I-novátor
Ibiza dostává modulární platformu MQB jako první ve svém segmentu, v předstihu před novým Polem. Špatnou sirku si v tomhle losování vytáhla jen aktuální Fabia, která vyjela na trh jako první a musela se spokojit pouze s evolucí staré platformy. Přesto má s Ibizou mnoho společného – už Fabia narostla do šířky a byla trochu nižší, což se pozitivně projevilo na prostoru uvnitř a jízdních vlastnostech.
Ibiza ovšem v tomhle směru šlape na plyn daleko víc. Auto je ⁺∕₋ stejně dlouhé, ale je o neskutečných 87 milimetrů širší. Představte si devět centimetrů, nebo si je ideálně naznačte rozpřáhnutím rukou. To je skutečně velké číslo. Auto je o milimetr nižší, ale díky nové platformě získalo hlavně 95 milimetrů rozvoru, a má tudíž (logicky) i širší rozchod kol.
B-uřič
Když si to spočítáte, zjistíte, že nová Ibiza je v podstatě stejně široká jako sedmičkový Golf. Už žádné zápasení s lokty nebo odřená kolena od středového panelu. Tísnit se nebudou ani pasažéři na zadních sedačkách, oproti dřívějšku mají o 35 mm místa na kolena navíc. A navíc takí o 65 litrů v kufru, což dává hodnotu 355 litrů, čímž Ibiza hravě překonává i Fabii, která doposud v kufrových statistikách jasně vedla.
Otázkou teď jen zůstává, jak rychle a zda vůbec přijde na trh kombíková verze ST. Seat zatím vyloučil pouze příchod třídvířka (novinka prý vypadá agresivně už v pětidvířku, a proto jsou další verze zbytečné).
I-magemaker
Samozřejmostí je několik úrovní výbavy, přičemž FR a Xcellence budou stát stejně, to aby si na své přišli jak fanoušci sportovního looku, tak nejvyšší možné výbavy. Řadu bezpečnostních prvků a gadgetů dostane Ibiza od Leona, ale také od Atecy – viz třeba bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, osmipalcový dotekový displej s veškerou mobilní konektivitou, a k tomu ještě lepší adaptivní tempomat a všechny tradiční asistenty mrtvých úhlů, pruhů apod.
Z-áložník
Seat Ibiza je nejúspěšnějším modelem celé značky. V dřívějších generacích byla Ibiza úplným základem, který následovalo Toledo, Cordoba a Alhambra, později i Leon a nejnověji SUV Ateca.
Zároveň však Ibiza v páté generaci není nejmenším modelem značky, tím je městské supermini Seat Mii, a navíc se na jejím základu ještě letos představí crossover Seat Arona, který půjde proti Nissanu Juke nebo Renaultu Captur. Role Ibizy se tak rozšiřuje a do budoucna by na její platformě mohlo stát hned několik modelů.
A-tlet
Spočítejte si to ještě jednou: nová Ibiza je širší, nižší, tužší a má svaly na těch správných místech. Tak jako špičkový atlet umí být maximálně efektivní a zákazníkům nabízí motory podle jejich potřeb. Startuje na přeplňovaných litrových motorech s výkonem 70 kW a 85 kW, přičemž vůbec poprvé lze díky nové platformě pod kapotu dostat i variantu tohoto motoru s pohonem CNG (66 kW). Dieselová šestnáctistovka přichází ve třech variantách – 60, 70 a 85 kW, takže hezky stínuje benzínovou nabídku a s výjimkou nejslabší verze nabídne šestistupňový manuál nebo sedmistupňové DSG.
Na své si ale přijdou i neklidní řidiči, protože kromě downsizingu umí Ibiza i upsizing – přeplňovanou čtrnáctistovku totiž nahrazuje na vrcholu zbrusu nová 1.5 TSI EVO, která debutovala už v Golfu. V Ibize je naladěná na 110 kW, tj. 150 koní, a ve výbavě FR to bude taková malá náhrada za výpadek Ibizy Cupra. Té se možná časem taky dočkáme, ačkoli ji Seat zatím nepotvrdil.
Agilní patnáctistovka bude k mání koncem roku a my už se na ni moc těšíme. Stejně jako na nejvýkonnější litrový motor, který Ibize sedne jako ulitý a bude skvěle pasovat k jejímu zevnějšku.