10 důvodů, proč absolutně žereme nový Ford Mustang

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
21.09.2015, 19:50

V rámci oficiální prezentace jsme se s novým Mustangem projeli na letišti v Hoškovicích i na silničkách v Českém ráji spolu s prvními novopečenými majiteli téhle americké legendy. A musíme říct, že jim docela závidíme!

1. Padesát let čekání

První Ford Mustang se na svět vyklubal v roce 1964 a loni tedy oslavil kulaté výročí. Co to znamená pro nás? Že minimálně stejně dlouho, nebo možná od legendární detektivky Bullittův případ, tohle auto hrozně baštíme. Zpoza železné opony jsme mohli jen závidět třeba Britům, u kterých se první a dodnes nejslavnější generace prodávala. Většina Mustangů ale zůstala v USA, kde se podílely na budování amerického snu. Mustang byl kompaktním a dostupným sportovním kupátkem, které bylo v šedesátých letech obrovským prodejním trhákem. Objevovalo se ve filmech, seriálech, komiksech, knihách a písničkách. Stal se z něj nejslavnější americký automobil vůbec – univerzálně rozeznatelný znak amerického motoristického průmyslu.

Po revoluci se začaly první kousky objevovat i u nás, ale pořád šlo spíš o jednorožce, za nímž se pokaždé otočila celá ulice. Dnes už je situace lepší, zejména ve stověžatce potkáte minulou a předminulou generaci poměrně často. Pořád jde však o vlka v beránčím stádě, ať už kvůli výraznému designu nebo charakteristickému zvuku osmiválce.

Před několika lety ovšem automobilka slíbila, že nová generace se už bude vyrábět jako globální auto – půjde tedy na všechny světové trhy, včetně toho našeho. A protože sliby se maj plnit nejen o Vánocích, je konečně po dlouhém čekání zbrusu nový Mustang tady. Designově trochu ustoupil od předchozí generace, která byla přímým odkazem na tu úplně první, ale zachoval si charakteristický zadek a jeho čumák je agresivnější než kdy dřív. Nejvíc mu to sluší v pastelových barvách – typicky v červené, i když nově je velmi populární i kanárkově žlutá.

2. Hodně muziky za málo peněz

Určitě si řeknete, že taková americká kára musí stát hromadu peněz. Ano – vrcholný osmiválcový Mustang GT stojí kousek přes milion korun. Možná jste teď ohrnuli nos, jenže berte na vědomí, že tenhle koráb s pohonem zadních kol disponuje výkonem 421 koní. To vám žádná německá konkurence nenabídne. Nemyslete si přitom, že je Američan nějak neotesaný, ba právě naopak. Ano, interiér je trochu plastovější a na zadních sedačkách není místa nazbyt, ale třeba velikost a hloubka kufru u verze kupé vás vyloženě překvapí. Pokud si nepotrpíte na odznáček na kapotě nebo spotřebu a zajímá vás spíš zábava za volantem, je Mustang zcela jasnou volbou.

3. Osmiválec

A překvapivě to platí pro oba motory. Poevropštělý Mustang se totiž nabízí nejen s atmosférickým pětilitrovým osmiválcem, který táhne jako lokomotiva už od volnoběhu, nýbrž také s oturbeným čtyřválcem Ecoboost o objemu 2,3 litru. Tady už máte k dispozici ‚jen‘ 314 koní, ale i ty dělají na okreskách z Mustanga zatraceně živou bestii, jak jsme si během čtyřicetiminutové sólo jízdy vyzkoušeli. Motor, který se mimochodem objeví i v chystaném Fordu Focus RS, má spoustu chuti a zatlačí vás do sedaček i v pěti tisících otáčkách. Na stovku se s ním dostanete za méně než šest vteřin a s trochou snahy dokáže roztancovat i zadek. Oproti osmiválci ho dostanete levněji (o sto tisíc) – větší motor ovšem stojí za to nejen pro nezaměnitelnou zvukovou kulisu, ale především pro lehkost, se kterou ho lze vodit po trati, pro tu rezervu, kterou máte na jakýkoliv převodový stupeň pod pravou nohou. Těch čtyři sta kobyl je prostě návykových. Záleží, jestli se budete rozhodovat kapsou nebo srdcem, ale atmosféra je prostě atmosféra. Čekali jste na tohle auto padesát let, tak si přece nevezmete druhý nejlepší motor ze dvou, no ne?

4. Burnout

Nový Mustang potěší nejen updatovaným interiérem, ale také spoustou hračiček. Americké muscle cars jsou pověstné právě přebytkem výkonu, který jim umožňuje proměnit během několika vteřin zadní gumy v dým. Zabrzdíte, sešlápnete plyn až na podlahu a jenom sledujete, jak se vám zpětná zrcátka plní bílým kouřem. Nový Mustang tuhle srandu umí dokonce automaticky. Stačí si to navolit v hlavním menu a auto vám několik vteřin podrží zadek a ogumuje asfalt, než vás ze semaforů vypustí rovnou za nosem. Je to efektní a zábavné, ale zadní gumy na Mustanga nejsou žádná ořezávátka a jedna vás vyjde na půlku průměrné české výplaty.

5. Američani umí i manuál

V základu dostanete Mustanga s šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek pak s automatickým šestikvaltem. Jen tak pro zajímavost, manuál pochází z Tranzitu a automat z Fordu Ranger. Moc se nesmějte, protože tohle sdílení je u Fordu tradičním postupem. A zjevně to funguje, protože manuál je jeden z nejlepších, co jsme měli poslední dobou v ruce. Spojka zabírá lehce, i když krotí masivních 530 N.m, dráhy jsou krátké a přesné, ale páka má správně tuhý chod. Máte prostě pocit, že kormidlujete kus auta, a přitom se rozhodně nemusíte bát, že vás levý pedál při neopatrné manipulaci kousne. A takhle by to u sporťáku mělo být vždycky. Automat je bezproblémový a nabízí komfortní řazení pádly, ale v tomhle případě bychom klidně sáhli po manuálu. To abychom měli Mustanga víc pod kontrolou a mohli si užívat meziplyny, při kterých motor krásně zpívá.

A jaký má zvuk, jak to umí v zatáčkách, jak v něm jezdí Martin Prokop a proč je Mustang zdrojem dobré nálady nejen pro svého majitele, ale i pro okolí, kterým projíždí, tedy alespoň u nás? Čtěte na další straně.

1 z 2 stránekDále

Komentáře

Doporučeno pro vás