fb pixel
Vyhledávání

15 výstižných a zábavných ilustrací: peníze jsou až na prvním místě

+ DALŠÍ 2 FOTKY + DALŠÍ 3 FOTKY

Komplikované otázky ekonomiky nejsou často schopni stručně a jednoduše vysvětlit ani protřelí finančníci. Na jejich místo pak musí nastoupit šikovný designér obrazu i myšlenek.

Radek Kovanda
Radek Kovanda 31.1.2017, 08:00

Rozdíl mezi uměním a designem je prý nejlépe vidět, když přijde řeč na praktickou použitelnost. Skutečně dobrý designér dokáže myšlenku či příběh předávat velmi jednoduchými, a přitom esteticky přitažlivými prostředky. Jenže i to už je svým způsobem umění.

1. Přechod na vyšší úroky z úspor

Jeho tvůrčích dovedností využívá mnoho renomovaných společností po celém světě: Amnesty International, Nike, Penguin Books, Time....

Seznamte se: Jim Tsinganos, Australan řeckého původu. Ilustrátor se vzácným talentem, s jehož využitím dokáže překládat komplikované a nudné zprávy z finančního světa do jednoduchých, a přesto propracovaných, zábavných a srozumitelných obrázků, které by si dozajista zasloužily samostatnou výstavu.

Dlouhodobě spolupracuje také s australským časopisem Money Magazine, z něhož pochází všechny následující Jimiho estetické i edukativní ilustrace, kromě dvou pod body 7. a 8. (A pro web fullscream.com nedávno poskytl rozhovor, z něhož vybíráme několik zajímavých ukázek, které vám otevřou hlubší vhled do jeho tvorby.)

2. Závislost na ropě a alternativní zdroje

Ilustrováním se zabýváte už přes pětadvacet let, kdo nebo co vás ale k této práci vlastně přivedlo?

Už odmalička jsem si kreslil a maloval a vždycky jsem chtěl dělat právě tohle. Přihlásil jsem se proto na uměleckou školu na výtvarnictví, ale zároveň jsem chodil na kurzy designu, kde se také velmi dopodrobna vyučovalo umění ilustrace. Zpočátku jsem však neměl vůbec ponětí o tom, co všechno (kromě techniky kreslení) vlastně ilustrování zahrnuje.

3. Kodex elektronických plateb

Umělecké výtvarnictví jsem nakonec opustil, protože na designu jsem se setkal se dvěma skvělými profesory, kteří na mě měli ohromný vliv: byli to mí guruové a inspirátoři. Mike Golding a Keith McKewan. V té době to ještě byli v učitelském oboru nováčci, kteří se do Austrálie právě přistěhovali z Anglie, ale oba už dlouho pracovali jako zavedení ilustrátoři. Ukazovali mi bez bázně a nevraživosti svoji aktuální tvorbu a hodně mě posouvali v mém vlastním vývoji. Nejen v otázce technické, ale i praktické, ve smyslu co všechno zahrnuje práce ilustrátora na volné noze. Jsem s nimi ostatně stále v kontaktu a považuji je za své kamarády.

4. Transakční odměny

V průběhu let jste došel k vlastnímu osobitému stylu. Jak se dal popsat a šlo o nějaký přirozený vývoj, nebo to byla spíše otázka vědomých rozhodnutí? Zakomponoval jste do svého díla nějaké specifické kulturní vlivy?

Nevím, jak to srozumitelně popsat. Mísí se tu hned tři roviny - surreálná, konceptuální a figurativní. Obecně chci vždy docílit toho, aby ilustrace byla na jedné straně obecně zábavná a na druhé straně skrývala určitý příběh, myšlenku nebo poselství, které v ní budou lidé se zájmem odkrývat. Dobrá technika ilustrace už je pak pouze nástrojem dosažení tohoto cíle.

Můj vývoj byl v tomhle ohledu plně přirozený, něco jako evoluce. Krůček po krůčku, jedna šťastná náhoda za druhou. Výsledek tohoto vývoje dnes vypadá tak, jak vypadá prostě jen proto, že se to nevyvinulo jinak a nikdy jsem nepřebíral cizí styl.

5. Důchodové připojištění hrazené zaměstnavatelem

Žádné konkrétní kulturní vlivy si nedokážu vybavit nebo je nějak pojmenovat, ale pravda je, že jsem taková houba, co všechno vcucává, všechny možné okolní vlivy a stimuly. Ty si pak ukládám někam hluboko do mozku a téměř podvědomě si pro ně sahám, když potřebuji vytvořit určitou náladu nebo myšlenku. Jsem původem Řek a vzpomínám si, jak mě kdysi uchvátily pravoslavné ikony, když se chodilo s prarodiči do kostela. Uchvacují mě svým způsobem dodnes.

6. Čína na obtížném vzestupu k blahobytu

Vaše práce pro Money Magazine dokáží hezky, vtipně a jednoduše shrnout komplexní myšlenku – složitý příběh lze téměř bezezbytku pochopit právě jen z jedné jediné ilustrace. Myslíte si, že design má pomáhat v rozvoji společnosti? V jakých oblastech veřejného, společenského, politického či ekonomického života by podle vás měl hrát větší, nebo naopak menší roli?

Design pomáhá v rozvoji společnosti, to je myslím i jeho účel a cíl. V architektuře, technice nebo designu výrobků tomu tak dozajista již dávno je. Dokážete si například představit život bez aut, počítačů, smartphonů?

Obecně jsem příznivec stylu Bauhaus, v němž se forma podřizuje funkci, ale navíc chci, aby ta forma byla zároveň i co možná nejvíc estetická a krásná. Krásy není nikdy dost.

7. Článek o pokožce

Jinak k tomu, co dělám: spousta věcí, které ilustruji, jsou velmi nezáživné a komplikované články, náročné na hlubší pochopení. Zvláště finanční a právní témata jsou nesrozumitelná i mnohým finančníkům a právníkům. A pokud se mně podaří vystihnout a vysvětlit jejich pointu stručně, výstižně a přesto zábavně, nebo aspoň připoutám pozornost čtenáře, který si díky tomu přečte i delší a komplikovanější článek, u něhož by jinak obrátil hned na další strany, pak jsem svou roli splnil úspěšně.

8. Stejnopohlavní manželství na Novém Zélandu

Myslím, že dobrého designu není nikdy nikde dost, zejména v oblastech vzdělávání, zdravotnictví a sociálních otázek, ale stejně tak ani v právu a finančnictví.

A ZDE máte pět míst v Anglii, kde rostou peníze stromech.

Podobné články

Doporučujeme

Další články