fb pixel
Vyhledávání

5 tipů pro cyklisty, jak se po zimě postarat o své jízdní kolo

Zdroj: profimedia.cz

Zima sice ještě neskončila, ale na druhou stranu štěstí přeje připraveným, a proto bychom neměli zapomínat před každou sezónou zkontrolovat technický stav vašeho jízdního kola. Profesionální závodník Pavel Padrnos z cyklistické stáje TopForex – Lapierre se s námi podělil o 5 základních rad, na které bychom neměli nikdy zapomínat předtím než vyrazíme s kolem do terénu.

Martin Miko
Martin Miko 29.3.2018, 15:06

1. „Stěrače?“ „Stírají!“


Aneb proveďte základní kontrolu. Můžete se to zdát absurdní, ale nejdůležitější je, abyste si kolo po vytažení na světlo dobře prohlédli. Neodpadá z něj něco? Kola se točí hladce bez kmitání? Nikde nic nedrhne? Brzdy fungují? Pak je to ta lepší varianta. Nicméně zejména u silničních s jemnou a přesnou „aparaturou“ doporučujeme profesionální servis, neškodí jej udělat samozřejmě ale ani u kol horských. Chcete-li se o servis pokusit sami, čtěte dále…

2. Že nejste uklízečka? Nevadí, stejně je kolo nutné vyčistit


Vodou umývejte jen hrubou špínu. Máte-li z poslední podzimní vyjížďky na kole pozůstatek ve formě vrstvy bláta, vezměte to nejlépe „wapkou“, případně prudkým proudem z hadice. Předejdete tak mechanickým odřeninám, které by se Vám mohly podařit vytvořit při otírání hadříkem nebo kartáčem. Na lehce znečištěné kolo použijte čistič na kolo ve spreji a měkký kartáč na rám. Tvrdší kartáč pak na řetěz, převodníky a přehazovačku. Tam také kromě specializovaných olejů i vazelínu, která na rozdíl od oleje tak brzo nevyschne. Velký pozor dejte s mazivy u brzdy, tam se s olejem rozhodně nepřibližujte!


3. Jděte na brzdy, ať vás to nebrzdí!


U ráfkových brzd nejprve zkontrolujte brzdové špalky, které brzdí třením o kovový ráfek. Zmáčkněte brzdy a sledujte, zda se oba špalky přitlačí k ráfku současně. Pokud jsou špalky obroušené nebo jinak opotřebované, případně slabě doléhají, raději je nechte vyměnit a seřídit v servisu. V případě systému kotoučových brzd se už jedná o „vysokou školu“, a tak v případě pochybnosti vždy pospěšte do servisu.

4. Kolo od kola

Stejně zásadní jako brzdy jsou u kola kola. Nafouknout kola asi napadne každého. Ale co takhle zvednout bicykl střídavě z jedné a druhé strany a nechat volné kolo otáčet? Nesmí při otáčení kmitat, resp. kývat se. Lupu si na to brát nemusíte, ale pozorně si prohlédnout z boku pneumatiky je důležité. A pokud najdete prasklinku, jsou třeba nové pneumatiky.

5. Řetěz, přehazovačka a jedem!

Řetěz by při otáčení měl být na převodnících, nesmí být vytahaný nebo mít zatuhnuté články. Pokud je v pořádku, vždy jej před jízdou promažte. Použijte olej na řetěz, a to rovnoměrně za současného otáčení pedálů po zpátku. Řetěz je čas od času nutné vyměnit, to ale raději svěřte odborníkům.

Po zvednutí a roztočení kola vyzkoušejte také všechny stupně přehazovačky. Pokud nepřehazuje lehce, zkontrolujte řetěz, převodníky, přesmykač a kazetu, zda neuvidíte defekt, jako třeba chybějící zuby na převodníku nebo kazetě, případně jiné opotřebení. Pak je to zase úkol pro profesionály v cyklistické ambulanci.

Pokud se váš dvoukolý přítel těší plnému zdraví, neváhejte a vyjeďte ho provětrat na vzduch!

Podobné články

Doporučujeme

Další články