přírody auty po přeplněných silnicích. Jízdu můžete dobře zkombinovat s pěším putováním po neméně slavné Posázavské stezce, která vede kaňonem řeky Sázavy z Kamenného Přívozu do Pikovic.
Co zažijete: atmosféru středočeského "Divokého západu" a trampských osad plus technické památky podél trati.
Více:
www.pacifikem.cz,
www.posazavsky-pacifik.cz
2. Rozjeďte se po stopách cukru
V roce 1894 byla pro svoz cukrové řepy postavena nejstarší česká řepařská drážka. Vedla z Kolínského cukrovaru do Jestřabí Lhoty a měřila skoro jedenáct kilometrů. V 60. letech 20. století byla zrušena, ale po roce 2007 ji nadšenci obnovili. Dnes nabízí příjemný výlet vlakem, taženým parní nebo dieselovou lokomotivou po úzkorozchodné trati. Podle počasí se můžete svézt otevřeným nebo krytým vytápěným vagónem, případně i vagóny pro vozíčkáře, kočárky a cyklisty. Jízdu je možno doplnit o procházku polabskou krajinou, houbaření nebo cyklistiku. Trať je doplněna naučnou stezku "Za historií řepařské drážky a okolí" a na zastávkách jsou hřiště pro děti s možností grilování.
Co zažijete: průzračnou dětskou radost z mašinek.
Více:
zeleznicka.bloudil.cz
3. Projeďte tunelem do předminulého století
V Hornickém muzeum Příbram na vás čeká jízda hornickým vláčkem v areálu Ševčinského dolu na Březových Horách. Dnes funguje úsek trati v délce zhruba 230 metrů vedoucí z nádvoří dolu přes obnovený most a ulicí Pod Struhami k portálu Ševčinské štoly. Na tento realizovaný úsek by pak měla v budoucnosti navázat další část trati, vedoucí přímo Ševčinskou štolou pod ulicí Husovou do areálu dolu Vojtěch. Vláček fungoval v letech 1884 – 1900 a sloužil k přepravě stříbrné a olověné rudy. Obnoven byl v roce 2006.
Co zažijete: ojedinělou technickou zajímavost a atrakci pro děti i dospělé.
Více:
www.muzeum-pribram.cz
4. Nasedněte do Wobludy
Nedaleko kláštera Sv. Jan Pod skalou u Berouna nevynechte důlní skanzen Solvayovy lomy. Ve zrušeném vápencovém lomu Paraple tu najdete několik bývalých důlních budov, kde je dnes umístěna trvalá expozice o historii těžby a dopravy vápence v Českém krasu. Kromě lamp, sbíječek a dalších exponátů sem ale návštěvníky přitahuje i zrekonstruovaná úzkorozchodná lomová dráha, kterou se můžete svézt. Rozsáhlou sbírku důlních vozíků doplňuje i řada historických lokomotiv s názvy jako třeba Máňa, Elektrula, Účko nebo Wobluda.
Co zažijete: romantiku sto let staré průmyslové dopravy, která se už dnes stala součástí historie.
Více:
www.solvayovylomy.cz
5. Navštivte čyři drážní muzea
1.
Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka se už patnáct let zabývá údržbou a provozem historických kolejových vozidel. Najdete ho přímo ve stejnojmenné železniční stanici, v nádherné přírodě na okraji křivoklátských lesů. Ve zdejších sbírkách jsou k vidění jak parní lokomotivy různých kategorií a z různých období, tak i historické motorové lokomotivy, motorové vozy či ukázky technických zařízení na železnici. Pravidelně se tu konají i jízdy nostalgických vlaků, třeba parním vláčkem mezi chmelnicemi. Dvakrát ročně tu končí i historický parní Křivoklátský expres, který vyráží z Prahy přes Karlštějn a Křivoklát.
2.
V Železničním muzeu Zlonice, umístěném v rekonstruovaném statku nedaleko Slaného, kolejoví nadšenci shromažďují a restaurují historické lokomotivy a vagóny. Od roku 1997 jich tu nastřádalo několik desítek, a to všetně technických unikátů, jako je třeba nákladní vagón z roku 1880. Můžete si tu prohlédnout i celý vlak z období mezi oběma světovými válkami.
3. Muzeum
Výtopna Zdice vám představí expozici historické železniční, ale také silniční techniky. Je umístěno v bývalém depu Českých drah na důležitém železničním uzlu tratí Praha – Plzeň a Zdice – Protivín. Ve sbírce najdete opravdové unikáty, třeba legendární autobus Škoda RTO nebo lokomotivu Rosnička T 334.062.
4. Na
zastávce Sudoměř u Mladé Boleslavi najdete dobovou dopravní kancelář a sbírku původního nářadí používaného pro stavbu a ůdržbu kolejového svršku. V malém železničním muzeu je i několik provozních motorových i vlastní silou poháněných drezín a nákladních vozíků.
Co zažijete: to, co ve vlaku zažívali naši dědové.
Více: www.cdmuzeum.cz, zmzlonice.draha.net, www.saxi.cz, www.zinopa.estranky.cz