Spoiler může být samozřejmě nejen filmového, ale i knižního, sportovního, vlastně jakéhokoliv druhu. Jedná se o prozrazení pointy, výsledku nebo zásadního dějového zvratu dřív, než se k němu ten, kterému jste to právě vyslepičili, stihne dostat. Chtěli jste se večer podívat na záznam fotbalu, ale Franta vám ráno řekl výsledek. Poslouchali jste vtip, ale někdo, kdo už ho zná, řekl nahlas pointu předem. Nechtěli jste vědět, kdo umře ve čtvrté sezóně Hry o trůny, ale váš učitel vám to vykecal. Nebo vám pohrozil, že to řekne, pokud neuděláte domácí úkol. Přesně tohle se včera stalo ve Státech, kde měla nová sezóna populárního seriálu premiéru. Protože nechceme, aby vás někdo vydíral, radši vám dáme k nahlédnutí seznam nejprofláklejších spoilerů, u kterých každý filmový fanoušek předpokládá, že je dávno znáte. Tak ho nenechte předpokládat zbytečně.
1. Šestý smysl
Bruce Willis hraje psychologa, který dochází za malým chlapcem, který prý vidí mrtvé lidi. Něco prý po něm vždycky chtějí. Willis po něm taky pořád něco chce. Chápete? Jestli ne, tak třeba pořád ještě můžete být na konci tohohle filmu překvapení.
2. Klub rváčů
Tyler Durden neexistuje. Je to jen výmysl hlavního hrdiny Edwarda Nortona, který by pravděpodobně chtěl vypadat jako Brad Pitt. Norton si ovšem vystačí a nadělá v závěru snímku pořádný bugr, když kromě svého alter-ega „zabije" i půlku Manhattanu.
3. Impérium vrací úder
Darth Vade je Lukeův otec. Pro pozorné němčináře to asi není žádné velké překvapení (Darth VADER, stačí změnit jenom písmenko), ale když někomu dáte tuhle informaci před zhlédnutím páté epizody Star Wars, trochu mu tím zkazíte den. Bez ohledu na to, v jakém pořadí celou zatím pouze hexalogii viděl.
4. Planeta opic
Planeta opic je ve skutečnosti Země. Hlavní hrdinové na ni ztroskotali poté, co proletěli nějakou červí dírou do budoucnosti. Jak planetu ovládli opice? S tím se filmaři vypořádali až v dalších dílech. Koncovka se Sochou Svodoby zapíchlou uprostřed Zakázané zóny byla ovšem jedním z nejpovedenějších zvratů ve filmové historii.
5. Sedm
Co je v krabici? Quentin Tarantino nám třeba obsah kufříku z Pulp Fiction nikdy neprozradil. V případě Davida Finchera je ale všechno jasné, vrah v podání Kevina Spaceyho schoval do krabice hlavu Pittovy manželky (Gwyneth Paltrow). Proč? Je to přece součást předem promyšleného plánu.
6. Psycho
V Hitchcockových filmech najdeme zvratů hodně, tady ale jedna z point vyloženě vypadne ze skříně. Norman Bates pořád mluví o své matce. Ta je ovšem už dávno pověstným kostlivcem ve skříni, zatímco Bates svádí holky, vraždí je ve sprše a obléká se při tom do maminčiných šatů. Je to podivín, ale copak dneska provozuje hotely někdo normální?
7. Obvyklí podezřelí
A všechno, na co jste doteď koukali, byl jeden velký výmysl. Když na vás tohle autor vyvalí a vy nemáte bezprostřední chuť žádat o vrácení vstupného, je to nejvyšší známka uznání. Kevin Spacey vodí detektivy i publikum celou dobu za nos, když mluví o tajemném zločinci Keyseru Sozem. Ve skutečnosti ale mistrně improvizuje, což policisté zjistí ve chvíli, kdy ho dobrovolně pustí a poděkují mu za výpověď.
8. Miluj bližního svého
Jeff Bridges je v tomhle filmu tak sečtělý a paranoidní, že odhalí ve svých sousedech teroristy. Veškerá jeho snaha, prásknout je nebo zastavit, je ovšem ve výsledku marná a navíc všechny stopy směřují k němu. Mrakodrap vybuchne, teroristé jedou na další štaci a Bridges je vyhlášen za atentátníka. Příjemně kruté, škoda, že takových filmů ze života se točí jen pár za dekádu.
9. Hra na pláč
Znáte tu dějovou kostru, ne? Kluk potká holku. Kluk se zamiluje. Kluk zjistí, že holka je kluk. Vy to fakt neznáte? Tak teď už jo. Neodehrává se to v Thajsku a je to docela starý, takže si teď nehrajte na pláč. Kdybyste šli s dobou, tak vás takhle nedoběhnem.
10. Čistá duše
Russell Crowe je geniální. V hlavě se mu formují nejen složité matematické rovnice, ale i naprosto fiktivní postavy. A jsou tak přesvědčivé, že motají hlavu i divákovi. Ten na konci zjistí, že drtivá většina ansámblu vlastně neexistuje a jde o Croweovy halucinace.
11. Saw
Dva chlápci, dvoje pouta. Jedna pilka, co neprojde železem, ale na lidské maso stačí. Taková byla zápletka tehdy ještě komorního hororu Saw. Jeho hlavním zvratem bylo, že po závěrečném masakru se mrtvola uprostřed místnosti, co tam ležela od prvního záběru, sebrala a odešla. Byl to hlavní záporák série a výraz dělat mrtvého brouka rázem získal nový odstín.