fb pixel
Vyhledávání

20 postřehů z autosalonu v Pekingu: v Číně už zítra neznamená včera

Kolega Vondráček, menší postavy, je fascinován skutečně velkými vozy – patrně nějaká sexuální kompenzace.
Zdroj: Foto: © Jiří Baborský/Svět motorů

Reportáž z jednoho z nejdůležitějších autosalonů sezóny, kde na rozdíl od Ženevy nebo Paříže uvidíte tu opravdovou exotiku. Hlavně se jí ale už nebudete posmívat, protože Čína dohání evropskou konkurenci mílovými kroky. A je důležité se o tom přesvědčit na vlastní oči.

Václav Rybář
Václav Rybář 29.4.2016, 09:00

Je to přirozený koloběh. Pokud někdo s výrobou aut začíná nebo se snaží dobývat nové trhy, je stávajícími značkami a jejich zákazníky ostrakizován, částečně z přirozené obavy (lidé často změnu nechtějí), částečně kvůli předsudkům. Ostatně není to jen případ čínských aut, které si nedostatek know-how ještě před pár lety vynahrazovaly neskrývaným opisováním od západních předloh. Stačí si vzpomenout, jak jsme se ještě před deseti lety posmívali korejským vozům za jejich zpátečnictví. Dnes tvoří přirozenou nabídku trhu a jejich podíl na prodejích se mnohonásobně zvýšil.

A proč nejít ještě dál, třeba do devadesátých let, kdy Škoda začala pod taktovkou Volkswagenu chrlit do světa své vozy. Např. ve Velké Británii se musela potýkat s posměšky a desítky let starými vtípky, které vycházely ze zkušeností Britů se starými stodvacítkami nebo i novějšími Favority. A hle, posuňte se o dvacet let dál a uvidíte, že tamní policie jezdí s Octavií RS a Superb je vyzdvihován jako skvělý prémiový sedan za rozumné peníze.

Když se do Pekingu nebo do Šanghaje (města se s pořádáním autosalonu střídají podobně jako Frankfurt s Paříží) vydáte osobně, na vlastní oči uvidíte, že naše předsudky a obavy nám brání vidět to, co je na obrovském výstavišti zcela jasně patrné. Čína do vývoje investovala obrovskou spoustu peněz a přetáhla ty nejlepší evropské designéry a inženýry. Proto po vzoru Korejců dohání Evropu rychleji, než by si mnozí byli ochotni připustit.

Jistě, některé kroky nelze řešit jinak než metodou „pokus-omyl“ a situace v Číně se má tak, že je tu relativně velká propast mezi auty pro město a venkov. Do první kategorie se hrnou vedle čínských značek především evropské brandy, které v Číně staví továrny a mohutně investují, tu druhou pak okupují hlavně domácí výrobci, které je těžké podseknout lepší cenou.

Rychlost expanze trhu je ale obrovská, takže se brzy najde dostatek příležitostí třeba i pro francouzské značky, které tu (s výjimkou koncernu PSA, jenž představil Citroën C6 nebo Peugeot 308 sedan exkluzivně pro čínský trh) mají spíše skromnější stánky.

1. A tohle je co?

Opravdu exotických značek s nevyslovitelnými jmény potkáte na čínských autosalonech opravdu hodně. Občas je to nějaká ta kopírka (třeba tohle vypadá jako Mercedes-Benz třídy G s mřížkou chladiče z Jeepu), jindy prostě jen tuctový, ale po všech stránkách solidně vypadající sedan, jehož dveře se dovírají se stejnou samozřejmostí jako u evropské konkurence.

2. Tááákhle dlouhá auta

Ano, tzv. jezevčíci mají v Číně velkou tradici a např. Audi tu představila exkluzivní čínskou verzi A4L s rozvorem delším o 15 centimetrů. I Škoda Yeti se tu prodává v delší variantě, kterou jinde nenajdete. Číňané totiž bojují se zácpami statečně – nechávají se vozit řidičem, zatímco během zpoždění dohánějí práci na zadním sedadle. Proto jsou zadní sedadla také lépe vybavena, co se týče ovládání vozu a konektorů. Prodloužené verze tu nabízí v podstatě každá evropská automobilka. Zákazníci mají pocit, že na ně Západ myslí a že dostávají oproti všem ostatním něco extra.

3. Zelená má zelenou

Elektromobily, plug-in hybridy, palivové články. To vše tu budí zaslouženou pozornost. Čína bojuje se znečištěným ovzduším a většina domorodců i v útrobách autosalonu nosí roušky. Vidět to na fotkách a zažít to, jsou dvě zcela odlišné věci, stačí si ráno v hotelu otevřít okno a pokochat se výhledem, který sahá v lepší případě sto metrů dopředu, ale málokdy dál. Situace je vážná, takže kdokoliv, kdo přichází vystavovat modely s nízkými emisemi, je vítán s otevřenou náručí.

4. Image nade vše

Jakmile si v Číně jednou uděláte nějakou pověst, jen tak se jí nezbavíte. Automobilky to moc dobře vědí, a proto opatrně našlapují a snaží se předcházet si své zákazníky. Hezky je to vidět na příkladu Škody – v Evropě přicházela na západní trhy obtěžkána zkušenostmi zákazníků z osmdesátých let, ale do Číny přišla jako neznámá značka s kvalitními a prostornými vozy. Místní zákazníci si ji nespojují s Volkswagenem, ale vnímají její produkci zcela samostatně. Na autosalonu v Pekingu měla automobilka velký stánek a představuje atraktivní SUV koncept, podobně jako mateřský Volkswagen. A u obou stánku je vyloženě narváno.

5. Čínský design s německým původem

Na stylizaci řady domácích vozů je vidět, že do jejich řad přibyli evropští designéři. Křivky se změnily a některé vozy jsou od západních téměř k nerozeznání. Ne proto, že by to byly kopie, těch na autosalonu pořád uvidíte hodně, ale u dražších domácích značek už jdou svou vlastní cestou a kopírují spíše designový jazyk než jednotlivé prvky. Velký posun je znát také v interiérech a kvalitě zpracování. Stále levná pracovní síla přesto umožňuje tyto vozy na trhu nabízet za skvělou cenu.

6. Přelomové technologie

Jedna z předních čínských automobilek, Qoros, která proniká i do Evropy (prodává se i na Slovensku), přichází s know-how od samotného Koenigseggu. Švédský výrobce supersportů pomohl Číňanům s vývojem bezvačkového motoru. Zatím jde pouze o koncept, ale výsledná jednotka by měla být úspornější, bezporuchovější a hlavně je důkazem, že spalovací motor ještě neřekl poslední slovo a má se kam posouvat.

7. Všechny zajímá všechno

Stejně jako na evropských autosalonech se i v Pekingu automobilky navzájem navštěvují a oťukávají konkurenční modely. V Pekingu je ovšem vidět, že věhlasné západní značky už nechodí jen ke svým evropským kolegům, ale navštěvují progresivní čínské automobilky a... mnohdy se nestačí divit. Na stánku Qorosu se opravdu vystřídaly všechny delegace, ale plno lidí se zápisníky je i u menších čínských značek. Dopředu jdou opravdu všichni.

8. Exkluzivní premiéry

Lexus v Pekingu představil faceliftovaný model IS, Audi si schovalo do Číny premiéru nejsilnějšího minisporťáku Audi TT RS a konceptů se letos urodilo také hodně. Peking už není autosalonem sám pro sebe, ale nabízí celou řadu novinek, které osloví globální trh. Už proto se s ním musí v kalendáři počítat. Jeho pokrytí v médiích je samozřejmě slabší, jenže to je dáno náročností cesty z Evropy nebo USA. Přesto se sem časem bude sjíždět čím dál tím víc lidí. Nebudou si moci dovolit tuhle akci ignorovat nebo sledovat z povzdálí.

9. Qiantu K50 – čínský sporťák? To není vtip.

Kdo čekal, že si bude Čína pro sebe vyrábět jen lidové vozy, ten by se krutě zmýlil. Obrovský trh plný dolarových milionářů si žádá rychlé a exkluzivní vozy. A i když mezi smetánkou samozřejmě vládne Ferrari, Lamborghini nebo Porsche, mít supersport domácí produkce je známkou prestiže. A proto v Pekingu potkáte celou řadu nenápadných stánků s nápadnými sportovními vozy, jako je třeba tento Qiantu K50.

10. Japonci Číňanům rozumějí

Japonci jsou možná v Pekingu spíše v defenzivě, ve srovnání třeba s americkými autosalony, ale např. stánek Subaru je poměrně velký a vévodí mu koncept VIZIV. Subaru se zdá být pro čínské boháče na venkově ideálním strojem. Jeho osvědčená čtyřkolka a schopnost crossoverů zdolávat i lehčí (v případě Foresteru klidně i těžší) terén se na tamní nezpevněné komunikace skvěle hodí. Jedinou překážkou může být trochu vyšší cena, ale pokud Subaru s touhle taktikou uspělo v USA i v Evropě, nemůže mu Čína odolávat dlouho.

11. Máš tu továrnu? Vítej...

Podle velikosti stánků na výstavní ploše si snadno odvodíte, která automobilka v Číně má nebo alespoň plánuje mít továrnu. Pokud byste se například divili, proč je tu Volvo tak obrovské, stačí si zopakovat, kdo ho aktuálně vlastní a kde všude se vyrábí. Googlováním se tu dá vyřešit většina podobných záhad.

12. Čím větší stánek, tím lepší image

A logicky platí, že když máte větší stánek a uděláte větší show, strhnete na sebe víc pozornosti – nejen v očích novinářů, ale hlavně veřejnosti, která se sem vydá. Čínští zákazníci si na podobně sebejistou prezentaci hodně potrpí a ambice značky jim pomáhají dotvořit si v hlavě obrázek o její nabídce. Proto se tu každý předhání v tom, aby měl všechno „nej“.

13. Velkolepá premiéra Škody

O představení škodovky na veletrhu v Pekingu už jsme psali ZDE. Má tu hned několik želízek v ohni – prodlouženého Yetiho nebo koncept VisionS. Ten se už na podzim promění v sériovou Škodu Kodiaq, která nabídne místo až pro sedm lidí a bude oním velkým SUV, po němž všichni volali. Skvěle zapadá do aktuálních trendů a navíc Škoda představení tohoto vozu osladila místnímu publiku vystoupením populární chlapecké skupiny Five Brothers. Byl to úspěch jako hrom, mladoboleslavská automobilka v tu chvíli zastínila všechny ostatní premiéry.

14. Dieselgate jsou včerejší zprávy

V Evropě a v USA je skandál s měřením emisí pořád velký bolehlav. I v Číně si na emise potrpí, ale Dieselgate tu rychle pustili z hlavy. Kvůli přísným normám totiž prakticky všechny automobilky vozí do Číny benzínové nebo hybridní verze, takže skandál s naftou tu spíše prošuměl. Volkswagen si na nedostatek pozornosti rozhodně nemohl stěžovat a mezi jeho trumfy patřil hybridní koncept velkého SUV, které by mohlo být jednou z variant nového Touaregu.

15. Velká a ještě větší SUV vládnou i Číně

Crossovery a SUV jsou trendem po celém světě a Čína v tomhle ohledu rozhodně neopouští hlavní proud. I proto má prakticky každá automobilka na place nějaké SUV nebo alespoň na některém z již představených SUV předvádí novou technologii. Tuningová firma Brabus přivezla do Pekingu samozřejmě svoje ‚4x4 na druhou‘ od Mercedesu a zákazníci se k němu slétají jako vosy na bonbon.

16. Kombinovaná doprava v jednom balíčku

Zácpy v čínských velkoměstech jsou velkou bolestí rostoucí dopravy. Audi na svém stánku představilo řešení – kombíkovou A4 s integrovaným elektrickým longboardem v zadním nárazníku. Stačí nárazník vysunout, vyndat longboard, vytáhnout řídítka a můžete od zaparkovaného auta vyrazit hezky po chodníku, protože vám navigace spočítala, že se tak do cíle dostanete rychleji. Jistě to není řešení pro všechny situace, ale každý dobrý nápad se počítá.

17. Armádní technika s doprovodem

Vojenských uniforem bylo na výstavišti vidět hodně, a to nejen kvůli výstavám armádní techniky. Na některých stáncích totiž vojáci nahradili hostesky, např. kolem Škody Yeti. Že by se naše malé SUV chystalo nazout bagančata? Nikoliv, to jen vojáci vždy u každé prezentace vytvořili řetěz, a pak šli zase jinam.

18. Hostesky zapůjčené státem

Hostesky mimochodem tentokrát nevybíraly jednotlivé automobilky, ale zajistili je organizátoři samotného autosalonu. Možná i proto jim občas chyběl vemlouvavý úsměv na rtech. Zřejmě to bylo nařízení shora, pořadatelé totiž již dříve vyhrožovali, že hostesky nebudou vůbec, protože odpoutávají pozornost od vystavených exponátů.

19. Cedule kolem dokola

Vzhledem k rozloze výstaviště je celkem logické, že jsou tu holky s cedulemi, aby vám ukázaly, kde se koná další prezentace nebo něco zajímavého. Pobíhají tady ale také děvčata s cedulemi výstražnými a zákazovými. Občas si člověk připadá jako na silnici lemované značkami.

20. Záchodky se ztratily v překladu

Toalet se naopak nedostává. Na obří ploše jich je jen hrstka a pisoáry tu vyloženě prohrávají s kabinkami, takže před pánskými toaletami je delší fronta než u holek. Tady má Čína ještě co dohánět.

A nakonec se ještě podívejte na reportáž z představení nové Škody VisionS: Kladivo na čínský trh.

Podobné články

Doporučujeme

Další články