10 nejvousatějších aut na světě: rekordně nejstarší modely na dnešních silnicích

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
21.09.2017, 12:20

Stoleté automobilky tu máme a není to nic divného, ale některé se drží svých osvědčených modelů jako klíště a vyrábějí je bez přestávky tak, že by s novými generacemi mohli jezdit všichni od pradědečka po poslední vnouče. Pojďme si tyhle modelové rekordmany představit.

A jestli vás hned z hlavy napadne třeba Volkwagen Brouk nebo Škoda Superb, tak jste rázem ze hry venku. Budeme se totiž bavit o modelech, které se vyrábějí bez přestávky na hlavních trzích, nikoliv o oprášených jmenovkách navazujících na předešlé úspěchy.

Naše následující desítka je plná aut, které čítají mnoho generací a často se během dekád strávených na trhu zásadně proměnily. Inspirací nám bylo aktuální jubileum japonské Toyoty Corolly. Je tu s námi už půl století. A přesto se nachází až na chvostu žebříčku. Podívejte se, kdo všechno ji dokázal předběhnout.

1. Chevrolet Suburban (82 let)

Tohle obří SUV loni oslavilo osmdesátku. Už první generace z roku 1935 trochu připomínala dnešní SUV – byl to kombík s rámovou konstrukcí, postavený převážně ze dřeva a svezlo se v něm až osm lidí. Postupem času se proporce trochu měnily, na chvilku se ze Suburbanu stal dokonce kombík, ale aktuální modely (spolu s příbuzným GMC Yukon) už jsou zase obří SUV, které s oblibou využívají státní agentury i hollywoodské celebrity – ideálně v černé barvě se zatmavenými okny a ve variantě Yukon XL s maximem prostoru uvnitř.

2. Ford F-Series (69 let)

Má smysl něco vysvětlovat? Trvalka amerického trhu a dělník tamních silnic se prodává od roku 1948 a nejslavnější tvář téhle série – model F-150 – je se svými třinácti generacemi nejen nejslavnějším pick-upem na světě, ale od roku 1981 v USA také nejprodávanějším. Dokonce se ho prodá násobně víc než neprodávanějšího osobáku (Toyota Camry), protože jsou na něj coby na užitkový vůz daňové úlevy a slevy. Existují samozřejmě i větší bratříčkové F-250, 350, 450, 550, 650 a 750 nebo ostrá verze Raptor.

3. Toyota Land Cruiser (66 let)

Japonský Jeep už má taky svoje roky. A není to hanlivé označení, protože Japonci v době Korejské války skutečně museli postavit pro Američany v rámci spolupráce terénní auto na základě Jeepu Willys. V roce 1951 se know-how přetavilo v Toyotu BJ, která zpětně získala své jméno Land Cruiser v roce 1954, aby mohla na trhu soupeřit s britským Land Roverem a její jméno znělo stejně majestátně jako u ostrovní konkurence.

4. Chevrolet Corvette (64 let)

Po představení v roce 1953 se tenhle klenot amerických sportovních aut rychle dostal do hledáčku médií, když si ho objednalo hned několik amerických astronautů. Pověst ultimátního amerického auta pro opravdové chlapy byla zpečetěna. A Corvette si ji uchovala napříč mnoha generacemi, ačkoliv o kabrioletech se občas mluví jako o instantním léku na krizi středního věku. Aktuální generace slaví velké úspěchy i v Evropě a její vrcholná verze ZR-1 by konečně po letech měla příjít s motorem uloženým uprostřed (tedy koncepcí MR), aby mohla konkurovat těm nejlepší evropským sporťákům.

5. Mercedes-Benz SL (63 let)

Model vycházející z německého Sportlich-Leicht, tj. odlehčený sportovní vůz, byl přímou odpovědí na Corvette. Němci chtěli na americkém trhu nabídnout sporťák s parametry závodního vozu a všichni víme, jaký poprask vzbudila hned první generace s velkým motorem, úžasným designem a rackovitými dveřmi. Další generace už na tuhle nádheru designově nenavázaly, ale model byl velmi populární a Amerika zůstala jeho hlavním odbytištěm. V devadesátých letech se o SL začalo zajímat i AMG, což vedlo k produkci mnoha raritních superkupátek. Aktuální SL 65 AMG má 1000 N.m. To hovoří za vše.

6. Porsche 911 (54 let)

Dost možná nejslavnější sportovní auto na světě, věrné i po mnoha dekádách a generacích svému původnímu designu i poslání. Málokterý model si udrží od začátku do konce tak výsadní postavení, je ověnčen tolika vavříny a čekají se na něj takové fronty. Člověk má pocit, jako by tu devětsetjedenáctka byla odjakživa, jako by byla tím pověstným prvním autem. Ve skutečnosti jsme si na něj museli počkat, a pak jenom s údivem pozorovat, jak se generaci za generací zlepšuje a sílí.

7. Ford Mustang (52,5 let)

První generace má na plaketě ročník 1964 a půl, ovšempokud bychom zaokrouhlovali, přiznáme Mustangovi dvaapadesát. Vznikal vlastně potají a zbořil tehdejší automobilový svět, jehož srdce bylo (a bilo) v americkém Detroitu. Parádní design, atletické proporce, ale dostupná cenovka a řada praktických řešení – Mustang se stal přes noc hitem a miláčkem pracující třídy. A tak je tomu dodnes, ačkoliv se musí potýkat s konkurencí v podobě Chevroletu Camaro nebo Dodge Challengeru, Mustang neustále v prodejích vyhrává a aktuální ‚globální‘ generace plní konečně sny o „Americe na kolech“ i evropským zákazníkům.

8. Toyota Corolla (51 let)

Nejprodávanějším americkým autem je možná Toyota Camry, ale faktem je, že v historii japonské automobilky bychom nenašli většího tahouna prodejů. Každá pátá prodaná Toyota v historii byla Corolla. Celkem to dělá neuvěřitelných 44 milionů aut napříč jedenácti generacemi. Někdo řekne, že je to spotřebič na kolech, jenže na to se tabulky prodejů neptají. Corolla vyrostla v prostorné a především neuvěřitelně spolehlivé auto. Ač nám to petrolheadům možná nevoní, tyhle dva parametry jsou u většiny účastníků silničního provozu pořád mezi nejdůležitějšími.

9. Jaguar XJ (49 let)

Britská aristokracie zasáhla v roce 1968 a přivedla na svět ikonický model XJ, poslední Jaguar, do něhož ještě mluvil zakladatel značky Sir William Lyons. První XJ dodnes zůstává nádherným vozem, který byl tehdy ve verzi XJ12 nejrychlejším čtyřdveřovým sedanem své doby. Od původního designu se čtyřmi světlomety se, s výjimkou některých amerických verzí, upustilo až s aktuální generací, která byla představena v roce 2009. S prvním třemi verzemi se čile závodilo a dodnes patří mezi účastníky veteránských závodů. Krásu a eleganci starých XJéček prostě nelze nahradit.

10. Honda Civic (45 let)

Civic se narodil ve správný okamžik, několik měsíců před ropnou krizí sedmdesátých let. Prťavý japonský hatchback (prodával se i jako kombík) s úsporným motorem byl okamžitým řešením nastalých problémů a měl okamžitě úspěch nejen doma v Japonsku, ale především na západních trzích. Není divu, že skoro půlka všech prodaných Civiců se prodala v USA a v Kanadě. Auto napříč generacemi rostlo, dokonce se od něj oddělila i menší a sportovnější kupé varianta CRX a ve čtvrté generaci se začal nabízet i sedan. Civic dodnes patří k velkým bestsellerům nejen v USA, nýbrž i v Evropě, a také k dlouholetým ikonám tuningové scény. Zájem o tento model nijak neopadá, takže se o jeho budoucnost nemusíme bát.

A na závěr si ještě projděte 7 nejčastějších mýtů o autech, kterým pořád ještě věříte.


Komentáře

Doporučeno pro vás