Reportáž z jednoho z nejdůležitějších autosalonů sezóny, kde na rozdíl od Ženevy nebo Paříže uvidíte tu opravdovou exotiku. Hlavně se jí ale už nebudete posmívat, protože Čína dohání evropskou konkurenci mílovými kroky. A je důležité se o tom přesvědčit na vlastní oči.
Je to přirozený koloběh. Pokud někdo s výrobou aut začíná nebo se snaží dobývat nové trhy, je stávajícími značkami a jejich zákazníky ostrakizován, částečně z přirozené obavy (lidé často změnu nechtějí), částečně kvůli předsudkům. Ostatně není to jen případ čínských aut, které si nedostatek know-how ještě před pár lety vynahrazovaly neskrývaným opisováním od západních předloh. Stačí si vzpomenout, jak jsme se ještě před deseti lety posmívali korejským vozům za jejich zpátečnictví. Dnes tvoří přirozenou nabídku trhu a jejich podíl na prodejích se mnohonásobně zvýšil.
A proč nejít ještě dál, třeba do devadesátých let, kdy Škoda začala pod taktovkou Volkswagenu chrlit do světa své vozy. Např. ve Velké Británii se musela potýkat s posměšky a desítky let starými vtípky, které vycházely ze zkušeností Britů se starými stodvacítkami nebo i novějšími Favority. A hle, posuňte se o dvacet let dál a uvidíte, že tamní policie jezdí s Octavií RS a Superb je vyzdvihován jako skvělý prémiový sedan za rozumné peníze.
13101059_1769168266646180_1610703961_n.jpg
Spíše než SUV od Havalu, značky patřící pod automobilku Great Wall, nás zaujala nabídka jejich recepčních. Možná ale, že za deset let to bude naopak. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Když se do Pekingu nebo do Šanghaje (města se s pořádáním autosalonu střídají podobně jako Frankfurt s Paříží) vydáte osobně, na vlastní oči uvidíte, že naše předsudky a obavy nám brání vidět to, co je na obrovském výstavišti zcela jasně patrné. Čína do vývoje investovala obrovskou spoustu peněz a přetáhla ty nejlepší evropské designéry a inženýry. Proto po vzoru Korejců dohání Evropu rychleji, než by si mnozí byli ochotni připustit.
Jistě, některé kroky nelze řešit jinak než metodou „pokus-omyl“ a situace v Číně se má tak, že je tu relativně velká propast mezi auty pro město a venkov. Do první kategorie se hrnou vedle čínských značek především evropské brandy, které v Číně staví továrny a mohutně investují, tu druhou pak okupují hlavně domácí výrobci, které je těžké podseknout lepší cenou.
13059355_1768720533357620_1268871646_n.jpg
Čínské holky zkoušely prostor vzadu nejen u evropských aut, ale už i u čínských. Přestávají se stydět za své značky. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Rychlost expanze trhu je ale obrovská, takže se brzy najde dostatek příležitostí třeba i pro francouzské značky, které tu (s výjimkou koncernu PSA, jenž představil Citroën C6 nebo Peugeot 308 sedan exkluzivně pro čínský trh) mají spíše skromnější stánky.
1. A tohle je co?
13090266_1769168289979511_1558074337_n.jpg
BAIC BJ80 – kopírka od Mercedesu, a to pořádná. Číňani zkopírovali dokonce i typický kovový zvuk při zavírání dveří. Vtipné na autosalonu bylo, že BAIC měl stánek přímo naproti Mercedesu! (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Opravdu exotických značek s nevyslovitelnými jmény potkáte na čínských autosalonech opravdu hodně. Občas je to nějaká ta kopírka (třeba tohle vypadá jako Mercedes-Benz třídy G s mřížkou chladiče z Jeepu), jindy prostě jen tuctový, ale po všech stránkách solidně vypadající sedan, jehož dveře se dovírají se stejnou samozřejmostí jako u evropské konkurence.
2. Tááákhle dlouhá auta
13059438_1769471933282480_381481730_n.jpg
Číňan chce vždy ke každému nákupu dárek. Když si koupí Audi, musí být delší, když si koupí bundu, očekává, že dostane zdarma aspoň tričko. Je to nekompromisní trh výhodný pro zákazníky. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Ano, tzv. jezevčíci mají v Číně velkou tradici a např. Audi tu představila exkluzivní čínskou verzi A4L s rozvorem delším o 15 centimetrů. I Škoda Yeti se tu prodává v delší variantě, kterou jinde nenajdete. Číňané totiž bojují se zácpami statečně – nechávají se vozit řidičem, zatímco během zpoždění dohánějí práci na zadním sedadle. Proto jsou zadní sedadla také lépe vybavena, co se týče ovládání vozu a konektorů. Prodloužené verze tu nabízí v podstatě každá evropská automobilka. Zákazníci mají pocit, že na ně Západ myslí a že dostávají oproti všem ostatním něco extra.
3. Zelená má zelenou
13101013_1768724100023930_1645413352_n.jpg
Emisní limity v Čině jsou přísnější než ty evropské. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Elektromobily, plug-in hybridy, palivové články. To vše tu budí zaslouženou pozornost. Čína bojuje se znečištěným ovzduším a většina domorodců i v útrobách autosalonu nosí roušky. Vidět to na fotkách a zažít to, jsou dvě zcela odlišné věci, stačí si ráno v hotelu otevřít okno a pokochat se výhledem, který sahá v lepší případě sto metrů dopředu, ale málokdy dál. Situace je vážná, takže kdokoliv, kdo přichází vystavovat modely s nízkými emisemi, je vítán s otevřenou náručí.
4. Image nade vše
13090011_1769168026646204_51289550_n.jpg
V Pekingu bylo minimum modelek, prý ruší odborníky při prohlížení. Ale občas se našly pěkné modely, zvláště u asijských výrobců. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Jakmile si v Číně jednou uděláte nějakou pověst, jen tak se jí nezbavíte. Automobilky to moc dobře vědí, a proto opatrně našlapují a snaží se předcházet si své zákazníky. Hezky je to vidět na příkladu Škody – v Evropě přicházela na západní trhy obtěžkána zkušenostmi zákazníků z osmdesátých let, ale do Číny přišla jako neznámá značka s kvalitními a prostornými vozy. Místní zákazníci si ji nespojují s Volkswagenem, ale vnímají její produkci zcela samostatně. Na autosalonu v Pekingu měla automobilka velký stánek a představuje atraktivní SUV koncept, podobně jako mateřský Volkswagen. A u obou stánku je vyloženě narváno.
5. Čínský design s německým původem
13101297_1769168029979537_1646861756_n.jpg
Estetika Číňanů je odlišná od evropské. Proto auta hýřila barvami a ani škodovka tomuto trendu neunikla – kola Škoda VisionS byla osázena lesknoucími se kamínky. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Na stylizaci řady domácích vozů je vidět, že do jejich řad přibyli evropští designéři. Křivky se změnily a některé vozy jsou od západních téměř k nerozeznání. Ne proto, že by to byly kopie, těch na autosalonu pořád uvidíte hodně, ale u dražších domácích značek už jdou svou vlastní cestou a kopírují spíše designový jazyk než jednotlivé prvky. Velký posun je znát také v interiérech a kvalitě zpracování. Stále levná pracovní síla přesto umožňuje tyto vozy na trhu nabízet za skvělou cenu.
6. Přelomové technologie
free.jpg
Čínu je začít třeba brát vážně, nejen v kvantitě, ale i v kvalitě. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Jedna z předních čínských automobilek, Qoros, která proniká i do Evropy (prodává se i na Slovensku), přichází s know-how od samotného Koenigseggu. Švédský výrobce supersportů pomohl Číňanům s vývojem bezvačkového motoru. Zatím jde pouze o koncept, ale výsledná jednotka by měla být úspornější, bezporuchovější a hlavně je důkazem, že spalovací motor ještě neřekl poslední slovo a má se kam posouvat.
7. Všechny zajímá všechno
13101174_1768720403357633_1838673362_n.jpg
Stánek Mercedesu – ke kvalitním autům patří i fortelná dřevěná podlaha. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Stejně jako na evropských autosalonech se i v Pekingu automobilky navzájem navštěvují a oťukávají konkurenční modely. V Pekingu je ovšem vidět, že věhlasné západní značky už nechodí jen ke svým evropským kolegům, ale navštěvují progresivní čínské automobilky a... mnohdy se nestačí divit. Na stánku Qorosu se opravdu vystřídaly všechny delegace, ale plno lidí se zápisníky je i u menších čínských značek. Dopředu jdou opravdu všichni.
8. Exkluzivní premiéry
13081815_1769168073312866_1250648965_n.jpg
Evropané vyslovují AUDI spíše tvrdě, Číňané s legračním měkkým akcentem – AuuDiíí. Zkuste si to sami vyslovit a schválně, zda se změní váš pohled na tuhle značku. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Lexus v Pekingu představil faceliftovaný model IS, Audi si schovalo do Číny premiéru nejsilnějšího minisporťáku Audi TT RS a konceptů se letos urodilo také hodně. Peking už není autosalonem sám pro sebe, ale nabízí celou řadu novinek, které osloví globální trh. Už proto se s ním musí v kalendáři počítat. Jeho pokrytí v médiích je samozřejmě slabší, jenže to je dáno náročností cesty z Evropy nebo USA. Přesto se sem časem bude sjíždět čím dál tím víc lidí. Nebudou si moci dovolit tuhle akci ignorovat nebo sledovat z povzdálí.
9. Qiantu K50 – čínský sporťák? To není vtip.
13077334_1769168409979499_1633290089_n.jpg
Jsme zvědaví, kdo si v Česku jako první koupí čínský supersport. Bude to Tvrdík, Zeman, Ovčáček, nebo Krteček? (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Kdo čekal, že si bude Čína pro sebe vyrábět jen lidové vozy, ten by se krutě zmýlil. Obrovský trh plný dolarových milionářů si žádá rychlé a exkluzivní vozy. A i když mezi smetánkou samozřejmě vládne Ferrari, Lamborghini nebo Porsche, mít supersport domácí produkce je známkou prestiže. A proto v Pekingu potkáte celou řadu nenápadných stánků s nápadnými sportovními vozy, jako je třeba tento Qiantu K50.
10. Japonci Číňanům rozumějí
13077228_1768720500024290_949725175_n.jpg
Subaru je Japonsko a Čína nemá ráda Japonsko. Na stánku Subaru to ale vypadalo zcela jinak. Číňané Subaru respektují. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Japonci jsou možná v Pekingu spíše v defenzivě, ve srovnání třeba s americkými autosalony, ale např. stánek Subaru je poměrně velký a vévodí mu koncept VIZIV. Subaru se zdá být pro čínské boháče na venkově ideálním strojem. Jeho osvědčená čtyřkolka a schopnost crossoverů zdolávat i lehčí (v případě Foresteru klidně i těžší) terén se na tamní nezpevněné komunikace skvěle hodí. Jedinou překážkou může být trochu vyšší cena, ale pokud Subaru s touhle taktikou uspělo v USA i v Evropě, nemůže mu Čína odolávat dlouho.
11. Máš tu továrnu? Vítej...
13081638_1768722340024106_2056126308_n.jpg
Chevrolet FNR – je to sice jen koncept, ale zdaleka nejfotografovanější kus plechu na autosalonu. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Podle velikosti stánků na výstavní ploše si snadno odvodíte, která automobilka v Číně má nebo alespoň plánuje mít továrnu. Pokud byste se například divili, proč je tu Volvo tak obrovské, stačí si zopakovat, kdo ho aktuálně vlastní a kde všude se vyrábí. Googlováním se tu dá vyřešit většina podobných záhad.
12. Čím větší stánek, tím lepší image
13115359_1768723830023957_1606820976_n.jpg
Bosch vsadil na jistotu, jak přilákat co nejvíce zákazníků – tedy na Slovenku ze Zvolena. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)A logicky platí, že když máte větší stánek a uděláte větší show, strhnete na sebe víc pozornosti – nejen v očích novinářů, ale hlavně veřejnosti, která se sem vydá. Čínští zákazníci si na podobně sebejistou prezentaci hodně potrpí a ambice značky jim pomáhají dotvořit si v hlavě obrázek o její nabídce. Proto se tu každý předhání v tom, aby měl všechno „nej“.
13. Velkolepá premiéra Škody
visiontop.jpg
Škodovka si najmula populární chlapeckou skupinu, která před VisionS zazpívala, a večer to Číňané viděli v podobném pořadu, jako je český Prásk! Dobrý tah, jak zasáhnout miliardu Číňanů. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)O představení škodovky na veletrhu v Pekingu už jsme psali ZDE. Má tu hned několik želízek v ohni – prodlouženého Yetiho nebo koncept VisionS. Ten se už na podzim promění v sériovou Škodu Kodiaq, která nabídne místo až pro sedm lidí a bude oním velkým SUV, po němž všichni volali. Skvěle zapadá do aktuálních trendů a navíc Škoda představení tohoto vozu osladila místnímu publiku vystoupením populární chlapecké skupiny Five Brothers. Byl to úspěch jako hrom, mladoboleslavská automobilka v tu chvíli zastínila všechny ostatní premiéry.
14. Dieselgate jsou včerejší zprávy
volkswagen-t-prime-concept.jpg
Nafta? V Číně se leje jen do náklaďáků! (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)V Evropě a v USA je skandál s měřením emisí pořád velký bolehlav. I v Číně si na emise potrpí, ale Dieselgate tu rychle pustili z hlavy. Kvůli přísným normám totiž prakticky všechny automobilky vozí do Číny benzínové nebo hybridní verze, takže skandál s naftou tu spíše prošuměl. Volkswagen si na nedostatek pozornosti rozhodně nemohl stěžovat a mezi jeho trumfy patřil hybridní koncept velkého SUV, které by mohlo být jednou z variant nového Touaregu.
15. Velká a ještě větší SUV vládnou i Číně
13059658_1769168333312840_875936756_n.jpg
Brabus. Všimněte si, jak skvěle zní slova obsahující B a R. Brajgl, bordel, Brabus, Brunhilda atd. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Crossovery a SUV jsou trendem po celém světě a Čína v tomhle ohledu rozhodně neopouští hlavní proud. I proto má prakticky každá automobilka na place nějaké SUV nebo alespoň na některém z již představených SUV předvádí novou technologii. Tuningová firma Brabus přivezla do Pekingu samozřejmě svoje ‚4x4 na druhou‘ od Mercedesu a zákazníci se k němu slétají jako vosy na bonbon.
16. Kombinovaná doprava v jednom balíčku
13090488_1769168103312863_745400576_n.jpg
Němci integrují do auta longboard. A co ‚české‘ Hyundai – zaintegruje někdy do Ix20 fochy na lahváče? (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Zácpy v čínských velkoměstech jsou velkou bolestí rostoucí dopravy. Audi na svém stánku představilo řešení – kombíkovou A4 s integrovaným elektrickým longboardem v zadním nárazníku. Stačí nárazník vysunout, vyndat longboard, vytáhnout řídítka a můžete od zaparkovaného auta vyrazit hezky po chodníku, protože vám navigace spočítala, že se tak do cíle dostanete rychleji. Jistě to není řešení pro všechny situace, ale každý dobrý nápad se počítá.
17. Armádní technika s doprovodem
13090475_1768724143357259_263164786_n.jpg
Kolega Vondráček, menší postavy, je fascinován skutečně velkými vozy – patrně nějaká sexuální kompenzace. (Foto: Foto: © Jiří Baborský/Svět motorů)Vojenských uniforem bylo na výstavišti vidět hodně, a to nejen kvůli výstavám armádní techniky. Na některých stáncích totiž vojáci nahradili hostesky, např. kolem Škody Yeti. Že by se naše malé SUV chystalo nazout bagančata? Nikoliv, to jen vojáci vždy u každé prezentace vytvořili řetěz, a pak šli zase jinam.
18. Hostesky zapůjčené státem
13084209_1769168246646182_1620724755_n.jpg
V Pekingu byl patrný neblahý trend – hostesek bylo málo a v rámci genderové politiky se doplnily i mužskými modely. Ty jsme ale kvůli zachování duševní hygieny nefotili. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Hostesky mimochodem tentokrát nevybíraly jednotlivé automobilky, ale zajistili je organizátoři samotného autosalonu. Možná i proto jim občas chyběl vemlouvavý úsměv na rtech. Zřejmě to bylo nařízení shora, pořadatelé totiž již dříve vyhrožovali, že hostesky nebudou vůbec, protože odpoutávají pozornost od vystavených exponátů.
19. Cedule kolem dokola
13045498_1768722536690753_1082036857_n.jpg
Vybírat si mezi jednotlivými vystavenými modely nemusí být někdy těžké. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Vzhledem k rozloze výstaviště je celkem logické, že jsou tu holky s cedulemi, aby vám ukázaly, kde se koná další prezentace nebo něco zajímavého. Pobíhají tady ale také děvčata s cedulemi výstražnými a zákazovými. Občas si člověk připadá jako na silnici lemované značkami.
20. Záchodky se ztratily v překladu
toilet.jpg
Novináře od manažerů poznáte snadno, nemají těsný oblek, příliš nekontrolují svůj vzhled, nepotí se tolik a jsou tak přirozeně ve větší pohodě. (Foto: Foto: © Pavel Vondráček)Toalet se naopak nedostává. Na obří ploše jich je jen hrstka a pisoáry tu vyloženě prohrávají s kabinkami, takže před pánskými toaletami je delší fronta než u holek. Tady má Čína ještě co dohánět.
A nakonec se ještě podívejte na reportáž z představení nové Škody VisionS: Kladivo na čínský trh.