1. „Stěrače?“ „Stírají!“
Aneb proveďte základní kontrolu. Můžete se to zdát absurdní, ale nejdůležitější je, abyste si kolo po vytažení na světlo dobře prohlédli. Neodpadá z něj něco? Kola se točí hladce bez kmitání? Nikde nic nedrhne? Brzdy fungují? Pak je to ta lepší varianta. Nicméně zejména u silničních s jemnou a přesnou „aparaturou“ doporučujeme profesionální servis, neškodí jej udělat samozřejmě ale ani u kol horských. Chcete-li se o servis pokusit sami, čtěte dále…
2. Že nejste uklízečka? Nevadí, stejně je kolo nutné vyčistit
Vodou umývejte jen hrubou špínu. Máte-li z poslední podzimní vyjížďky na kole pozůstatek ve formě vrstvy bláta, vezměte to nejlépe „wapkou“, případně prudkým proudem z hadice. Předejdete tak mechanickým odřeninám, které by se Vám mohly podařit vytvořit při otírání hadříkem nebo kartáčem. Na lehce znečištěné kolo použijte čistič na kolo ve spreji a měkký kartáč na rám. Tvrdší kartáč pak na řetěz, převodníky a přehazovačku. Tam také kromě specializovaných olejů i vazelínu, která na rozdíl od oleje tak brzo nevyschne. Velký pozor dejte s mazivy u brzdy, tam se s olejem rozhodně nepřibližujte!
3. Jděte na brzdy, ať vás to nebrzdí!
U ráfkových brzd nejprve zkontrolujte brzdové špalky, které brzdí třením o kovový ráfek. Zmáčkněte brzdy a sledujte, zda se oba špalky přitlačí k ráfku současně. Pokud jsou špalky obroušené nebo jinak opotřebované, případně slabě doléhají, raději je nechte vyměnit a seřídit v servisu. V případě systému kotoučových brzd se už jedná o „vysokou školu“, a tak v případě pochybnosti vždy pospěšte do servisu.
4. Kolo od kola
Stejně zásadní jako brzdy jsou u kola kola. Nafouknout kola asi napadne každého. Ale co takhle zvednout bicykl střídavě z jedné a druhé strany a nechat volné kolo otáčet? Nesmí při otáčení kmitat, resp. kývat se. Lupu si na to brát nemusíte, ale pozorně si prohlédnout z boku pneumatiky je důležité. A pokud najdete prasklinku, jsou třeba nové pneumatiky.
5. Řetěz, přehazovačka a jedem!
Řetěz by při otáčení měl být na převodnících, nesmí být vytahaný nebo mít zatuhnuté články. Pokud je v pořádku, vždy jej před jízdou promažte. Použijte olej na řetěz, a to rovnoměrně za současného otáčení pedálů po zpátku. Řetěz je čas od času nutné vyměnit, to ale raději svěřte odborníkům.
Po zvednutí a roztočení kola vyzkoušejte také všechny stupně přehazovačky. Pokud nepřehazuje lehce, zkontrolujte řetěz, převodníky, přesmykač a kazetu, zda neuvidíte defekt, jako třeba chybějící zuby na převodníku nebo kazetě, případně jiné opotřebení. Pak je to zase úkol pro profesionály v cyklistické ambulanci.
Pokud se váš dvoukolý přítel těší plnému zdraví, neváhejte a vyjeďte ho provětrat na vzduch!