5 důvodů, proč nechat Brouka žít – G.cz
Vyhledávání

5 důvodů, proč nechat Brouka žít

Po vypuknutí aféry Dieselgate a oznámení škrtů napříč koncernem se začaly množit zvěsti o tom, že Nový Brouk to má spočítané. Tohle futuretro je prostě ‚navíc‘, a tak půjde první pod kudlu. My jsme si jednoho půjčili a těžko se s ním loučili. Tohle auto si prostě špalek a katovskou sekyru fakt nezaslouží.

Václav Rybář
Václav Rybář 26.1.2017, 11:58

1. Trčí z řady

Brouka na parkovišti ani v zácpě nepřehlédnete. Nejprodávanějším evropským autem roku 2016 byl sice Volkswagen Golf, ale právě kvůli svému množství a hranatému designu je Golf takřka neviditelný – považujete ho za standardní asfaltovou kulisu, protože vidíte ho tucetkrát do hodiny.

Kulaťoučký Brouk je ale úplně jiné kafe – ať už jde o veteránský originál, New Beetle nebo nedávno faceliftovanou variantu, vždycky vás chytnou za oko a možná i vyvolají úsměv. Jistě, pro Volkswagen to nikdy nebude masovka jako kdysi, ale z jeho designového směru Brouk úspěšně uhýbá, a právě proto si své místo v portfoliu zaslouží. Vždycky se najde dost řidičů, kteří budou chtít vystupovat z řady.

Jestli to má Brouk do budoucna opravdu spočítané, tak proč aspoň nezachovat jeho nadčasové tvary a neudělat z něj elektromobil?

2. Úspěšně prošel pubertou

Byla by velká škoda zaříznout Brouka teď, když konečně našel svoje místo. Zatímco New Beetle byl trochu experimentem (rozkročeným mezi dávno zapomenutou minulostí a dravou současností, kdy v přehnaně kulatém interiéru mrkala na řidiče vázička na kytku), facelift je nejen dospělejší, ale hlavně konzervativnější – mnohem víc připomíná Golfa, ale některé prvky má dokonce ergonomičtěji řešené, kaplička přístrojů má osobitý design a rukama ani očima tu rozhodně nezabloudíte. A koho by to nudilo, ten si může pořídit třeba džínové potahy sedadel a další individuální doplňky, které tomu dospělejšímu Broukovi vrátí trochu šťávy. Ideální kompromis.

3. Konečně je unisexy

New Beetle byl jednoznačně autem pro ženy, ostatně ta vázička, vzorník barev a kulatý design k tomu směřovaly a automobilka vůz v reklamách taky tlačila spíš k něžnějšímu pohlaví. Taková image se těžko napravuje, když najednou chcete větší prodeje a širší cílovku, ale po faceliftu rozhodně vypadá Brouk mužněji. Názor laické veřejnosti asi nesmaže jedna generace, pořád to bude holčičí auto, ale podívejte se na světla, na mírně protaženou karoserii a na ostřejší boční linie – designéři skutečně udělali maximum pro to, aby Brouk působil svěžím a unisexovým dojmem. Tak teď už jen, aby si to lidé uvědomili. V USA třeba s pořádně nabušeným Broukem jezdí Tanner Foust populární závody Global Rallycross a lidé začínají model zase vnímat jako dřív. Je to ale na dlouhé lokte, tak snad se Beetle na trhu ještě pár let nebo generací ohřeje.

4. Je mistrem převleků

Automobilka Broukovi hodně pomáhá. Minimálně v Americe by ráda udržela prodeje vysoko, a tak chrlí jednu limitovanou edici za druhou. Často jde jen o kosmetické úpravy v podobě exkluzivní barvy či designu kol, uměleckých fofrpruhů nebo vyzdobeného interiéru, ale za zmínku stojí ještě dvě verze. Za prvé limitka GSR (Gelb-Schwarzer-Renner neboli Žlutočerný závodník), která před pár lety udělala z Brouka regulérního hot hatche, jemuž by dynamiku záviděl i legendární Herbie; a za druhé pak nová verze Bettle Dune, jež z něj dělá něco na způsob Alltracku. Offroadové doplňky, o centimetr vyšší světlá výška, stylový interiér a velká osmnáctipalcová kola. Na pláž bychom se s tímhle fešákem odvážili, do těžšího terénu asi ne, ale pokud si kupujete Brouka jako módní doplněk, Dune rozhodně stojí za pozornost.

5. Prcek s jiskrou v těle

Co je ovšem hlavní, s Broukem se dá užít velká zábava. Nevěříte? My jsme vzali nejsilnější přeplňovanou čtrnáctistovku s výkonem 150 koní a sedmistupňovým automatem na sníh, abychom si trochu zablbnuli. A Brouk vyloženě překvapil! S novou generací stabilizačního systému nás nechal tu a tam se sklouznout, ale jinak na námi držel ochrannou ruku. Ikonka stabilizace spíš varovně poblikávala, než aby prudce a nevypočitatelně zasahovala do řízení, čímž si nás Brouk rychle získal. Jeho podvozek je při správné volbě obutí velmi pohodlný a skvěle tlumí nerovnosti. Nebudeme vám lhát, je to prcek – do kufru se vejde jen 310 litrů (ačkoli i to je oproti první verzi citelné zlepšení) a na zadních sedačkách se svezou pouze dva lidé menšího vzrůstu.

Praktičnost nebo chalupářský sen ovšem asi od nového Brouka nikdo neočekává. Tohle auto je vzkaz pro okolí, že jste chtěli řídit něco, co má ksicht a názor. Když ušetříte za automat a koupíte si manuál, zbyde vám nezanedbatelných šedesát tisíc a šaltpákou si můžete potenciál 150 koní pod kapotou užít ještě o trochu víc. V nabídce je i slabší dvanáctistovka nebo diesel, ale potentní benzín sedí k Broukovi nejlíp a dá se s ním jezdit v klidu za šest a v neklidu za osm, což není špatné.

V zásadě vám tak zbývá už jen vyřešit, v jaké barvě bude vypadat nejlíp. A jestli ho i tak Volkswagen přestane vyrábět, můžete si být jistí, že za pár desítek let bude mít větší nostalgickou hodnotu než všechna ta auta pojmenovaná po různých větrech a proudech.

A když už jsme u těch „brouků“, tady se podívejte na Neskutečné, a přece skutečné makrofotky hmyzu, do kterých se můžete nořit velmi hluboko jako přes mikroskop.

Podobné články

Doporučujeme

Další články
Zavřít reklamu